MB77 skrev:
Kolla här.
Fjärran är gamla hederliga EKK-S kablar från Termostatet till en kontaktor, sen kom 2-tråds buss Och nu, vad sen "trådlöst"??
Intresserad av utveckling med detta är "<slappström" svårgreppat.

Fegade faktiskt ur efter konsultation med Nexans säljare. Valde i stället en självreglerande kabel på lösmeter (ungefär samma slutkostnad) som ligger på ungefär 10W/m vid 10graders omgivingstemperatur. Totalkostnad för el, fläkt och värmekabel ligger nu på 5000kr. Tillkommer väl några hundringar 1-wireprylar men de har jag liggades någonstans. Hoppas det här funkar annars är det mycket pengar i sjön...

Den största nöten att knäcka är väl exakt hur styrningen ska vara, får man bara till den så funkar det ju säkert. Det skiljer ju omkring 8-9000:- mot var en TV vind med värme kabel kostar.

Vad var det som ha sa eftersom du valde självreglerande kabel i stället.

Frågan är om det är så klurigt... så länge det går att sänka RF på vinden med hjälp av uteluft, gör det med fläkten. Går det inte under en lite längre period, höj temperaturen på vinden så att man kommer under 75% RF (exakta gränser för olika temperaturer bör väl användas). Utöver det lite begränsningar på vad som är rimligt vad gällande värmeslingans elförbrukning. I början är det ju bara att logga och larma så fort regleringen flippar ur. Vore väl fan om inte det skulle gå att arrangera!

Den självreglerande kabeln valdes eftersom den faktiskt har inbyggt skydd om den skulle råka ramla ner i isolering eller motsvarande. Kommer nog ligga dikt an trä på någon punkt. Nu har jag iofs råspont på hela vinden så någon isolering blir det inte. Dock trevligt att ha en sak mindre att oroa sig över. Räcker med att vinden möglar ;-)

@phl hur har det gått med projektet?

Snart klar med renoveringen av vardagsrummet, sedan ska jag ta tag i det. Har alla prylarna hemma nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.