Hej,
Ny på forumet här och mitt första inlägg.

Vi ska byta vvb i vårt fritidshus och har kikat på Thermor Onix Connect 30L.
https://groupsumi.se/luftkonditione...lvarmare-thermor-onix-connect-30-liter-221129
Den kommer användas till handfat i en toalett och till diskbänken i köket så 30 liter kanske är lite stor för vårt behov. Jag tar gärna lite åsikter där.

Vårt bekymmer är att den kommer sitta inne i en toalett som är väldigt trång och därför letar jag efter en vvb som inte bygger utåt så mycket. Onix ser bra ut i och med att den bara bygger 30 cm + att den dessutom ser rätt så trevlig ut.

Vad är tankarna kring Onix Connect? Finns det andra alternativ som skulle kunna funka?

Vänligen,
Fredrik

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej och välkommen hit!

Den där webbshopen såg inte ut som något man vill handla från. Inte för oss som befinner oss i Sverige, åtminstone. "Vertikal elvärmare"... 🤓

För ungefär halva pengen kan du åka till ditt närmaste handelsområde i utkanten av en stad och köpa en 30-liters varmvattenberedare hos det där företaget vars namn påminner om en storhelg i midvintertid. Exempelvis. Det finns många andra trevliga butiker som också säljer varmvattenberedare för en rimlig penning.

30 liter kan mycket väl gå åt till att handdiska och tvätta sig, så det är en rimlig storlek.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Nej, den där webbshopen vill man inte handla från:
https://se.trustpilot.com/review/groupsumi.com

Omdömena på svenska imponerar inte.
"
Köpte en varmvattenberedare till mitt sommarhus. Värmaren var defekt direkt vid installationen och Group sumi ger ingen garanti eller hjälp att lösa de defekta delarna som troligen går att byta ut. Jag har mailat kundtjänst upprepade ggr utan att få någon vettig återkoppling. Usel service och uppenbarligen en bristfällig produkt. Mycket besviken."

Magnus E K
30 liter (oftast med värmning endast en gång per dygn) räcker för mig både till dusch och handdisk (och vid behov handtvätt men blir normalt i kallvatten). Utan dusch skulle jag lätt klara mig med 10 liter så i den beskrivna situationen skulle jag välja 10 liter, eller ännu mindre om det finns.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Utan dusch skulle jag lätt klara mig med 10 liter så i den beskrivna situationen skulle jag välja 10 liter, eller ännu mindre om det finns.
Jag har två 10 liters, en i köket och en i badrummet.
IMG_20260825_173205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räcker fint, fast jag har ju inte riktigt kallt kallvatten, mer typ 20-25 grader och det är för kallt att duscha i behagligt 😉

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
En 10 liters med effekt på 2 kW värms dessutom helt på ca 20 minuter, så skulle varmvattnet ta slut på nån enstaka stordisk så är det bara att vänta en liten stund och sen fortsätta, och samma sak med väntetiden om man har beredaren avstängd när huset står tomt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
En 10 liters med effekt på 2 kW värms dessutom helt på ca 20 minuter, så skulle varmvattnet ta slut på nån enstaka stordisk så är det bara att vänta en liten stund och sen fortsätta, och samma sak med väntetiden om man har beredaren avstängd när huset står tomt.
Min är bara 1200 W, men det tar ändå bara 20 minuter att värma från 20 grader till 55 grader, eller 26 minuter om vattnet är 10 grader.

Frerider
D Dilato skrev:
Min är bara 1200 W, men det tar ändå bara 20 minuter att värma från 20 grader till 55 grader, eller 26 minuter om vattnet är 10 grader.
Men är det inte stor skillnad om vattnet är 6-8 grader istället för 20 grader?

Frerider Frerider skrev:
Men är det inte stor skillnad om vattnet är 6-8 grader istället för 20 grader?
6 grader invatten, 55 grader utvatten, 10 liter, 1200W = 28 minuter.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Frerider
D Dilato skrev:
6 grader invatten, 55 grader utvatten, 10 liter, 1200W = 28 minuter.
Blir en mer relevant jämförelse för oss här i norr😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Blir en mer relevant jämförelse för oss här i norr😉
Jo jag, men bara i fritidshus väl, annars har man väl värmepump som värmer vattnet, och då blir ju effektiv tillförd elektrisk effekt typ en tredjedel eller lägre,resten stals från luften eller berget 😆

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Tack för bra input allihopa!
Jag håller med om att webshopen för Thermor-värmaren ser lite sketchy ut, så jag avslutar nog det spåret.

Beredarna som finns på varuhuset med Jul-tema (höhö, skitkul) har jag redan tittat på och tycker de bygger för mycket utåt från vägg. Planen är att sätta den på vägg bakom/ovanför toalettstol och då blir det max 30 cm utstick för att slippa sitta alltför mycket framåtböjd.

Man skulle ju kunna ha två stycken. En vid handfatet inne på toan och en under diskbänken men det känns onödigt meckigt tycker jag. Nä, bättre att bara ha en värmare.

Jag kommer kika vidare på Sblixtens förslag från Amazon tror jag.

Tackar så mycket ännu en gång.

Vad har du för huvudsäkring, ska du inte duscha kan direktvärmare vara ett alternativ…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.