Hej!

Jag byggde en altan förra sommaren. Nu när jag tittade in under altanen såg jag vita fläckar på den del reglar. Funderar på om det är mögel eller salt? Funderar även på om jag måste göra något åt det?

Altanen är ca 40 cm över mark, och sidorna är inklädda men med luftspalter mellan brädor.

Altanen är på skuggsidan av huset, och det har såklart varit fuktigt under höst/vinter.

Reglar under altan med vita fläckar; frågeställaren undrar om det är mögel eller salt samt om åtgärder behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man tittar längre bort är en del av bärlinan nästa helt vit.

Undersida av altan med reglar, vissa med vita fläckar, potentiellt mögel eller salt. Sedd från marknivå, med väderslitna detaljer och luftspalter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänligen, John

Mögel pga för dålig ventilation.

Mögelsporer finns överallt.
Utomhus gör det inget.

J John Michael skrev:
Hej!

Jag byggde en altan förra sommaren. Nu när jag tittade in under altanen såg jag vita fläckar på den del reglar. Funderar på om det är mögel eller salt? Funderar även på om jag måste göra något åt det?

Altanen är ca 40 cm över mark, och sidorna är inklädda men med luftspalter mellan brädor.

Altanen är på skuggsidan av huset, och det har såklart varit fuktigt under höst/vinter.

[bild]

Om man tittar längre bort är en del av bärlinan nästa helt vit.

[bild]

Vänligen, John
Smaka. Smakar det salt, är det salt. Smakar det inte salt, är det inte salt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.