1 662 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Varmvattenberedare gummikopplingar
Vi kör nog på andra kopplingarna än plast. Är säkert som du säger att går att använda men för bättre funktion andra m annat material. Vi ska ordna annat.Spikbjörn skrev:
Du verkar ju ha någon del vid VVB som har en gänga, Är det t ex gängat i den metalldelen som du stoppat gummikopplingen inuti? Det står ju i manualen att det är G1/2 rör/koppling.
Det verkar dessutom som att gummikopplingen bara föreslås om man har ett enda tappställe i manualen.
[bild]
Men att det vid ett utbyggt system med flera tappställen är vanliga gängade kopplingar (gummikoppling nämns inte).
[bild]
Så kanske är det bara en enkel sniklösning om man inte tänker sig att ha särskilt mycket tryck eller har lägre krav än vad vi normalt har inomhus i Sverige.
Jag har enkla VVB med "plastgängor" i fritidshuset som håller utmärkt för att gänga metallkopplingar på (t ex Biltema VVB), så det kan fungera bra (har lossat och bytt offeranod ibland utan att det varit problem med gängorna.
Men om det finns gängor skulle jag definitivt använda dessa och inte några "gummitutor" även om jag tappar ur vattnet för att det inte ska frysa om det blir längre perioder utan tillsyn (och t ex strömabrott), annars brukar jag bara stoppa pumpen i borrhålet så att det vid läckage som mest kan bli det som står i sytemet som kommer ut.
Denna har specialmått då den är rätt smal då vi var ute efter en som passar måtten där den ska stå, i ett attefallshus. Den är endast 38.5 cm bred och den enda vi har hittat med de måtten.
Bad & vvs på nätet.
Vi ser om hittar annat som håller mer tätt i längden. Tack för svaret och vi har sett bilderna igen o läst.
Har gänga i den att sätta annan koppling.Husman450 skrev:
Vi kör nog på andra kopplingarna än plast. Är säkert som du säger att går att använda men för bättre funktion andra m annat material. Vi ska ordna annat.
Denna har specialmått då den är rätt smal då vi var ute efter en som passar måtten där den ska stå, i ett attefallshus. Den är endast 38.5 cm bred och den enda vi har hittat med de måtten.
Bad & vvs på nätet.
Vi ser om hittar annat som håller mer tätt i längden. Tack för svaret och vi har sett bilderna igen o läst.
LågbudgetkopplingHusman450 skrev:
Vi kör nog på andra kopplingarna än plast. Är säkert som du säger att går att använda men för bättre funktion andra m annat material. Vi ska ordna annat.
Bad & vvs på nätet.
Jag menar bara att om jag minns korrekt, så är den "första" gängan" ut/in i VVB av plast. Så oavsett vad man senare har för material (plast/metall/gunni) så fungerar det i kedjan av kopplingar i systemet.
Men för mig oklart vad din VVB är utrustad med.
Men kör på gängor om det finns, hellre än "något" i gummi, tror jag.
Men för mig oklart vad din VVB är utrustad med.
Men kör på gängor om det finns, hellre än "något" i gummi, tror jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden