Hej alla!

Vi har ett större ”bubbelbadkar” som vi använder typ en eller kanske två gånger per år och varmvattenberedaren vi har i vår frånluftsvärmepump klarar inte att fylla det även om vi aktiverar funktionen för varmare vatten några timmar före utan man får komplettera med några rejäla kastruller med kokhett vatten. Vi brukar ibland fylla karet så pass mycket att varmvattnet börjar sina och sen ta en längre promenad/skidtur och fylla upp resten när vi kommer hem men det räcker inte riktigt ändå.

En lösning för detta är ju att installera en extra varmvattenberedare bredvid värmepumpen men att bara slå på/aktivera den i god tid före vi ska nyttja badkaret.

Då borde man ju ha någon form av kulventiler som normalt sett bara leder varmvattnet förbi den avslagna extraberedaren.

Min virtuella rörkrökare, husläkare och bilmekaniker (Google Gemini) förslog den lösningen (se bilden).

IMG_6001.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tycker ni om en dylik lösning?
Thanks!
/Rikard

Finns det blandningsventil idag och tänkte du dig nån efter varmvattenberederaren?

Kanske kika lite på genomströmningsvärmare som alternativ för att slippa stillastående vatten i beredaren? När utgående temperatur från värmepumpen blir under förvalt min-läge stöttar genomströmningsvärmaren med elpatron eller gasol.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
R roger.lehrberg skrev:
Kanske kika lite på genomströmningsvärmare som alternativ för att slippa stillastående vatten i beredaren? När utgående temperatur från värmepumpen blir under förvalt min-läge stöttar genomströmningsvärmaren med elpatron eller gasol.
Jag skulle också föreslå genomströmningsvärmare. Koppla den till en brytare så att den bara är igång när den behövs och sätt temperaturen på max så att den värmer varmvattnet redan från början.

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Finns det blandningsventil idag och tänkte du dig nån efter varmvattenberederaren?
Jag hade tänkt låta montera den efter själva frånluftsvärmepumpen. Men det där med en genomströmmningsvärmare kan ju vara en bra idé också!

/Rikard

R rikard454 skrev:
Jag hade tänkt låta montera den efter själva frånluftsvärmepumpen. Men det där med en genomströmmningsvärmare kan ju vara en bra idé också!

/Rikard
Jag har det i garaget för det annars bara skulle finnas kallvatten. Det fungerar kalasbra om man har rimliga förväntningar. Jag räknade ut att jag skulle få 4°C varmare varmvatten i huset med en sådan på varmvattnet under hela fyllnaden av badet, det motsvarar då 4/(40-8) = 1/8 = 12,5% mer vatten (slarvigt/grovt räknat).

Men hur mycket varmare det blir hänger ju på effekten och flödet.

R rikard454 skrev:

/Rikard
Jag tänkte att då kan det väl vara permanent utan att hålla på med att slå av och på, en halvliten beredare på rätt hög temp och alltid är igång samt fylls från VP, och även får sitt kallvatten på blandningsventilen från värmepumpen kommer knappt ta nåt från beredaren i normalfallet.

V Ville_Vessla skrev:
Jag tänkte att då kan det väl vara permanent utan att hålla på med att slå av och på, en halvliten beredare på rätt hög temp och alltid är igång samt fylls från VP, och även får sitt kallvatten på blandningsventilen från värmepumpen kommer knappt ta nåt från beredaren i normalfallet.
Det hänger ju på om man har en ren elvärmare eller inte. Har man en värmepump av något slag i den ordinarie VVB, då vill man kunna slå av. Eller så ställer man genomströmningsvärmaren lite lägre än ordinarie VVB så att den bara går in vid stor vattenförbrukning.

Man behöver väl inte slå av elberedaren. Ligger den på 70 grader och matas med 50-60 grader från värmepumpen så är det inte så många grader den värmer förutom när man börjar tömma värmepumpen vilket väl är det TS vill. Har man sen en blandningsventil på ca 55 grader efter beredaren blandar den ner 70 gradigt med 50-60 graders inkommande, typ 80-100% tas direkt från värmepumpen.
I princip bara tomgångsförluster på elberedaren förutom när man vill ha den extra kapaciteten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.