4 573 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Frånluftsvärmepump eller värmeväxlare??
Bor i ett 2-planshus i lättbtg (blå) från 1961. Förra ägaren istallerade för 20 år sedan en frånluftsvärmeväxlare för att kunna öka ventilationen. Vattenburet värmesystem med elpanna, också kring 20 år. Planerar att byta växlaren och (kanske) pannan...
Växlaren är monterad på kallvinden där det är MYCKET trångt... (behöver egentligen 1000 mm i tak, men det är max 800. Filterbyten går till nöds att fixa men växlarbatterierna kommer man inte åt att lyfta ut för rengöring...
Får hur många förslag som helst men blir bara mer och mer villrådig. Just nu känns det som 3 huvudalternativ.
- Släng ut pannan och ersätt med frånluftsvärmepump med inbyggd elpanna (exvis NIBE)
- D
men istallera en växlare med inbyggs panna
- Behåll pannan, hitta en frånluftsvärmeväxlare med minsta möjliga mått och installera på vinden som förut...
Någon som kan hjälpa mig med sortering/tips/erfarenheter?
Växlaren är monterad på kallvinden där det är MYCKET trångt... (behöver egentligen 1000 mm i tak, men det är max 800. Filterbyten går till nöds att fixa men växlarbatterierna kommer man inte åt att lyfta ut för rengöring...
Får hur många förslag som helst men blir bara mer och mer villrådig. Just nu känns det som 3 huvudalternativ.
- Släng ut pannan och ersätt med frånluftsvärmepump med inbyggd elpanna (exvis NIBE)
- D
- Behåll pannan, hitta en frånluftsvärmeväxlare med minsta möjliga mått och installera på vinden som förut...
Någon som kan hjälpa mig med sortering/tips/erfarenheter?
Antar att växlaren installerades för att komma tillrätta med radonproblem. Jag skulle tänka mej för ordentligt innan jag kastade ut växlaren. En frånluftspump måste ha tillräcklig kapacitet att återvinna värmen från frånluften vid det luftflöde som krävs för att ventilera ned radonnivåerna om du inte ska få sämre värmeekonomi. Har för mej att Comfortzone 'skryter' med att de kan klara återvinningen så det kan vara ett alternativ.
Det stämmer... Växlaren installerades för att få ner radonhalten. Jag har en installatör från Nibe på gång idag för att titta på ett alternativ med Nibe Fighter P... Kan det vara ett alternativ eller är risken stor att det faller på ventilationsvolymen?pefo skrev:Antar att växlaren installerades för att komma tillrätta med radonproblem. Jag skulle tänka mej för ordentligt innan jag kastade ut växlaren. En frånluftspump måste ha tillräcklig kapacitet att återvinna värmen från frånluften vid det luftflöde som krävs för att ventilera ned radonnivåerna om du inte ska få sämre värmeekonomi. Har för mej att Comfortzone 'skryter' med att de kan klara återvinningen så det kan vara ett alternativ.
Klicka här för att svara