701 läst ·
13 svar
701 läst
13 svar
Luftvärmepump eller luftvatten.
Hej,
Bor i ett hus i mellersta Sverige där uppvärmningen i dagsläget består av luftvärmepump & elektrisk golvvärme delvis.
Det finns inget rörsystem draget i huset så byter man uppvärmning så bör det tas i beaktning också, både kostnad & estetik.
Det sitter en "budget" electrolux lvp i dagsläget & min fundering är då om man ska investera i en riktigt ordentlig luftvärmepump för att minska förbrukningen, alternativt faktiskt börja fundera på luftvatten/bergvärme.
Önskar egentligen bara rådgivningen eller diskussioner kring vad övriga tänkt & gjort.
Allt gott,
Robban.
Bor i ett hus i mellersta Sverige där uppvärmningen i dagsläget består av luftvärmepump & elektrisk golvvärme delvis.
Det finns inget rörsystem draget i huset så byter man uppvärmning så bör det tas i beaktning också, både kostnad & estetik.
Det sitter en "budget" electrolux lvp i dagsläget & min fundering är då om man ska investera i en riktigt ordentlig luftvärmepump för att minska förbrukningen, alternativt faktiskt börja fundera på luftvatten/bergvärme.
Önskar egentligen bara rådgivningen eller diskussioner kring vad övriga tänkt & gjort.
Allt gott,
Robban.
LLVP alla dagar i veckan OM husets planlösning passar för den lösningen.R Robert Åstrand skrev:
Dagens LLVP av kända märken är något helt annat än din budget Electrolux LLVP, otroligt mycket bättre kapacitet på dom.
Att räkna hem en konvertering till ett vattenburet system är nog inte det lättaste, en LLVP för 20-25K räknar du snabbt hem.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Med vattenburen uppvärmning så blir alternativen för uppvärmning mycket större .
Hur man än vänder och vrider på det men LVVP är mer bekymmersamt .
Är det många minus utanför blir det mycket elspets .
På forum som handlar om värmepumpar så är LVVP överrepresenterade ang fel .
En LLVP är ju mycket effektiv men låter när fläkten går nära max .
BVP är ju effektivt och nästan ljudlöst , dock ej gratis .
Själv har jag hus på 161 kvm 2 pl som värms med FLVP + LLVP , garaget 35 kvm som värms med LLVP .
Hus från 2008 så välisolerat .
11500 kwh / år för all el .
Hur man än vänder och vrider på det men LVVP är mer bekymmersamt .
Är det många minus utanför blir det mycket elspets .
På forum som handlar om värmepumpar så är LVVP överrepresenterade ang fel .
En LLVP är ju mycket effektiv men låter när fläkten går nära max .
BVP är ju effektivt och nästan ljudlöst , dock ej gratis .
Själv har jag hus på 161 kvm 2 pl som värms med FLVP + LLVP , garaget 35 kvm som värms med LLVP .
Hus från 2008 så välisolerat .
11500 kwh / år för all el .
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Eftersom du måste dra alla rör och investera i antingen en LVVP/BVP så tror jag aldrig du kommer räkna hem investeringen i bara energiåtgång.
Vad förbrukar huset idag?
Sen kan man ju som @Vector skriver lägga in fler parametrar.
Men att dra rör i befintligt hus och få det snyggt kan nog bli en utmaning.
Jag hade nog kört på ny LLVP av bättre sort.
Ev två om det är fler våningar och/eller planlösningen kräver det.
Finns väl också VV-beredare med VP om man nu förbrukar mycket VV man kan kika på.
Vad förbrukar huset idag?
Sen kan man ju som @Vector skriver lägga in fler parametrar.
Men att dra rör i befintligt hus och få det snyggt kan nog bli en utmaning.
Jag hade nog kört på ny LLVP av bättre sort.
Ev två om det är fler våningar och/eller planlösningen kräver det.
Finns väl också VV-beredare med VP om man nu förbrukar mycket VV man kan kika på.
Håller med @Dede77 att bara kostnaden för att dra in rör och element gör nog att du inte kan räka hem investeringen speciellt inte om man jämnför med en eller två nya märkes luft/luft VPs
Och precis som @Vector skriver är det inte bara det ekonomiska man ska ha med.
Ljud från fläktar både ute och inne, utseende ute och inne brukar de flesta ha åsikter om.
Nu vet jag ju inte storlek på hus , antal våningar eller var i landet mer än mellansverige.
I TS läge skulle jag nog personligen tagit o köpt en eller två märkes luft/luft
De brukar leverera riktigt bra och tar man två så är det lättare att sprida värmen, maskinerna behöver inte jobba lika hårt samt att går någon av dem sönder så är man ju inte helt utan värme.
Nackdel dubbelt så dyrt och ev dubbel så mycket som kan krångla.
Ljud från fläktar både ute och inne, utseende ute och inne brukar de flesta ha åsikter om.
Nu vet jag ju inte storlek på hus , antal våningar eller var i landet mer än mellansverige.
De brukar leverera riktigt bra och tar man två så är det lättare att sprida värmen, maskinerna behöver inte jobba lika hårt samt att går någon av dem sönder så är man ju inte helt utan värme.
Elgolvvärme brukar kunna vara energislukare! Är det möjligt att sätta in en modern, effektiv LLVP och stänga av, eller minska användningen av golvvärmen, tror jag det skulle vara en bra och förhållandevis ekonomisk lösning. Jag skulle behålla befintlig LLVP så länge den fungerar som den ska!R Robert Åstrand skrev:Hej,
Allt gott,
Robban.
Att sätta in rörsystem och element kostar mycket pengar. Så även LVVP/BVP.
Schysst svar, tack!M MrDizzy skrev:Håller med @Dede77 att bara kostnaden för att dra in rör och element gör nog att du inte kan räka hem investeringen speciellt inte om man jämnför med en eller två nya märkes luft/luft VPs
Ska uppdatera inlägget med mera information.
Kompletterar mitt inlägg.
Huset är på 196m2 & är på 1 plan förutom 2 sovrum som ligger en våning upp med 2 takkupor.
Det finns ett FTX system som är installerat för 5 år sen också.
Värmer även garaget på 55m2.
Har dock solceller & batteri samt välisolerat då huset är snart 10 år gammalt bara.
Elbilar ökar förbrukningen endel, men räknar man bort bilarnas förbrukning så förbrukar huset i övrigt cirka 10-11000kwh per år.
Men tack för svar allihopa! lutar nog mot en ordentlig LVP.
//Robban.
Huset är på 196m2 & är på 1 plan förutom 2 sovrum som ligger en våning upp med 2 takkupor.
Det finns ett FTX system som är installerat för 5 år sen också.
Värmer även garaget på 55m2.
Har dock solceller & batteri samt välisolerat då huset är snart 10 år gammalt bara.
Elbilar ökar förbrukningen endel, men räknar man bort bilarnas förbrukning så förbrukar huset i övrigt cirka 10-11000kwh per år.
Men tack för svar allihopa! lutar nog mot en ordentlig LVP.
//Robban.
Det går snabbt att räkna hem en LLVP, men besparingen är ju också mindre i kronor jämfört med en värmepump som värmer hela huset via vattenburet system och varmvattnet. Inte för att LLVP är ineffektiva, utan för att de inte värmer hela huset. Men mycket beror på husets utformning.
Hur många kvadratmeter är huset, 1 plan?R Robert Åstrand skrev:Hej,
Allt gott,
Robban.
Jag kompletterade mitt inlägg strax ovanför med viktig info.S Staffan1153 skrev:
Kvadraten är plan 1 är 170m2, sen är det 26m2 ovanvåning som enbart är sovrum, det är rätt högt i tak generellt & öppet. Har fungerat hyggligt att värma med en underdimensionerad pump i dagsläget.
Finns ju ett mellan alternativ med. Endel som inte vill dra in element överallt men vill ha luft/vatten sätter in ett par fläktkonvektorer på strategiska platser. Var hos en kund som hade en gammal enfas bergvärmepump som gick till ett element i garaget och en stor fläktkonvektor i hallen till huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden