Är det maskiner som ska anslutas till både kallt och varmt vatten så att den själv kan välja vilket som ska användas beroende på vart i diskprogrammet den befinner sig?

Maskiner som kan kopplas till varmt eller kallt vatten finns det gott om.
 
D dj__a skrev:
Bor i bostadsrätt så varmvattnet "e ju gratis" men elen betalar jag själv, så min diskmaskin går på varmvattnet, när vi köper hus kommer den att installeras på kallvattnet då man ändå betalar för både el och varmvattn...
Exakt vad jag tänkte :) Min går på kallvatten dock. Normalt tar det en 20-sekunder från man öppnar vv på kökskranen till vattnet faktiskt är varmt. Och min Bosch fyller normalt sett bara 20-30sekunder (iaf första steget, sen läser den med en givare om vatten beh bytas), så jag tror skillnaden i energiåtgång är rätt liten. Ska testa köra en disk på natten och kolla loggen på EON hur mkt förbrukning sticker den timmen det tar.

Kan man växla kallt till varmt på en ikeakran med diskmaskinsavstängare som videon högre upp (skulle) visa ? (Videon länkade till något helt annat dock)
 
Har alltid hört att de är bra om maskinen börjar diska med kallt vatten för få försvinner den smutsen som går bort lättast med kalltvatten och fastnar med varmt, stärkelse typ potatismos.
 
T topmount skrev:
Har alltid hört att de är bra om maskinen börjar diska med kallt vatten för få försvinner den smutsen som går bort lättast med kalltvatten och fastnar med varmt, stärkelse typ potatismos.
Det där är nog gamla myter som ens föräldrageneration fortfarande håller fast vid. Det enda jag kan komma på som INTE skall sköljas i varmvatten är honung på bestick eller verktyg. Det koagulerar. Är det dessutom trendhonung med vaxcellslocken kvar, kommer det att bita fast ordentligt. Har alltid kört varmvatten (när maskinen är anpassad för det) och aldrig märkt att något annat fastnat.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Det är inte en gammal myt. Maskindiskmedel innehåller enzymer som skall bryta ned proteiner. Enzymerna fungerar inte i vamt vatten, värmen bryter ned enzymerna. Så den delen av diskmedlet jobbar innan vattnet hunnit bli varmt.
 
Ett praktexempel är ju att bunken man blandat köttbullar i inte alls blir ren om diskmaskinen matas med varmvatten men om det matas med kallvatten blir den ren.
 
H hempularen skrev:
Det är inte en gammal myt. Maskindiskmedel innehåller enzymer som skall bryta ned proteiner. Enzymerna fungerar inte i vamt vatten, värmen bryter ned enzymerna. Så den delen av diskmedlet jobbar innan vattnet hunnit bli varmt.
Kanske det, men det verkar ju inte spela någon roll. Det är klart, ställer man extremt kladdig disk kanske effekten av enzymerna blir bättre, men det varma vattnet löser grovskiten bättre än kallvatten. Plus att skitig disk förlänger disktiden markant.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kanske det, men det verkar ju inte spela någon roll. Det är klart, ställer man extremt kladdig disk kanske effekten av enzymerna blir bättre, men det varma vattnet löser grovskiten bättre än kallvatten. Plus att skitig disk förlänger disktiden markant.
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kanske det, men det verkar ju inte spela någon roll. Det är klart, ställer man extremt kladdig disk kanske effekten av enzymerna blir bättre, men det varma vattnet löser grovskiten bättre än kallvatten. Plus att skitig disk förlänger disktiden markant.
Varmt vatten tar inte bort proteiner som tex rå köttfärs bättre. Den kommer tvärtom fastna om man kopplar diskmaskinen till varmvatten.
 
E Eld skrev:
Varmt vatten tar inte bort proteiner som tex rå köttfärs bättre. Den kommer tvärtom fastna om man kopplar diskmaskinen till varmvatten.
Men det blir helt rent ändå. :surprised:
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
För fett är det värme som gäller. Men proteiner tenderar att bita sig fast av värme. Så visst finns det en fördel att starta med kallt vatten.
Optimals skulle ju vara en hetvattenanslutning så att man kan värma med hetvatten. Något annat som skulle vara bra är en ventilations anslutning för att få ut fukten. Men det ör funktioner som kräver externa funktioner och därmed blir orimligt dyra.

Vad jag dock inte fattar är vad som skulle kunna koagulera i honung.
 
Även om maskinen tar in varmvatten så kommer det bara att vara pissljummet vid första diskrundan. Dels kan det ta ett tag innan vattnet som kommer till maskinen verkligen är varmt och dels så går det åt en del energi att värma upp maskinens innanmäte och allt glas och porslin.
 
D Daniel 109 skrev:
....

Vad jag dock inte fattar är vad som skulle kunna koagulera i honung.
Finns inget i själva honungen men däremot om det finns vaxrester i så kommer dessa att bita sig fast ordentligt.
Normalt sett så silar man bort vaxet men beroende på hur fint silar det är så kan det följa med mindre partiklar.
Syns lätt på ytan i muggen med The om det simmar runt en lite oljefläck(smält vax)
 
H hempularen skrev:
Det är inte en gammal myt. Maskindiskmedel
Myt eller ej men jag har alltid haft mina maskiner kopplade till varmvatten och har aldrig haft problem med att det inte blir rent.
 
nu pratar jag bara generellt men jag tror inte det har med diskeffekt att göra utan de maskiner jag har sett som har både och (inte bara diskmaskiner då) har väl oftast plastventiler och kopplingar i plast på kallvattensidan medans varmvattensidan oftast har dyrare mässingsdito. Antagligen för att klara värmen och tillverkaren kan ju inte veta vilken temp alla har på vattnet. De flesta plastventiler klarar nog normal varmt vatten utan problem men lite högre kanske kan ge tråkiga följder.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Myt eller ej men jag har alltid haft mina maskiner kopplade till varmvatten och har aldrig haft problem med att det inte blir rent.
Det har jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.