Byggahus.se

Varmvatten

1. C
    Medlem · 630 inlägg

citactiva

Medlem
    Har lite funderingar på att skaffa solfångare för att få ner kostnaden lite för varmvatten.
    Har idag en vv beredare på 100 liter, är denna något jag kan använda eller är det investering i helt nytt system som gäller? Har inga ambitioner på att driva allt med solpaneler, så det är något mindre och billigt jag är ute efter.
    Tips och länkar mottages tacksamt, skall fortsätta skumma vidare här på avdelningen och se vad man hittar för "godis"

2. apersson850
    Medlem · Kronoberg · 1 474 inlägg

apersson850

Medlem

Re: Varmvatten

Ska man få bra nytta av solvärmen behövs en större tank än så. Problemet är ju att även när det skiner som bäst, så skiner solen bara på dagen. Det måste gå att ackumulera den värme man behöver när solen inte skiner, om du ska få bra nytta av din investering.
    Med en så liten balja som 100 liter får du ofta problemen att det blir för varmt på dagen, när du är på jobbet och därför inte förbrukar varmvatten hemma, men värmen räcker sen inte till på kvällen, när ni sprungit era träningsrundor och vill duscha, eller vad ni nu hittar på.

3. C
    Medlem · 630 inlägg

citactiva

Medlem

Ok, det var väl det svaret jag hade väntat mig men dock inte hoppats på :D
    Får la bli att man kör me el i alla fall tills vvb:n går sönder ::)

4. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 132 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare

Nu när jag kom hem så var det 66º varmt i botten på min tank. Och den är på 1800 liter. Så solen har gjort ett bra jobb idag.

5. 2
    Medlem · 3 137 inlägg

2an

Medlem

Vad va tempen på morgonen innan solen började ladda då??

6. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 132 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare

[/quote]

Kring 25º eftersom värmen hade "surrat" lite under natten.

7. 2
    Medlem · 3 137 inlägg

2an

Medlem

[/quote]

Kring 25º eftersom värmen hade "surrat" lite under natten. [/quote]

Försök komma ihåg att kolla nån dag vad tempen är (botten, mitten o toppen) innan solen börjar ladda o vad de är på kvällen.. Iof har du väl energimätare nu??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.