Letar efter en icke-självbegränsande värmekabel för fri förläggning, 230V, längd ~50m och en effekt runt 10W/m. Alla (o)lämpliga kablar jag hittar är självbegränsande, något jag inte vill ha. Reglering kommer ske med termostat. Kabeln kommer förläggas på vind i ett försök att bygga en egen snikvariant av Trygghetsvakten Vind :)

Tips på produkt/butik mottages tacksamt.

Golvärmekabel kanske?

T2-Blå är icke självbegränsande.
//Jonas

Redigerat:
Det låter intressant, har varit inne på den idén med, men har inte kommit längre… detta skulle bli en bra projekt tråd.
Tänker du använda dig av en styrd fläkt med, och iså fall hur ska du styra den?

Men får den golvvärmekabeln läggas fritt på en vind? Är mer inne på en kabel ala frostskydd till vattenledningar men alla de verkar vara självbegränsande.

Jag är inte säker man jag tror inte det är någon direkt skillnad på en golvvärmekabel och en för frostskydd. Kanske är den för frostskydd bättre isolerad.

Men säkrare borde ju vara att använda en självbegränsande kabel. Borde inte det funka också?
//Jonas

Rätta mig om jag har fel men rimligtvis brinner inte en icke-självbegränsande kabel upp om man kör den kontinuerligt. Som jag förstår det är agerar självbegränsningen termostat över kabelns längd. Jag vill ju kunna brassa på full effekt oavsett vad kabeln tycker behövs för att exempelvis hålla något frostfritt.

MB77 skrev:
Det låter intressant, har varit inne på den idén med, men har inte kommit längre… detta skulle bli en bra projekt tråd.
Tänker du använda dig av en styrd fläkt med, och iså fall hur ska du styra den?
Min tanke var ren ripoff av Trygghetsvakten Vind Classic. Har redan givare för luftfuktighet på vinden samt utomhus, har beställt kanalfläktar och backspjäll samt skruvar på en låda med styrning för fläkt + värmekabel. Mätningar sker med 1-wire på vinden så troligtvis blir det en 1-wire I/O-enhet på vinden samt lite Pythonskript på servern.

Det var som sjutton, var inne och virrade på www.elnu.se men lyckades inte få upp kabeln, bara datablad. Tack så mycket!

phl skrev:
Min tanke var ren ripoff av Trygghetsvakten Vind Classic. Har redan givare för luftfuktighet på vinden samt utomhus, har beställt kanalfläktar och backspjäll samt skruvar på en låda med styrning för fläkt + värmekabel. Mätningar sker med 1-wire på vinden så troligtvis blir det en 1-wire I/O-enhet på vinden samt lite Pythonskript på servern.
Bilder på lådan? :screwy:

Inga finnes, bara vanlig kapsling med DIN-skena, kontaktorer, kopplingplintar och vad det lider ett kort för 1-wire.

phl skrev:
Inga finnes, bara vanlig kapsling med DIN-skena, kontaktorer, kopplingplintar och vad det lider ett kort för 1-wire.
Ok.
Men vad är 1-vire

phl skrev:
Vad har du räknat med för totalkostnad för detta, om man köper alla komponenter?

LGG-01 skrev:
Ok.
Men vad är 1-vire
Kolla här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.