4 818 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Varmvatten
Har lite funderingar på att skaffa solfångare för att få ner kostnaden lite för varmvatten.
Har idag en vv beredare på 100 liter, är denna något jag kan använda eller är det investering i helt nytt system som gäller? Har inga ambitioner på att driva allt med solpaneler, så det är något mindre och billigt jag är ute efter.
Tips och länkar mottages tacksamt, skall fortsätta skumma vidare här på avdelningen och se vad man hittar för "godis"
Har idag en vv beredare på 100 liter, är denna något jag kan använda eller är det investering i helt nytt system som gäller? Har inga ambitioner på att driva allt med solpaneler, så det är något mindre och billigt jag är ute efter.
Tips och länkar mottages tacksamt, skall fortsätta skumma vidare här på avdelningen och se vad man hittar för "godis"
Ska man få bra nytta av solvärmen behövs en större tank än så. Problemet är ju att även när det skiner som bäst, så skiner solen bara på dagen. Det måste gå att ackumulera den värme man behöver när solen inte skiner, om du ska få bra nytta av din investering.
Med en så liten balja som 100 liter får du ofta problemen att det blir för varmt på dagen, när du är på jobbet och därför inte förbrukar varmvatten hemma, men värmen räcker sen inte till på kvällen, när ni sprungit era träningsrundor och vill duscha, eller vad ni nu hittar på.
Med en så liten balja som 100 liter får du ofta problemen att det blir för varmt på dagen, när du är på jobbet och därför inte förbrukar varmvatten hemma, men värmen räcker sen inte till på kvällen, när ni sprungit era träningsrundor och vill duscha, eller vad ni nu hittar på.
Vad va tempen på morgonen innan solen började ladda då??2an skrev:
[/quote]
Kring 25º eftersom värmen hade "surrat" lite under natten.
Vad va tempen på morgonen innan solen började ladda då??roli skrev:
[/quote]
Kring 25º eftersom värmen hade "surrat" lite under natten. [/quote]
Försök komma ihåg att kolla nån dag vad tempen är (botten, mitten o toppen) innan solen börjar ladda o vad de är på kvällen.. Iof har du väl energimätare nu??
Klicka här för att svara