8 615 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Värmeutveckling i elkabel
Jag undrar över värmeutvecklingen i en lång skarvsladd. På landet behöver jag tillfälligt ha el c:a 50 meter från eluttaget (som sitter vid centralen). Jag har c:a 60 meter 3x1,5 kabel för utomhusbruk och kommer att intermittent använda en 1000W Hiltimaskin. Är detta ett problem? Om man skulle vilja ordna fast anslutning, vad krävs för att hantera enfas på en 50 meters sträcka?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det bör inte vara något problem vad gäller värme, men frågan är väl hur det går med utlösningsvillkoret för säkringen.
Värmen i en skarvsladd är inget problem bara för att den är längre, bara man inte kör stor last medan den ligger ihoprullad. Tål 1 meter av skarvsladden lasten utan att bli för varm så kan det lika gärna vara 1000 meter, vad det gäller värmen alltså!!
Problemet med lång sladd är istället spänningsfallet och att säkringen inte löser ut tilräckligt snabbt vid en kortslutning, för att det ska vara riktigt säkert.
Har du jordfelsbrytare? Annars tycker jag du monterar in en, eller sätter en sån där man har mellan uttag och skarvsladd, det ökar din säkerhet betydligt.
För hur ska Sven Svensson överhuvudtaget ha en aning om hur nära gränsen för U-villkoret det är i just hans hus, kan han använda 5, 10 eller 50 meter sladd, måste han ha 1,5mm2 eller klarar han sig med 1mm2 osv...
Nä, överlåt utlösningsvillkoret till att vara en fråga vid fast installation och se istället till att det finns JFB i alla hus, det tror jag är den rätta vägen.
Problemet med lång sladd är istället spänningsfallet och att säkringen inte löser ut tilräckligt snabbt vid en kortslutning, för att det ska vara riktigt säkert.
Har du jordfelsbrytare? Annars tycker jag du monterar in en, eller sätter en sån där man har mellan uttag och skarvsladd, det ökar din säkerhet betydligt.
Ja utlösningsvillkoret kan ju vara i fara, men vid tillfällig användning medelst skarvsladd tycker jag att det är överdrivet att beakta det. MYCKET viktigare är det väl att påpeka vikten och nyttan av att ha jordfelsbrytare då. Med JFB så säkrar man ju samtidigt ett snabbt utlösningsvillkor vid vissa elfel (de med större risk för personskada).hempularen skrev:
För hur ska Sven Svensson överhuvudtaget ha en aning om hur nära gränsen för U-villkoret det är i just hans hus, kan han använda 5, 10 eller 50 meter sladd, måste han ha 1,5mm2 eller klarar han sig med 1mm2 osv...
Nä, överlåt utlösningsvillkoret till att vara en fråga vid fast installation och se istället till att det finns JFB i alla hus, det tror jag är den rätta vägen.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Nu är det möjligt att jag är ute och cyklar, men jag har för mig att det finns en gräns för hur långa skarvsladdar man får ha, av just det skälet. Dvs att det inte får tillverkas sladdar på mer än typ 25m.
Men helt rätt kombinera med jfb, så blir det ialla fall inte farligt.
Men helt rätt kombinera med jfb, så blir det ialla fall inte farligt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
hempularen skrev:
Tror inte det finns någon generell sådan regel...
Väljer man bara rätt skydd och kabel med rätt egenskaper så skall det nog gå bra att ha skarvkabel längre än 25m...
Klicka här för att svara