De nyare har givare i tankens
Botten, samt i toppen..
 
quick skrev:
Bara för att varmvattenberedaren rymmer 200 liter så får man ju inte ut 200 liter varmt vatten. Det fyller ju hela tiden på med nytt kallt vatten som kyler ner det redan varma vattnet som är kvar.
Nja, det är en sanning med modifikation...
Dom flesta beredare "skvalpar" inte in vattnet okontrollerat, utan bottenfyller så att man får skiktning, och därmed kan ta ut varmvatten effektivt ända tills allt är nypåfyllt. Då faller temperaturen snabbt.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
MagHam skrev:
Nja, det är en sanning med modifikation...
Dom flesta beredare "skvalpar" inte in vattnet okontrollerat, utan bottenfyller så att man får skiktning, och därmed kan ta ut varmvatten effektivt ända tills allt är nypåfyllt. Då faller temperaturen snabbt.
Helt rätt som du säger.
Men dessutom har man alltid en shunt kopplad till varmvattenberedaren. Man vill ju inte gärna ha 60-80 gradigt vatten ut i kranen. I själva verket får man mer varmvatten än beredarens storlek.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
kulle
thomas33 skrev:
Bilden visar enbart ctc-elpanna som värmer radiatorerna. VV-beredaren står under den som en separat enhet och har inget med elpannan att göra.
Jag trodde det var en gemensam panel för alltihop :)
 
Samt att när man tycker att Vvb är Slut, så är tempen kanske 30-32gr, alltså betydligt varmare än inkommande Kv.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
AG A skrev:
Man vill ju inte gärna ha 60-80 gradigt vatten ut i kranen.
Nej kanske inte 80 men uppemot 60 är väl rätt normalt.
 
Vi har värmepumpen ställd på ekoläge, 47gr.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Vi har värmepumpen ställd på ekoläge, 47gr.
Och periodisk legionellaupphettning aktiverad ?
 
Nish..Legionella finns "aldrig" i nya hus..
 
Legionella är primärt ett problem i större installationer där det finns långa rörlängder och där vattnet kan stå stilla under längre tid. Har aldrig hört att legionellabakterier har uppträtt i "vanliga" hus.
 
Vi har låg Vv förbrukning, så vattnet räcker gott ändå..
 
Legionellabakterier finns naturligt i de flesta vatten.
Även om det vanligtvis inte blir någon tillväxt när omsättningen är hög och ledningarna används så fins ingen, ingen! anledning att chansa med att skippa skydd.

Jag har en bekant som nyligen legat 2 månader på sjukhus i januari-februari och höll på att dö av legionärssjuka.
 
  • Gilla
Sanne Malm Mark
  • Laddar…
"Honan" (se #10) ligger nog risig till efter ha slösat så mycket med VV att beredaren måste jobba ikapp! Det är bara att chilla, och kolla på elmätaren om den snurrar ordentligt så löser det sig.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Nish..Legionella finns "aldrig" i nya hus..
Legionella finns i vattnet. Har man inte det i nya hus? :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Har haft så i 6år, utan legionellaskydd, funkar bara fint..

Bor blomflugorna i bananen med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.