4 058 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Värmepump eller växlar?
Jag installerade precis en pool till vårt hus och funderade ett tag över uppvärmningsalternativ. Då vi är vedeldare kändes det självklart att använda det befintliga systemet på något sätt. Jag bestämde mig för att använda en oanvänd solvärmeslinga i en av acc-tankarna. Poolvärmesystemet består av Pex-rör samt solvärmeslingan av av koppar, vilket ju som sagt inte rekommenderas med klorerat vatten, men jag tänker att eftersom slingan bara behöver användas några timmar åt gången bör det inte vara något större problem. Efter att jag värmt klart kopplar jag bara loss den nedre av slangarna i källaren och dränerar solvärmeslingan från vatten. Cirkulationspumpen till detta är en 12v länspump från biltema för 189:- som jag kastar i tillsammans med slangen. Pumpen drivs av ett gammalt likströmsaggregat från som pensionerats från en skola. Att jag använt pex-slang beror på att jag hade lite över efter husbygge, men det går nog lika bra med PEM-slang (som ju är billigare). Övergångar från slang till koppar hade jag också liggande hemma
Totalkostnad för detta: (givet att jag behövt köpa alla grejer)
Pump: 189:-
PEM-slang 25m 250:-
övergångar till koppar 200:-
12v trafo (ex från kjell&co) 200:-
SUMMA 839:-
Jag värmde efter fyllningen av poolen upp vattnet från ca 13 grader till 23 grader på en dag och räknar med att behöva värma lite mer 1-4 gånger per månad beroende på väder.
Totalkostnad för detta: (givet att jag behövt köpa alla grejer)
Pump: 189:-
PEM-slang 25m 250:-
övergångar till koppar 200:-
12v trafo (ex från kjell&co) 200:-
SUMMA 839:-
Jag värmde efter fyllningen av poolen upp vattnet från ca 13 grader till 23 grader på en dag och räknar med att behöva värma lite mer 1-4 gånger per månad beroende på väder.
Klicka här för att svara