Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Det bör framgå av monteringsanvisningen för kabeln, om den får ligga an mot brännbart material eller inte. Där bör också framgå vilka kontrollmätningar du måste göra vid installationen (inte helt vanligt att man som hempulare har tillgång till isolationstestare).
En väsentlig faktor är också hur stor yta du kan lägga värmekabel på. Det går ju bort en del vid golvbrunnen (får inte ligga för nära brunnen) och det går bort under möbler, toastol osv (risk för överhettening om ytan ovanför inte kyler). Om man tänker sig max 120 W/kvm (som jag vet är gränsen för något fabrikat, så kan det vara lite kärvt att få in 400W på ett 3,5 kvm golv, om det gårt bort ex. 0,5 kvm för brunn, möbler osv.
En väsentlig faktor är också hur stor yta du kan lägga värmekabel på. Det går ju bort en del vid golvbrunnen (får inte ligga för nära brunnen) och det går bort under möbler, toastol osv (risk för överhettening om ytan ovanför inte kyler). Om man tänker sig max 120 W/kvm (som jag vet är gränsen för något fabrikat, så kan det vara lite kärvt att få in 400W på ett 3,5 kvm golv, om det gårt bort ex. 0,5 kvm för brunn, möbler osv.
120w/m2 är gränsen för den jag har. Får väl försöka lägga så glest som möjligt. Vi har inga golvstående möbler iaf.H hempularen skrev:Det bör framgå av monteringsanvisningen för kabeln, om den får ligga an mot brännbart material eller inte. Där bör också framgå vilka kontrollmätningar du måste göra vid installationen (inte helt vanligt att man som hempulare har tillgång till isolationstestare).
En väsentlig faktor är också hur stor yta du kan lägga värmekabel på. Det går ju bort en del vid golvbrunnen (får inte ligga för nära brunnen) och det går bort under möbler, toastol osv (risk för överhettening om ytan ovanför inte kyler). Om man tänker sig max 120 W/kvm (som jag vet är gränsen för något fabrikat, så kan det vara lite kärvt att få in 400W på ett 3,5 kvm golv, om det gårt bort ex. 0,5 kvm för brunn, möbler
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Man ser en liten "knyck" på´kabeln till vänster i bild. Hur är avståndet till den andra kröken där. Jag har uppfattat att man måste hålla minimumavståndet (som ges av 120 W/ kvm. Kommer kablaran för nära varandra även på en kort sträcka så får man överhettning där, med resultat att kabeln skadas, efter några år. Även uppe i högra hörnet ser avståndet kort ut.
Nu tror jag (med betoning på TROR) att om det är ett fabrikat med självreglerande kabel, så är det inte lika petigt med avstånd.
Nu tror jag (med betoning på TROR) att om det är ett fabrikat med självreglerande kabel, så är det inte lika petigt med avstånd.
jo det finns något ställe där den ligger typ 5cm ifrån men bara lokalt. Annars är det 8-9cm vilket är precis på gränsen. Skit samma. Nu är det iaf spacklat. Får flyta om ovanpå den dan kabeln pajar (jag har typ 10cm steg ner i badrummet haha).
Tack för input
Tack för input
Klicka här för att svara