5 913 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Värmekabel ej självbegränsande
Sida 1 av 2
Letar efter en icke-självbegränsande värmekabel för fri förläggning, 230V, längd ~50m och en effekt runt 10W/m. Alla (o)lämpliga kablar jag hittar är självbegränsande, något jag inte vill ha. Reglering kommer ske med termostat. Kabeln kommer förläggas på vind i ett försök att bygga en egen snikvariant av Trygghetsvakten Vind 
Tips på produkt/butik mottages tacksamt.
Tips på produkt/butik mottages tacksamt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag är inte säker man jag tror inte det är någon direkt skillnad på en golvvärmekabel och en för frostskydd. Kanske är den för frostskydd bättre isolerad.
Men säkrare borde ju vara att använda en självbegränsande kabel. Borde inte det funka också?
//Jonas
Men säkrare borde ju vara att använda en självbegränsande kabel. Borde inte det funka också?
//Jonas
Rätta mig om jag har fel men rimligtvis brinner inte en icke-självbegränsande kabel upp om man kör den kontinuerligt. Som jag förstår det är agerar självbegränsningen termostat över kabelns längd. Jag vill ju kunna brassa på full effekt oavsett vad kabeln tycker behövs för att exempelvis hålla något frostfritt.
Min tanke var ren ripoff av Trygghetsvakten Vind Classic. Har redan givare för luftfuktighet på vinden samt utomhus, har beställt kanalfläktar och backspjäll samt skruvar på en låda med styrning för fläkt + värmekabel. Mätningar sker med 1-wire på vinden så troligtvis blir det en 1-wire I/O-enhet på vinden samt lite Pythonskript på servern.MB77 skrev:
Produkter som diskuteras: "kanalfläktar"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Följande produkt från Nexan borde fungera:
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigateproduct_540162418/TXLP_2R_530_10.html
Frågan är om den kostar rimligt
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigateproduct_540162418/TXLP_2R_530_10.html
Frågan är om den kostar rimligt
Helt ok pris.phl skrev:
http://www.elnu.se/index.php?lista=...materiel=1&artnr=8952917&mark=8952917#8952917
Det var som sjutton, var inne och virrade på www.elnu.se men lyckades inte få upp kabeln, bara datablad. Tack så mycket!
Bilder på lådan? :screwy:phl skrev:Min tanke var ren ripoff av Trygghetsvakten Vind Classic. Har redan givare för luftfuktighet på vinden samt utomhus, har beställt kanalfläktar och backspjäll samt skruvar på en låda med styrning för fläkt + värmekabel. Mätningar sker med 1-wire på vinden så troligtvis blir det en 1-wire I/O-enhet på vinden samt lite Pythonskript på servern.
Vad har du räknat med för totalkostnad för detta, om man köper alla komponenter?phl skrev:Min tanke var ren ripoff av Trygghetsvakten Vind Classic. Har redan givare för luftfuktighet på vinden samt utomhus, har beställt kanalfläktar och backspjäll samt skruvar på en låda med styrning för fläkt + värmekabel. Mätningar sker med 1-wire på vinden så troligtvis blir det en 1-wire I/O-enhet på vinden samt lite Pythonskript på servern.