Men för att sammanställa det hela.
Din gamla Metro Therm som du haft under en längre tid utan att droppa från säkerhetsventilen börjar alltså att droppa plötsligt en vacker dag? (Den har självläkt då den ska droppa 😉)
Du byter säkerhetsventilen. Det droppar fortfarande.
Du byter hela varmvattenberedaren med ytterligare en ny säkerhetsventil? Det droppar fortfarande.
Både Nibe och Metro Therm nämner i sina manualer att det är normalt.
Du vill ändå hitta orsaken till detta och försöka förhindra att det droppar från säkerhetsventilens spillvattenrör?
Har du gjort några andra förändringar för ditt vatten?
Har du egen brunn? Bytt pump, hydropress eller liknande?
Så här står det i Nibes manual för varmvattenberedare.
Din gamla Metro Therm som du haft under en längre tid utan att droppa från säkerhetsventilen börjar alltså att droppa plötsligt en vacker dag? (Den har självläkt då den ska droppa 😉)
Du byter säkerhetsventilen. Det droppar fortfarande.
Du byter hela varmvattenberedaren med ytterligare en ny säkerhetsventil? Det droppar fortfarande.
Både Nibe och Metro Therm nämner i sina manualer att det är normalt.
Du vill ändå hitta orsaken till detta och försöka förhindra att det droppar från säkerhetsventilens spillvattenrör?
Har du gjort några andra förändringar för ditt vatten?
Har du egen brunn? Bytt pump, hydropress eller liknande?
Så här står det i Nibes manual för varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är så det skall vara. När kallvatten värms i beredaren expanderar vattnet. Om det under tiden inte sker någon tappning så öppnar ventilen. Efter några år slits den och kan läcka utan att det behövs.B B Nilsson skrev:
Det beror på om det bildas eller finns luftkudde i toppen av beredaren som agerar tryckutjämnare när vattnet expanderar av värmen under uppvärmning om trycket blir så hög att säkerhetsventiel öppnar sig en smula och släpper ut överskottstrycket och börja droppa eller inte.
Och om och hur mycket det gasar inne i beredaren beror på dels temperaturen och hur mycket luft som är löst i vattnet och för den skull också koldioxid som bildas när kalciumvätekarbonat (löst kalk i vattnet) omvandlas till kalciumkarbonat (bildar olöslig kalksten/pannsten) då lösligheter för gaser (oavsett luft eller koldioxid) minskar med högre temperatur på vattnet och att vätekarbonater blir instabil vid höga temperaturer och omvandlas till karbonater med frisatt koldioxid som biprodukt.
Och om och hur mycket det gasar inne i beredaren beror på dels temperaturen och hur mycket luft som är löst i vattnet och för den skull också koldioxid som bildas när kalciumvätekarbonat (löst kalk i vattnet) omvandlas till kalciumkarbonat (bildar olöslig kalksten/pannsten) då lösligheter för gaser (oavsett luft eller koldioxid) minskar med högre temperatur på vattnet och att vätekarbonater blir instabil vid höga temperaturer och omvandlas till karbonater med frisatt koldioxid som biprodukt.
Ja, det skall vara så.
Från undersidan på min varmvattenberedare (NIBE) kommer det en slang som det kan droppa ur. Slangen leder till golvbrunnen några meter därifrån. Golvet lutar ju svagt mot golvbrunnen. För att slangen skall få vara ifred, har jag försiktigt satt fast den i en skåp-sockel.
Det finns fler ledningar där. Denna tråd påminner mig om att det är dags för en översyn. Jag tackar!
Från undersidan på min varmvattenberedare (NIBE) kommer det en slang som det kan droppa ur. Slangen leder till golvbrunnen några meter därifrån. Golvet lutar ju svagt mot golvbrunnen. För att slangen skall få vara ifred, har jag försiktigt satt fast den i en skåp-sockel.
Det finns fler ledningar där. Denna tråd påminner mig om att det är dags för en översyn. Jag tackar!
Det är som sagt var inte bara normalt, utan förväntat att det droppar ur säkerhetsventilen. Att det inte gjort det på dina tidigare beredare beror säkert på att de inte har haft någon backventil på inkommande kallvatten till beredaren. Äldre simpla installationer trycker tillbaks vatten i kallvattenledningen när det expanderar, vilket inte är tillåtet. Backventil är ett krav numera (sitter oftast hopbyggt med blandningsventilen) så enda sättet för vattnet att expandera är via SÄV'en.B B Nilsson skrev:
Klicka här för att svara