8 068 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Varmvattenberedare, sparar jag på det?
Besparingen ligger snarast i att vattnet inte hålls lika varmt hela tiden. Förlusten blir alltså mindre med tiden..D Daniel 109 skrev:
Jag vet att det i teorin inte ger någon energibesparing, men i praktiken gör det stor skillnad. Antar att skillnaden i delta T gör större skillnad för avsvalningen än man tror. Bloggen ovan hävdar att det gör 5 kwh per dygn, en 30% besparing. Jag har aldrig mätt så noga så det är nog mer en känsla, vi gör av med ca 100-200 kwh vv i månaden med elpatronen som sen är avstängd mars-oktober.
Då är det väl bättre att vrida ner termostaten.
Det var dessutom en väldigt hög uppskattad förlusteffekt.
Det var dessutom en väldigt hög uppskattad förlusteffekt.
Kan bara svara för mig själv när vi körde varmvatten i pannan med elpatronen kontra när jag satte in varmvattenberedare. Det blev dramatisk skillnad i förbrukning! När elpatronen i pannan värmde varmvattnet så var det typ 24gr konstant i pannrummet. Efter byte till vv-beredare så sjönk temperaturen till 16-17gr. Min gissning är att besparingen låg på 3-400kWh/mån.
Ett varningens finger på ämnet. Köp en Nibe eller motsvarande! Köpte billighetsvarianterna från Jula 2ggr och en från K-rauta innan jag ledsnade på att byta vartannat år. Köpte en Nibe eminent och den har fungerat perfekt i 7 år.
Ett varningens finger på ämnet. Köp en Nibe eller motsvarande! Köpte billighetsvarianterna från Jula 2ggr och en från K-rauta innan jag ledsnade på att byta vartannat år. Köpte en Nibe eminent och den har fungerat perfekt i 7 år.
TS om du själv kan montera en elektrisk beredare kanske du kan spara några kronor, ska du leja bort tjänsten eller inbillar dig att du måste ha nån toppmodell tror jag att det blir en oerhört lång återbetalningstid.M Markarbetaren skrev:
Jag hävdar att en 'dyr' beredare som måste bytas ofta oxå är en förlustaffär, välj mtrl i beredare efter ditt vatten och välj inte en onödigt stor beredare då det i vissa fall innebär att hushållet slösar med varmvatten.
Förlusteffekten på en normal varmvattenberedare ligger runt 50-100 W beroende på storlek och konstruktion. Det blir ca 40-80 kWh i månaden (som dessutom kommer huset tillgodo en stor del av året). Sparar man in 30% genom att inte värma vattnet vissa tider på dygnet blir det i bästa fall 25 kWh i månaden.K Kallebo skrev:Besparingen ligger snarast i att vattnet inte hålls lika varmt hela tiden. Förlusten blir alltså mindre med tiden..
Jag vet att det i teorin inte ger någon energibesparing, men i praktiken gör det stor skillnad. Antar att skillnaden i delta T gör större skillnad för avsvalningen än man tror. Bloggen ovan hävdar att det gör 5 kwh per dygn, en 30% besparing. Jag har aldrig mätt så noga så det är nog mer en känsla, vi gör av med ca 100-200 kwh vv i månaden med elpatronen som sen är avstängd mars-oktober.
CTC1100 är en modern isolerad panna.M Markarbetaren skrev:Kan bara svara för mig själv när vi körde varmvatten i pannan med elpatronen kontra när jag satte in varmvattenberedare. Det blev dramatisk skillnad i förbrukning! När elpatronen i pannan värmde varmvattnet så var det typ 24gr konstant i pannrummet. Efter byte till vv-beredare så sjönk temperaturen till 16-17gr. Min gissning är att besparingen låg på 3-400kWh/mån.
CTC1100 har väl funnits sedan 80-talet? Modern?
Köp ingen billig beredare! En Tesy 100L håller i 2 år, kostar 2300kr. En Nibe Eminent 100L kostar 6600kr med stickpropp och håller...länge. Installation med klämringskopplingar klarar i princip alla. Stickproppen behöver man ingen elektriker för att stoppa i vägguttaget!
Köp ingen billig beredare! En Tesy 100L håller i 2 år, kostar 2300kr. En Nibe Eminent 100L kostar 6600kr med stickpropp och håller...länge. Installation med klämringskopplingar klarar i princip alla. Stickproppen behöver man ingen elektriker för att stoppa i vägguttaget!
Min enkla 80L beredare i 2000kr klassen installerade jag 2014 och det det är kanske dax att byta den snart?M Markarbetaren skrev:CTC1100 har väl funnits sedan 80-talet? Modern?
Hur länge håller en Nibe Eminent?
Lite ot om livslängd vvb. Jag har långtidstestat 3 beredare.
2 billiga från jula/biltema (ca 1000-1200kr styck), den ena höll ca 10-12 år innan den fick jordfel (förmodligen bara byta element, men den blev skrot). Den andra är fortfarande i drift. +12år livslängd för en billig vvb alltså. Helt klart över förväntan.
Min nibe är från 2002 och den håller fortfarande. Vi har skonsamt vatten.
Kan man själv byta kan jag tänka mig att det lönar sig att hålla sig med billiga beredare. Även om det är jobbiga dagar när de går sönder. Men svärfar fick betala 6000kr för installation av beredare, så för hans del är det ju märkesprylar som gäller. Dessutom kan han inte felsöka heller, så en trasig termostat kostar många tusenlappar för hans del. Tror att en bättre vvb har mindre behov av reparationer, även om jag har goda erfarenheter.
Men håller den bara 2 år har man valt fel material i beredaren.
Överlag så är billiga beredare ofta sämre isolerade, så man får väl ta med nån hundralapp eller två extra om året i kalkylen...
2 billiga från jula/biltema (ca 1000-1200kr styck), den ena höll ca 10-12 år innan den fick jordfel (förmodligen bara byta element, men den blev skrot). Den andra är fortfarande i drift. +12år livslängd för en billig vvb alltså. Helt klart över förväntan.
Min nibe är från 2002 och den håller fortfarande. Vi har skonsamt vatten.
Kan man själv byta kan jag tänka mig att det lönar sig att hålla sig med billiga beredare. Även om det är jobbiga dagar när de går sönder. Men svärfar fick betala 6000kr för installation av beredare, så för hans del är det ju märkesprylar som gäller. Dessutom kan han inte felsöka heller, så en trasig termostat kostar många tusenlappar för hans del. Tror att en bättre vvb har mindre behov av reparationer, även om jag har goda erfarenheter.
Men håller den bara 2 år har man valt fel material i beredaren.
Överlag så är billiga beredare ofta sämre isolerade, så man får väl ta med nån hundralapp eller två extra om året i kalkylen...
Som jag skrev innan, MIN erfarenhet av Tesy varmvattenberedare och kommunalt vatten är att dom håller 2-3 år. Min Nibe Eminent har passerat 7 år. Detta är MIN erfarenhet, med mina preferenser.F fribygg skrev:
Vad som gått sönder i mina billiga Tesy-beredare har jag ingen som helst aning om. Jordfelsbrytaren har löst ut och det har varit blött på golvet i pannrummet. Sista Tesyn jag köpte på Jula så kunde man inte välja koppar eller rostfri. Jag köpte en beredare, punkt.
För egen del har jag svårt att motivera att köpa VV-beredare som måste bytas vartannat, vart tredje år. Känns dumsnålt ur min synvinkel.
Du har ju tre gånger skrivit samma sak - vad du tycker. Har det hakat upp sig.M Markarbetaren skrev:Som jag skrev innan, MIN erfarenhet av Tesy varmvattenberedare och kommunalt vatten är att dom håller 2-3 år. Min Nibe Eminent har passerat 7 år. Detta är MIN erfarenhet, med mina preferenser.
Vad som gått sönder i mina billiga Tesy-beredare har jag ingen som helst aning om. Jordfelsbrytaren har löst ut och det har varit blött på golvet i pannrummet. Sista Tesyn jag köpte på Jula så kunde man inte välja koppar eller rostfri. Jag köpte en beredare, punkt.
För egen del har jag svårt att motivera att köpa VV-beredare som måste bytas vartannat, vart tredje år. Känns dumsnålt ur min synvinkel.
Jag köpte en begagnad Tesy på 80 liter år 2008. Kalkrikt vatten här så öppnade den förra året och kalkade ur. Nu i drift igen. Ibland får pelletspannan ta över varmvattenberedningen men kalka ur en kopparslinga är jobbigt så mest är det elberedaren som går. En CTC1100 är i alla stycken en modern panna, välisolerad och försedd med en modern värmeväxlare.
Tar man bort sotluckan i skorstenen och täcker över rökens utgång till rökröret med en plåt tappar den inte mycket värme.
Jag sågade sönder min gamla kombipanna från 60-talet, du behöll din och fick 24 grader i pannrummet, man gör sina val.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Jag tycker man ska släppa tankarna om att "spara" och "tjäna in" såna här gånger.......Personligen tycker jag det är enklare att ha separat elberedare. Skaffar man en sådan med bra kvalitet så är det ju nästan fit and forget på väldigt många år. Den sköter sig själv typ och det finns alltid varmvatten så länge det finns el iallafall.
Att värma en hel panna enbart för varmvatten och särskilt om det kanske till och med är så att den inte längre värmer nåt annat ser jag som ganska onödigt men så länge den inte är alltför gammal så är det ju tveksamt om man hinner tjäna in nåt byte till nåt annat bara för att.
Att värma en hel panna enbart för varmvatten och särskilt om det kanske till och med är så att den inte längre värmer nåt annat ser jag som ganska onödigt men så länge den inte är alltför gammal så är det ju tveksamt om man hinner tjäna in nåt byte till nåt annat bara för att.
Även en dyr Nibe elberedare för 10000 måste kalkas ur och man måste med hjälp av installatör regelbundet serva beredaren som bl.a. får byta offeranoden. Servar man inte har man ingen garanti. Bara reskostnaden ca. 1200.S Stefan1972 skrev:Jag tycker man ska släppa tankarna om att "spara" och "tjäna in" såna här gånger.......Personligen tycker jag det är enklare att ha separat elberedare. Skaffar man en sådan med bra kvalitet så är det ju nästan fit and forget på väldigt många år. Den sköter sig själv typ och det finns alltid varmvatten så länge det finns el iallafall.
En CTC 1100 har värmeväxlare och man slipper problemet med urkalkning och offeranod.
En aning värme i källaren på sommaren är bra för att hålla bort kondensfukt på de kalla betongväggarna men den lilla värme som en CTC1100 avger märks knappast.