Hej alla, första gången jag skriver här och är mycket tacksamt för all hjälp som givits till många genom åren. Det mesta har gått bra att läsa sig till.

Mitt problem är att det inte blir (tillräckligt) varmt där vi har golvvärme och jag har försökt att kolla vad det kan vara som felar. Antingen så är det luft i systemet eller nånting annat krångligt. Är det bara att öppna avluftningsventilen längst upp till vänster eller behöver jag tänka på något mer?

Det röda röret som verkar vara retur är ljummet vid beröring medan allt annat är svalare, är det som det ska vara? Kan vattnet ta bakvägen av oklar anledning?

Ursäkta hyllan mitt i bilden. Tidigare husägare...
 
  • Bild av ett golvvärmesystem med rör och termometrar, fokus på ett inringat rör som misstänks påverka värmen. Hylla syns på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometern innan cirkulationspumpen visar ca 28⁰.
Termometern på övre fördelaren visar ca 28⁰.
Termometern på nedre fördelaren visar ca 25⁰.
Det ger lagom difftemperatur över golvvärmeslingorna.
Termometern ovanför returen visar ca 10⁰.

Minst en av golvvärmeslingorna, den vänstra, borde vara ljummen/varm.


Prova att flytta alla termometrar ett steg mot-/medsols för att se om de visar rätt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Termometern innan cirkulationspumpen visar ca 28⁰.
Termometern på övre fördelaren visar ca 28⁰.
Termometern på nedre fördelaren visar ca 25⁰.
Det ger lagom difftemperatur över golvvärmeslingorna.
Termometern ovanför returen visar ca 10⁰.

Minst en av golvvärmeslingorna, den vänstra, borde vara ljummen/varm.


Prova att flytta alla termometrar ett steg mot-/medsols för att se om de visar rätt.
De som vissar temperaturen på slingorna stämmer nog rätt väl men den som visar ca 10 stämmer inte alls, det är där det är som varmast när jag känner med handen,
menar du att jag ska skruva loss dem och byta plats? Kan man göra det utan risk för läckage?
 
De två termometerna som sitter på själva shunten sitter i dykfickor.
Även på fördelarna bör det finnas dykfickor.

Dykficka är som ett rör med tät botten, det går alltså att ta bort termometern ur dykfickan utan att det kommer vatten.
 
Det var definitivt fel på den ena termometern. Bytte plats och den fortsatte att visa samma, den andra visade ny temp som motsvarade rimligt värde (minns inte exakt nu, såhär mitt i natten).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.