En undring: jag har vid mina amatörarbeten ibland haft behov av en tryckkraft åt sidan och saknar tyvärr SJ-domkraft. Har då prövat med vanliga verkstadsdomkrafter och även en sådan hydraulisk pumpdomkraft som ser ut som en liten burk med ett pumpskaft. Men ingen verkar vilja fungera när dom läggs på sidan i stället för att stå rätt upp. Är det så bara? Det är inte uppenbart för mig varför positionen ska ha betydelse men det verkar den ha på något sätt.

Om jag får gissa, så kan det vara så att oljan som du pumpar in ligger i någon kammare i domkraften. Om den då inte står på rätt håll, så ligger inte oljan på rätt sida av kammaren.

Men det är en ren amatörgissning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Back ventilen domkraften funkar bara när den står upp.

H hempularen skrev:
Om jag får gissa, så kan det vara så att oljan som du pumpar in ligger i någon kammare i domkraften. Om den då inte står på rätt håll, så ligger inte oljan på rätt sida av kammaren.

Men det är en ren amatörgissning.
Så är det. Oljan sugs från botten på samma sätt som du suger med ett sugrör i ett glas. Bor du omkring göteborg har jag just en sådan rälsdomkraft. Den gamla mekaninska varianten du kan låna om du vill.

Ser ut såhär.

1777295024478.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Ganska säker på att den typen av domkraft har oljepickup:en i botten och förlitar sig på att oljan rinner ner dit med hjälp av tyngdkraft.

C
En hydraulisk domkraft jobbar enligt principen att du pumpar in vätska i cylindern från en reservoar.
I fel position suger pumpen luft och inget händer.
Så ja, domkrafter är positionsberoende, lite beroende på utförandet. Testa med pumpmekanismen nedåt.

1777295474982.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Z
Lägg den med pumpmekanismen neråt så funkar det säkert, min biltema gör det i allafall
nästan samtidigt cpalm 😀

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Varför inte köpa en "" Portypover """ eller som det kallas på ett varuhus "" Riktsats "" och kostar inte så mycket.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
G
Behövs inte allt för stor kraft kanske en vanlig sax-domkraft funkar. De flesta bilar har väl en bagaget.

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så är det. Oljan sugs från botten på samma sätt som du suger med ett sugrör i ett glas. Bor du omkring göteborg har jag just en sådan rälsdomkraft. Den gamla mekaninska varianten du kan låna om du vill.

Ser ut såhär.

[bild]
Tack - bor tyvärr långt från Gbg. Har haft en sån till låns en gång, härlig grej.

Ska testa det där med pumpmekanismen nedåt - hur man nu vet det. Trodde nog att jag hade testat alla olika liggande positioner men ska pröva igen.

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
P Pelotard skrev:
Ska testa det där med pumpmekanismen nedåt - hur man nu vet det. Trodde nog att jag hade testat alla olika liggande positioner men ska pröva igen.
Prova då att fylla på mer olja.

Prövade med en hydraulisk domkraft av ”burktyp” på ett ställe där jag ville trycka ut horisontellt, och kunde lägga den sidan nedåt där pumpskaftet fästs, och det fungerade! Men många gånger går det väl inte att placera domkraften så, därför att man har marken eller någon annan yta i vägen neråt. Saxdomkraft eller SJ-domkraft är väl det enda som fungerar då.

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Du kan ju inte släppa ett tillfälle att köpa ett nytt verktyg😀
Du behöver en riktsats.
Riktsats - Biltema.se [länk]
Nej, sådana tillfällen vill man ju inte låta gå sig ur händerna, verkligen inte! Bara man får ihop en någotsånär trovärdig anledning till att man behöver verktyget. Är lite tveksam på den punkten vg riktsatsen dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.