Vet inte om det går att få så bra råd utan vara på plats, men tänkte ändå testa om det kunde ge mig lite fler ideer. Mitt grundproblem är att ett tidigare sovrum ska göras om till kontor, och då vill jag ha nätverksuttag. Det finns draget till andra rum i huset, men jag kan inte se hur jag kan "skarva" vidade därifrån.

Men, vad som är bra är att detta nya kontor är rakt ovanför vårt lilla hemmagym, som även har utrymmet för elcentral, inkommande fiber, patchpanel, router osv ligger. Därifrån går redan 4 andra CAT6-kablar till uttag, men till helt andra utrymmen.

Jag vill ju egentligen bara gå kanske 30-40 cm rakt ned så är jag i gymmet, och väl därifrån har jag någon meter till ovan nämnda skåp. I kontoret sitter ett gammalt telefonjack, där hade jag absolut kunna placera nätverksuttaget. Men detta verkar vara ett bortglömt rör som i alla fall inte jag kan lista ut hur det går. Enligt gamla ritningar (huset är byggt 1926, utbyggt på 60-talet) så går telefonjacket vidare under golvet i en helt annan riktning till ett annat uttag; ett uttag som idag inte existerar och det står istället en öppen spis(!). Jag får ned en dragfjäder, och det tar stopp ungefär så långt bort som öppna spisen ligger (10m).

På andra sidan fönstret i kontoret går värmerör till radiator. Går in i väggen (lättbetong) och kommer tydligt ut i gymmet.

En idé jag hade var att i princip göra samma sak.

• Gräv ut telefonjacket
  • Knäck ned väggen på insidan ned mot golvet
  • På något sätt fortsätta nedåt sedan genom allt
  • Komma ut i väggen/taket i gymmet rakt nedanför
  • Lägg ett rör och spackla igen
  • Gå sista biten till teknikskåpet
Eller, helt sonika bara borra rakt ned genom golvet och leva med att det ser lite amatörigt ut.

Edit: Det ska stå "gammalt telefonjack" på bild 2!

• Ett fönster av glasblock med växter och dekorationer på fönsterbrädan. Pilen pekar mot teknikskåp med el och fiber bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med stjärna ovanför radiator; text märker gammalt nätverksuttag och radiatorrör som går in i väggen.
    Skapa konto
  • Gammalt telefonjack med flera kablar synliga inuti en rund, urholkad väggöppning.
    Skapa konto
Är källarväggarna mycket tjockare än ytterväggen på ovanvåningen? Är ovanvåningen en träkonstruktion med gipsat ytskikt? Är valvet gjutet mellan våningsplanen eller är det träbjälklag?

Om du måste upp i telejacket så är alternativet att borra dig upp. Men det är ju trist att dra en Erwin genom parketten 8cm ut i golvet :-)

Annars är det att öppna upp en innervägg (eller ytterväggen för den delen) och borra dig rakt ner. Blir ju lite lappande och spacklande/målande. Men du riskerar inte golvet.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Semiproffset Semiproffset skrev:
Är källarväggarna mycket tjockare än ytterväggen på ovanvåningen? Är ovanvåningen en träkonstruktion med gipsat ytskikt? Är valvet gjutet mellan våningsplanen eller är det träbjälklag?

Om du måste upp i telejacket så är alternativet att borra dig upp. Men det är ju trist att dra en Erwin genom parketten 8cm ut i golvet :-)

Annars är det att öppna upp en innervägg (eller ytterväggen för den delen) och borra dig rakt ner. Blir ju lite lappande och spacklande/målande. Men du riskerar inte golvet.
Tack för svar! Hittade en alternativ lösning.

Det är gjutet mellan våningarna. Blir lite svårt att förklara, men i princip borrade jag snedd ned från en vägg på mellanvåningen, och kom ut i taket i detta rum i undervåningen. Denna vägg på mellanvåningen delas med det rum jag ville ha nätverksuttaget i, men jag borrade ”från andra sidan” för att få rätt vinkel.

Sedan borrade jag rakt genom väggen, in till rummet dit jag ville (denna vägg är lättbetong) och där kunde jag till installera ett infällt nätverksuttag.

Drog ett rör genom hålen jag borrade, två kablar genom dessa, och på undervåningen fick de sedan gå längst med taket/väggen för att komma till patchpanelen. La timmar på ett felsöka varför jag inte fick 1 Gbit utan endast 100 Mbit först i båda uttagen. Var helt säker på att jag måste ha kopplat något fel. Men visade sig till slut att jag lyckats använda mig av en cat5-kabel mellan patchpanelen och routern...

Lite spackel och färg på det så blev jag ganska nöjd med vad jag klarade av.

Men ja, lite åt detta håll blev det :)

Redigerat:
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.