2 951 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Koppla varmvatten till diskmaskinen?
När vi monterade avhärdningsfiltret så gjorde vi en by-pass till kranen för dricksvattnet. Problemet är att diskmaskinen får sitt vatten från samma ledningen. Däremot så är varmvattnet till den kranen avhärdat så därför funderar jag på att låta diskmaskinen få sitt vatten från varmvattenledningen istället. Bra eller dåligt?
På vilket sätt blir rengöringseffekten bättre? Jag har inte gratis varmvatten men varmvattnet är avhärdat, dvs mjukt. Kallvattnet är inte avhärdat och därmed hårt och rikt på kalk.F FDT skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Varmvatten får proteiner att hårdna. Varmvatten får bättre bort fett, men det tar även diskmaskinens medel bort hur lätt som helst. Så sköljning görs bäst i kallvatten.
Maskindiskmedel innehåller enzymer som skall bryta ned proteinerna, enzymerna arbetar i det kalla vattnet medan det värms upp, när temperaturen stiger förstörs enzymerna. Kopplar du då maskinen till varmvatten så förstörs enzymerna direkt, och gör ingen nytta.
Om tillverkaren anger att maskinen skall kopplas till kallvatten så är det det som gäller. Det kan finnas packningar eller andra komponenter som inte tål värmen.
Maskindiskmedel innehåller enzymer som skall bryta ned proteinerna, enzymerna arbetar i det kalla vattnet medan det värms upp, när temperaturen stiger förstörs enzymerna. Kopplar du då maskinen till varmvatten så förstörs enzymerna direkt, och gör ingen nytta.
Om tillverkaren anger att maskinen skall kopplas till kallvatten så är det det som gäller. Det kan finnas packningar eller andra komponenter som inte tål värmen.
Jag har haft diskmaskin kopplat på varmvatten, dels för att det skulle gå fortare och dels för att varmvattnet beredes med värmepump. Men det visade sig att diskmaskinen använde så lite vatten och rören var så långa så varmvattnet nådde inte fram till maskinen innan påfyllningen var klar, så det varma vattnet svalnade i rören istället
Dessutom så kunde det bli väl varmt på sommaren när solfångarna gick för fullt (ingen blandningsventil) Däremot fungerade det jättebra, inga problem med stelnade proteiner ;-)
Om man kikar på lite klisterlappar på väggarna vid disken i storkök så brukar det stå:
Max 35grader vid sköljning av disken!
Men jag hittar inga sådana bilder när jag googlar.
Annan matnyttig läsning i ämnet:
https://www.harryda.se/download/18.775ab3fa12475c02eb98000349/1Viktigt+att+veta+om+rengöring_web.pdf
Max 35grader vid sköljning av disken!
Men jag hittar inga sådana bilder när jag googlar.
Annan matnyttig läsning i ämnet:
https://www.harryda.se/download/18.775ab3fa12475c02eb98000349/1Viktigt+att+veta+om+rengöring_web.pdf
På sommaren, sen vår och tidig höst när solfångarna jobbar kör vi diskmaskinen på varmvatten men har den på kallt vatten under sen höst, vinter och tidig vår. Har inte sett någon skillnad på diskresultatet om man kör kallt eller varmt vatten.
Kan bara bekräfta det som sagts tidigare i tråden.
Anslut till kallvatten oavsett om man har gratis varmvatten och tillverkaren säger att det går.
Tvätteffekten får verka genom hela temperaturintervallet och resultatet blir bättre.
Anslut till kallvatten oavsett om man har gratis varmvatten och tillverkaren säger att det går.
Tvätteffekten får verka genom hela temperaturintervallet och resultatet blir bättre.
Klicka här för att svara
