Hej,

Jag har ojämn värme på mina radiatorer och har försökt allt möjligt,

- Kontrollerat tryck i bälgen i expansionskärlet, 0.5 bar.
- 1,5 bar tryck i kärlet.
- Luftat
- Motionerat nippel

Någon som skulle ha en aning?

• Termografisk bild av radiator som visar ojämn temperatur, med varma och kalla områden markerade i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termografisk bild av radiator med ojämn värmefördelning, visar temperaturer från 19,4°C till 45,5°C.
    Skapa konto
Mera fart på cirkpumpen och den ska stå på konstantryck om det är en sådan som man kan ställa i tryckstyrd.
Styrs den från datan, så peka bort automatik och ställ in % på ca 75 %. Samt ta bort en termostat på ett ellement, så det garanterar ett flöde över VP och pump. Dom mår illa annars.

Jag tycker mig testat samtliga inställningar på cirkpump och även plockat samtliga termostater

Ta foto på hur kopplet nertill ser ut, kan vara att instrypning inte är rätt. Vet du hur många matningar det är ut. Tex en ut till BV och en kansle till övre våning.

J jonaserik skrev:
Ta foto på hur kopplet nertill ser ut, kan vara att instrypning inte är rätt. Vet du hur många matningar det är ut. Tex en ut till BV och en kansle till övre våning.
Det är lite blandade koppel, mestadels den med termostatventil och bara ratt.

• Termostatventil och rörkopplingar under ett element, sett mot en träparkettbakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild av en vit radiatorventil under ett element, med synliga kopparrör och elkablar på trägolv i bakgrunden.
    Skapa konto
R RobinKarlsson90 skrev:
Det är lite blandade koppel, mestadels den med termostatventil och bara ratt.

• Vattenpump Grundfos UPM3 AUTO installerad i ett rörsystem, med indikeringslampor och synliga modellnummer.
    Skapa konto
Lite blandat, nu är jag inte bevandrad med vissa av dom du visar. Hur är det med värrmen på ut och in. Ena röret på 1-rörs ska vara varmare än det som fortsätter. Ett del flöde går upp i ellmentet och kyls av en del. blandar sig med utgående till en lägre temp till nästa. Men det finns dom som är bättre på dessa kopplingar än vad jag kan.
Som expl. har du 5 ellement på en slinga ut. Och det går att strypa ( det första fotot, det andra fotot vet jag inte ) Som tumregel. Går det att skruva strypa med tex 5 varv ska första ellementet öppnas ett varv och nästa 2 varv o.sv. tills sista är helt öppen. Termostaten har ingen betydelse i fallet, blir bara att högre temp som går till nästa ellement.
Men hur det går att strypa dessa koppel får någon annan tala om. Ligger liksom utanför mitt område.
Så ha lite is i magen, det kommer säkert in dom som vet bättre än mig.

EDIT Pumpen står på max, som synes. Läs manualen hur det ska visa med dioderna för konstant tryck.

J jonaserik skrev:
Lite blandat, nu är jag inte bevandrad med vissa av dom du visar. Hur är det med värrmen på ut och in. Ena röret på 1-rörs ska vara varmare än det som fortsätter. Ett del flöde går upp i ellmentet och kyls av en del. blandar sig med utgående till en lägre temp till nästa. Men det finns dom som är bättre på dessa kopplingar än vad jag kan.
Som expl. har du 5 ellement på en slinga ut. Och det går att strypa ( det första fotot, det andra fotot vet jag inte ) Som tumregel. Går det att skruva strypa med tex 5 varv ska första ellementet öppnas ett varv och nästa 2 varv o.sv. tills sista är helt öppen. Termostaten har ingen betydelse i fallet, blir bara att högre temp som går till nästa ellement.
Men hur det går att strypa dessa koppel får någon annan tala om. Ligger liksom utanför mitt område.
Så ha lite is i magen, det kommer säkert in dom som vet bättre än mig.

EDIT Pumpen står på max, som synes. Läs manualen hur det ska visa med dioderna för konstant tryck.
Försökt i justera efter dessa premisser, men lyckas ej får till det.
Även Konstant tryck på pump i de olika tre stegen som finns, utan större skillnad.
Kan det vara cirkpump som är sliten?
Nibe F370 är 2 år gammal

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.