Totte_S
Helt spontant löste jfb på vår Metro therm cabinet från 2001. Första tanken var att elementet har gått, men har ohm mätt både direkt på elementet och över själva anslutningskabeln från kopplingsdosan, och får ca 55 ohm. Verkar alltså inte vara kortis. Fick igång beredaren ett par minuter, men sedan löste jfb. Igen.
Tacksam på tips på vidare felsökning. Är det överslagsmätning med megger eller liknande som gäller, eller byta element o testa? Kostar 1500-2000 kr så synd att chansa...
Termostat o överhettningsskydd sitter i en enhet på den här modellen, och byttes för ett par år sedan.
ser inga skumma läckage som tyder på att det stått vatten bland kablarna i beredaren. Finns ju inte så mycket mer att kolla på en beredare...

Låter som att du har ett smygande fel som bara visar sig vid nätspänning och då behöver du en isolationsprovare för att konstatera var överslaget är.

Om alla kablar ser fina och torra ut, så ligger felet troligtvis i elementet.
Megga är smidigast för att hitta detta fel.
Men jag är ganska säker på att elementet/värmeslingan har överledning till jord..
Ganska vanligt fel på varmvattenberedare & elpatrponer.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Du skriver att jfb löste på ... osv. Har du alltså en jordfelsbrytare bara för varmvttenberedaren? Och det är jordfelsbrytare du menar och inte bara en säkring?

Min Metro VVB från 2010 höll bara i två år.
Något läckage vid elpatronens fäste hade läckt och det rostade en hel del, samt blev kortis.
Så JFB började lösa ut. Efter ett tag kunde man köra den en timme igen.

Jag köpte en Nibe i stället. Förutom att den känns kvalitetsmässigt bättre är den avsevärt svalare utanpå = bättre isolerad.

Hade det gått att reparera Metron? Vet ej, ville ha ordning på varmvattnet snabbt.
Försäkringsbolaget tog kostnaden (minus självrisk).

hempularen skrev:
Du skriver att jfb löste på ... osv. Har du alltså en jordfelsbrytare bara för varmvttenberedaren? Och det är jordfelsbrytare du menar och inte bara en säkring?
Det är inte så svårt, ens för en amatör, att konstatera vad som löser ut jordfelsbrytaren.
Det är ju bara att slå av alla säkringar, och så slå till dem en efter en tills JFB löser ut.

Nja, det kan även vara så att jordfelet sitter i en annan grupp än den som säkringen hör till, vanligast "ser" man det om lasten på den grupp man slår till är relativt hög.

• Gilla
puttrix
  • Laddar…
Ja, du kan ju ha rätt. Kanske man måste dra ut stickproppen till VVB för att konstatera var felet sitter.
Jag minns inte hur jag gjorde, men enda gången min JFB löst ut under normal drift var när VVB hade pajat i alla fall.

Totte_S
Tack för alla svar så långt. Mycket riktigt har jag gjort så att jag kopplade ur alla säkringar, återställde jfb o kopplade in alla säkringar i tur o ordning. Hade dessutom kopplat ur en hel del förbrukare typ tv, spel, boxar, värmepump etc innan, så att jag så långt möjligt kunde isolera felkällan och för att undvika gnistor o sprak när jag skruvade i säkringarna. Jag har både porslinsäkringar och nya automatsäkringar, en av automatsäkringarna löste samtidigt med jfb, men den löser inte av sig själv, dvs när VVB är urkopplad så funkar huset som vanligt, dessutom var det mesta utom lampor bortkopplat från den gruppen, men jfb löste ändå pga VVB.
Jag misstänker starkt elementet, så om jag får tag i ett i morgon så tror jag att jag testar, om inte någon firma har tid att åka ut. Hoppas jag har plats att ta ur det utan att montera ner hela VVB. Så tråkigt att vara utan varmvatten när man har långledigt.
edit. Jfb skyddar alla grupper i anläggningen.

Redigerat:
Totte_S
elmont skrev:
Nja, det kan även vara så att jordfelet sitter i en annan grupp än den som säkringen hör till, vanligast "ser" man det om lasten på den grupp man slår till är relativt hög.
Kan du utveckla detta lite, jag hänger inte riktigt med hur du menar? Jag antar att även här bör man isolationsmäta för att säkert veta, men kan jag testa på något sätt?

Om inte bara jordfelsbrytaren går utan också säkringen så är det absolut ett fel på varmvattenberedaren.

Det som elmont skriver om är att om det någonstans finns en överledning mellan nolla och jord så löser inte jordfelsbrytaren när nollan är obelastad, eller lågt belastad. Om det är problemet så löser jordfelsbrytaren vid tillräcklig belastning av nollan i vilken grupp som helst. Det kan vara knepigare att hitta. Men som sagt. Går säkringen när du kopplar in varmvattenberedaren så är det något fel på den.

Totte_S
Ok, tror jag fattar.
Har läst lite mer; elementet sitter i en tub, och tydligen kan man få skumma fel om tuben spricker. Kan ju förklara att elementet verkar ok när jag ohmmäter. När värmen drar igång vidgas sprickan i tuben, o vips en kortis pga ytterst lite vatten.
Får jaga rätt på någon installatör som vet vad de pysslar med, har blitt för gammal o klok för att mecka med el o vatten när det börjar krångla ;)

• Gilla
HSP
  • Laddar…
En Metro från 2001...häng upp en Nibe istället så slipper du problem de närmsta 25 åren. Metro blir inte gamla.

Totte_S
Nu är det åtgärdat med ett nytt element, återstår att se hur dyrt det blev när jag inte gjorde det själv... Kändes i alla fall bra med blixtsnabb service och trevlig rörböjare.
Å jo, jag övervägde att byta hela VVB, men det får i så fall vänta tills en inplanerad badrumsrenovering eftersom det kan bli aktuellt att flytta plats för beredaren.

Det var verkligen snabba ryck :thumbup:

Grattis! Spara numret till rörmokaren!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.