32 056 läst ·
38 svar
32k läst
38 svar
varmvattnet tog slut!
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
De nyare har givare i tankens
Botten, samt i toppen..
Botten, samt i toppen..
Nja, det är en sanning med modifikation...quick skrev:
Dom flesta beredare "skvalpar" inte in vattnet okontrollerat, utan bottenfyller så att man får skiktning, och därmed kan ta ut varmvatten effektivt ända tills allt är nypåfyllt. Då faller temperaturen snabbt.
Helt rätt som du säger.MagHam skrev:
Men dessutom har man alltid en shunt kopplad till varmvattenberedaren. Man vill ju inte gärna ha 60-80 gradigt vatten ut i kranen. I själva verket får man mer varmvatten än beredarens storlek.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Samt att när man tycker att Vvb är Slut, så är tempen kanske 30-32gr, alltså betydligt varmare än inkommande Kv.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi har värmepumpen ställd på ekoläge, 47gr.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Nish..Legionella finns "aldrig" i nya hus..
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi har låg Vv förbrukning, så vattnet räcker gott ändå..
Legionellabakterier finns naturligt i de flesta vatten.
Även om det vanligtvis inte blir någon tillväxt när omsättningen är hög och ledningarna används så fins ingen, ingen! anledning att chansa med att skippa skydd.
Jag har en bekant som nyligen legat 2 månader på sjukhus i januari-februari och höll på att dö av legionärssjuka.
Även om det vanligtvis inte blir någon tillväxt när omsättningen är hög och ledningarna används så fins ingen, ingen! anledning att chansa med att skippa skydd.
Jag har en bekant som nyligen legat 2 månader på sjukhus i januari-februari och höll på att dö av legionärssjuka.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
"Honan" (se #10) ligger nog risig till efter ha slösat så mycket med VV att beredaren måste jobba ikapp! Det är bara att chilla, och kolla på elmätaren om den snurrar ordentligt så löser det sig.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har haft så i 6år, utan legionellaskydd, funkar bara fint..
Bor blomflugorna i bananen med?
Bor blomflugorna i bananen med?
