baal baal skrev:
Tycker du att världen är en bättre plats i dessa dagar? 😎
Det tycker jag

Läs Rosling och tänk mer än på löpsedlar som samlar klick.

• Gilla
  • Haha
baal och 1 till
  • Laddar…
S
A Anders_Nilsson skrev:
Booli scannar av allt, inklusive mäklarna egna sidor.
Precis sånna här svar som är kritiska….
Hemnet är framtiden men jag vet inte varför….
Booli är skit men jag vet inte varför…
För 511 gången, Booli tar med alla bostäder som finns på Hemnet inklusive alla bostäder på mäklarens sidor.👍

S
S Självfixaren skrev:
Precis sånna här svar som är kritiska….
Hemnet är framtiden men jag vet inte varför….
Booli är skit men jag vet inte varför…
För 511 gången, Booli tar med alla bostäder som finns på Hemnet inklusive alla bostäder på mäklarens sidor.👍
Hemnet är tråkigt för att dom visar kunder att ett mindre antal bostäder är till salu, Booli ger hela bilden och visar verkligen till köparens favör,iallafall för tillfället.

S saltis99 skrev:
om Hemnet ses som förstahandsalternativet
Jag uppfattar nog det som så att den yngre generation i första hand kollar Booli. Instagram för design och ideer

Själv kör jag AltaVista, modem US Robotics och telnet

• Haha
  • Gilla
CantDecide och 7 till
  • Laddar…
...man måste ha varit med ett tag för att fatta något av det sistnämnda 😇

K krambriw skrev:
...man måste ha varit med ett tag för att fatta något av det sistnämnda 😇
Det där är nymodigheter.
Jag är uppväxt med med Teletype och 110 baud.

• Haha
  • Gilla
krambriw och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det där är nymodigheter.
Jag är uppväxt med med Teletype och 110 baud.
Du menar Baudot?

Jag kommer ihåg pappersremsa (jag hade både läsare och stans) och 45,45 baud RTTY.

• Älska
krambriw
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Jag uppfattar nog det som så att den yngre generation i första hand kollar Booli. Instagram för design och ideer

Själv kör jag AltaVista, modem US Robotics och telnet
14400 eller 28800? Och kom inte med V. 90, det kommer ALDRIG att fungera!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
L
S saltis99 skrev:
För medvetna konsumenter, d v s bostadsköpare, är det ju bara bra om allt finns på en enda sajt. Varför ska jag som bostadsköpare hoppas runt mellan flera olika sajter om en sajt har det jag behöver?
Därför att vissa objekt visas först initialt på Booli!
De hamnar på Booli när de läggs ut på mäklarnas sidor.

Säljarna slipper Hemnets kostnader. Sugna spekulanter tittar både på Booli och Hemnet.
Med lite tur kan man hitta drömhuset före andra.
Säljare kan sälja snabbare till ett pris alla parter är nöjda med.

I mitt område är Booli väl fungerande och grannar har sålt utan inblandning av Hemnet.

• Gilla
  • Haha
HenrikP och 3 till
  • Laddar…
S
S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Lite uppföljning på sin plats kanske då det gått 2,5år sedan tråden skapades.
Trots negativa kommentarer av diverse ”förstå sig påare ” i tråden som med näbbar och klor försvarat Hemnet så har marknaden uppenbarligen reagerat.
Det tar lång tid att få trogna kunder och ett ögonblick att mista en trogen kund…
Grattis Hemnet och bra jobbat!👍 😁

• IMG_5625.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SonnyListon och 12 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Trots negativa kommentarer av diverse ”förstå sig påare ” i tråden som med näbbar och klor försvarat Hemnet så har marknaden uppenbarligen reagerat.
Är det inte en lite väl långdragen slutsats av aktiekursen?
Den påverkas ju av lite olika grejer där minskade kunder är en del...
Andra saker som påverkar är ju minskad bostadsförsäljning med minskad omsättning totalt, marknadens kanske lite överdrivna rädsla att Hemnet är slut?
Men oavsett så blir det tuffare för Hemnet med flera stora aktörer på marknaden, där framförallt "kommande försäljningar" och föreköp verkar stå för det största tappet för Hemnet.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Är det inte en lite väl långdragen slutsats av aktiekursen?
Den påverkas ju av lite olika grejer där minskade kunder är en del...
Andra saker som påverkar är ju minskad bostadsförsäljning med minskad omsättning totalt, marknadens kanske lite överdrivna rädsla att Hemnet är slut?
Men oavsett så blir det tuffare för Hemnet med flera stora aktörer på marknaden, där framförallt "kommande försäljningar" och föreköp verkar stå för det största tappet för Hemnet.
Hyfsat stort tapp på intäktssidan Q1 enligt dagens rapport.

1777380012217.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
Fortfarande inget 100% bevis på hur det går för aktörerna på bostadsmarknaden jämfört med varandra, det har ju varit en svag marknad totalt, men det ser onekligen tufft ut för Hemnet.

Det som vore kul att se lite statistik som typ:
Hemnet kunder får 4% högre slutpris
Bolio kunder säljer 9% snabbare
Varje spenderad krona på annonser ger 4kr tillbaka
(Obs, påhittade siffror för att göra exemplet tydligare)

Det har ju onekligen varit bekvämt med en aktör för all försäljning men det verkar allt mer som Hemet har sakta höjt sina priser till en nivå som öppnar upp för mer prisvärda alternativ.

Jag sitter i säljartagen och mäklaren verkar anse att man inte kör Hemnet direkt från början.

För skojs skull kollade jag in på prislistan, och det är stor skillnad mellan baspaketet och max.
https://www.hemnet.se/priser

Själv använder jag i princip bara kartläget när jag kollar runt, så resterande paket hade varit slöseri.
Är det jag som är avvikande där? Använder folk listan normalt sett?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.