Vi har en CTC EcoZenith i350 där jag började upptäcka att systemtrycket hade börjat gå mycket upp och ner i relation till att vi använde varmvatten och systemet svalnade/värmdes upp igen. Om man använder mycket varmvatten så att systemet blir kallare så går trycket ned på 0.

Vi bytte expansionskärl och enligt VVSaren så var det trasigt. Problemet kvarstår dock fortfarande nu 5 dagar efter att vi bytt. Jag har avluftat systemet några gånger men förutom första gången så kommer det inte ut nån luft. Det vi har kopplat är varmvatten och värmesystem som består endast av golvvärme.

Det känns inte som läckage i själva systemet då det endast är relaterat till just användningen av varmvatten.

Om inte expansionskärlet, vad kan det vara som orsakar detta problem?

Walle85
Har du ett för litet expansionskärl kontra volymen på hela systemet kan det bli så att när vattnet värms upp så expanderar det mer än expansionskärlet klarar. Då kommer det att tömmas ut via säkerhetsventilen, när det senare svalnar så kommer trycket att gå ner, om tillräckligt stor skillnad hela vägen till noll.

Walle85 Walle85 skrev:
Har du ett för litet expansionskärl kontra volymen på hela systemet kan det bli så att när vattnet värms upp så expanderar det mer än expansionskärlet klarar. Då kommer det att tömmas ut via säkerhetsventilen, när det senare svalnar så kommer trycket att gå ner, om tillräckligt stor skillnad hela vägen till noll.
jo men vi har samma size som tidigare och det har inte varit något problem förens senaste månaderna så det känns som att det inte borde vara ett problem

Justerades/kontrollerades förtrycket i det nya kärlet?

Walle85
millenjo millenjo skrev:
jo men vi har samma size som tidigare och det har inte varit något problem förens senaste månaderna så det känns som att det inte borde vara ett problem
Ok, och inga ändringar i övrigt, utbyggnad etc med ny golvvärme eller liknande?

useless useless skrev:
Precis, många kärl är förfyllda med 1,5 bar, så det blir nära noll i expansion.
Kontrollera förtrycket....

useless useless skrev:
T tracker skrev:
Precis, många kärl är förfyllda med 1,5 bar, så det blir nära noll i expansion.
Kontrollera förtrycket....

Antar att det bara är att koppla en kompressor med manometer till bilventilen på kärlet för att kika vad det ligger på? Ska jag sänka systemtrycket till 0 innan jag gör detta eller ska jag låta det ligga på ca 1 bar och kolla då? Vad ska jag justera till för tryck i så fall?

T
millenjo millenjo skrev:
Antar att det bara är att koppla en kompressor med manometer till bilventilen på kärlet för att kika vad det ligger på? Ska jag sänka systemtrycket till 0 innan jag gör detta eller ska jag låta det ligga på ca 1 bar och kolla då? Vad ska jag justera till för tryck i så fall?
Systemtrycket ska ner till 0 när du ska mäta trycket i kärlet 🙂

T tobbetk skrev:
Systemtrycket ska ner till 0 när du ska mäta trycket i kärlet 🙂
Ok, som de skrev så är brukar de vara förtryckta till 1.5 bar, vad bör de ligga på för att förtrycket ska vara korrekt? Och är det korrekt som jag skrev att man mäter förtrycket via bilventilen på kärlet?

T
millenjo millenjo skrev:
Ok, som de skrev så är brukar de vara förtryckta till 1.5 bar, vad bör de ligga på för att förtrycket ska vara korrekt? Och är det korrekt som jag skrev att man mäter förtrycket via bilventilen på kärlet?
Runt 0,5-0,6bar i förtryck brukar fungera, precis förtrycket möter du expansionskärletsventil 🙂

• Gilla
millenjo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.