Hej alla, första gången jag skriver här och är mycket tacksamt för all hjälp som givits till många genom åren. Det mesta har gått bra att läsa sig till.
Mitt problem är att det inte blir (tillräckligt) varmt där vi har golvvärme och jag har försökt att kolla vad det kan vara som felar. Antingen så är det luft i systemet eller nånting annat krångligt. Är det bara att öppna avluftningsventilen längst upp till vänster eller behöver jag tänka på något mer?
Det röda röret som verkar vara retur är ljummet vid beröring medan allt annat är svalare, är det som det ska vara? Kan vattnet ta bakvägen av oklar anledning?
Ursäkta hyllan mitt i bilden. Tidigare husägare...
Mitt problem är att det inte blir (tillräckligt) varmt där vi har golvvärme och jag har försökt att kolla vad det kan vara som felar. Antingen så är det luft i systemet eller nånting annat krångligt. Är det bara att öppna avluftningsventilen längst upp till vänster eller behöver jag tänka på något mer?
Det röda röret som verkar vara retur är ljummet vid beröring medan allt annat är svalare, är det som det ska vara? Kan vattnet ta bakvägen av oklar anledning?
Ursäkta hyllan mitt i bilden. Tidigare husägare...
Termometern innan cirkulationspumpen visar ca 28⁰.
Termometern på övre fördelaren visar ca 28⁰.
Termometern på nedre fördelaren visar ca 25⁰.
Det ger lagom difftemperatur över golvvärmeslingorna.
Termometern ovanför returen visar ca 10⁰.
Minst en av golvvärmeslingorna, den vänstra, borde vara ljummen/varm.
Prova att flytta alla termometrar ett steg mot-/medsols för att se om de visar rätt.
Termometern på övre fördelaren visar ca 28⁰.
Termometern på nedre fördelaren visar ca 25⁰.
Det ger lagom difftemperatur över golvvärmeslingorna.
Termometern ovanför returen visar ca 10⁰.
Minst en av golvvärmeslingorna, den vänstra, borde vara ljummen/varm.
Prova att flytta alla termometrar ett steg mot-/medsols för att se om de visar rätt.
De som vissar temperaturen på slingorna stämmer nog rätt väl men den som visar ca 10 stämmer inte alls, det är där det är som varmast när jag känner med handen,Demmpa skrev:
Termometern innan cirkulationspumpen visar ca 28⁰.
Termometern på övre fördelaren visar ca 28⁰.
Termometern på nedre fördelaren visar ca 25⁰.
Det ger lagom difftemperatur över golvvärmeslingorna.
Termometern ovanför returen visar ca 10⁰.
Minst en av golvvärmeslingorna, den vänstra, borde vara ljummen/varm.
Prova att flytta alla termometrar ett steg mot-/medsols för att se om de visar rätt.
menar du att jag ska skruva loss dem och byta plats? Kan man göra det utan risk för läckage?
De två termometerna som sitter på själva shunten sitter i dykfickor.
Även på fördelarna bör det finnas dykfickor.
Dykficka är som ett rör med tät botten, det går alltså att ta bort termometern ur dykfickan utan att det kommer vatten.
Även på fördelarna bör det finnas dykfickor.
Dykficka är som ett rör med tät botten, det går alltså att ta bort termometern ur dykfickan utan att det kommer vatten.
Klicka här för att svara
