6 050 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Värmen, på eller av under vintern?
Vad kostar det då att värma upp 108 kvm+källare 58kvm?
Huset ligger ca 5-10mil norr om Vänern.
Några kvalificerade gissningar?
Huset ligger ca 5-10mil norr om Vänern.
Några kvalificerade gissningar?
När din sjön frusit behöver du förmodligen inte värma. Då bör luften så pass långt norrut vara ganska torr vintertid. Sedan startar problemen igen vid snösmältningen på våren. men detta avgörs också hur huset är tillverkat. Det är (tror jag) övergångarna nära fryspunkten som är de stora riskmomenten.
Kanske finns vinterkalla hus runt omkring ditt eget. Åk dit och titta i januari, och prata sedan med deras ägare till sommaren om deras erfarenheter.
Kanske finns vinterkalla hus runt omkring ditt eget. Åk dit och titta i januari, och prata sedan med deras ägare till sommaren om deras erfarenheter.
Huset har trästomme, reverterad fasad, självdrag, 1,5 plans med källare. Byggår -38.
Funderar på att inte värma upp med den vattenburna värmen. För mycket mäck med att tömma rören, fixa olja till pannan osv.
Verkar lättare att sätta in några eldrivna oljeelement(hur mycket värme behöver man egentligen på sommaren?). Sen finns ju alltid den öppna spisen(förmodligen endast som mysfaktor, men dock).
Funderar på att inte värma upp med den vattenburna värmen. För mycket mäck med att tömma rören, fixa olja till pannan osv.
Verkar lättare att sätta in några eldrivna oljeelement(hur mycket värme behöver man egentligen på sommaren?). Sen finns ju alltid den öppna spisen(förmodligen endast som mysfaktor, men dock).
Har timmrad stuga med tillhörande ekonomibyggnad. Direktverkande el. Denna är dock helt avslagen utom i toalett & duschrum där 10 grader är satt.
Detta i Värmland. Timmerhus tål det mesta!
http://www.mittinaturen.se/stuga.htm
mvh
TMI
Detta i Värmland. Timmerhus tål det mesta!
http://www.mittinaturen.se/stuga.htm
mvh
TMI
Du kan ju speja vidare på följande solvärmelösning. Verkar både bra o billigt!ParkaKungen skrev:Huset har trästomme, reverterad fasad, självdrag, 1,5 plans med källare. Byggår -38.
Funderar på att inte värma upp med den vattenburna värmen. För mycket mäck med att tömma rören, fixa olja till pannan osv.
Verkar lättare att sätta in några eldrivna oljeelement(hur mycket värme behöver man egentligen på sommaren?). Sen finns ju alltid den öppna spisen(förmodligen endast som mysfaktor, men dock).
http://www.kommun.vilhelmina.com/energirad/LuftsolWebb.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden