Håller på att gjuta en platta för garage i en carport (oisolerad). Även om vi bor i Skåne så är det kallt just nu. Och jag vill inte att projektet ska stanna av. Jag har täckt in hela carporten med pressening på väggar och ”tak” med pressening. Så just nu är det endast 60cm högt och en dieselvärmekanon gör att det håller 7-10 grader trotts -6 ute.

Har köpt 10mm vintermattor som jag kommer lägga efter gjutning i 2-3 lager så totalt 20-30mm beroende på när rullen tar slut.

Jag kommer se till så att formen får bra med värme 30-40h innan gjutning. Och efter gjutning är mitt mål att ha runt 5 grader i ”tältet” dem första dygnen. Plattan ska bli 10cm.

Nu till frågan. Har hört att man ska lägga plast över plattan också. Enligt AI så ska man lägga vintermattorna först och sedan plasten. Men jag tycker det låter skumt? Vad säger ni?

Bifogar bild på hur det ser ut.

• Inre vy av en tillfälligt täckt carport med armering på betongplatta och dieselvärmare i bakgrunden, förberedd för isolering mot kyla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Vadå, eldar du med dieselkanon flera dagar i förväg?
Vet inte om du gjutit.
Men plast lägger man för att fukten inte ska försvinna.
Behövs inte i ditt fall.
Vet många balkonger som gjutits när det är 2-3 minus utan problem, betongen värmer.
Skulle säga att det räcker med nollan eller någon plus vid gjutning, och första dygnet.
Sen kan det vara -, härdningen går bara långsammare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.