Hej,

Har ett isolerat garage med ny port, dock ej isolerad platta. Har en woody sorptionsavfuktare som står på 60% dygnet runt året om. Bor i södra Sverige och ibland har vi tur (eller otur) med att vi faktiskt får minusgrader på vintern och eftersom garaget inte är uppvärmt, så händer det ibland att efter många dagars minusgrader, så fryser avfuktaren, då det blir 0c, eller kanske till och med minus i garaget och den stängs av.

Är ute efter det absolut billigaste och enklaste sättet att vid perioder värma upp garaget till 3-5 grader. Har tex Deltaco smartplug till mycket och där kan man ställa in att den startar och stannar vid X temperatur men har än inte testat. Är det en pålitlig lösning tro att sätta dit ett elelement och hoppas på att smartpluggen styr temperaturen?

RoTe
El-element

Det låter som det biligaste och säkraste valet är en elradiator med frostskyddsfunktion.

Tomture61
Har själv byggt ett garage , 35 kvm invändig yta .
Under byggets gång ville jag ha det lite varmare vintertid .
Köpte en byggfläkt (230 V) på Biltema + https://www.styrahem.se/p/779/strombrytare-paav-lcd-16a-wifi-sonoff-th16d-r3-elite
Kan via min lur se aktuell temp / luftfuktighet + den styr även ett element / byggfläkt .

En isolerad byggnad bör ej ha lägre temp än 15-16 gr , detta för att undvika mögelskador .
Luftfuktigheten bör ej överstiga 80% RH , stål rostar spontant vid 60% RH .

Har sedan ngr år en LLVP + avfuktare , byggfläkten får agera som reserv .
Har just nu +16,5 gr , 41,2% RH .

Har själv ett isolerat garage (ej plattan) finns ingen värme förutom spillvärmen från avfuktaren men den är i nog försumbar då den blåses ut. Däremot så används bilen nästan varje dag och det har räcker för att hålla det frostfritt där inne. Garaget innehåller en hel del bös som kan absorbera överskottsvärmen från bilen så även om man varit borta en dag eller mer är det ändå inte minus i garaget. Detta är i Stockholm så vi har ibland perioder av relativt många minusgrader.

https://www.clasohlson.com/se/Fristaende-konvektorelement,-2000-W,-vit/p/36-8243

Hittat denna. Gillar digital display istället för dessa värdelösa vred, fristskyddsfunktion som håller 7c +-2c. 2000w är lite överdimensionerat också för mina 25m2.
Har avfuktaren på 50% nu. Den drar såklart mer el (ganska mycket mer jämfört med 60% RH) men verkar som att det är verkligen värt det.
Jag personligen behöver inte mer än 7c. egentligen inte mer än så att avfuktaren inte slår av pga för kallt. Hade jag kunnat ha 1c där inne hade det räckt för mig personligen men det kanske är billigare i slutändan att ha element +´avfuktare? Om utrymmet även värms upp kanske avfuktaren slipper jobba så hårt?

Sorptionsavfuktare fungerar ju i kyla och många minusgrader. Jag har en i garaget och det ska bara vara frostfritt och aldrig över 5-10 grader på vintern. Avfuktaren avger rätt mycket värme själv så i närheten av för den står ör det minst +5.

P Pin skrev:
Sorptionsavfuktare fungerar ju i kyla och många minusgrader. Jag har en i garaget och det ska bara vara frostfritt och aldrig över 5-10 grader på vintern. Avfuktaren avger rätt mycket värme själv så i närheten av för den står ör det minst +5.
Nu har det varit kallt de senaste 3 veckorna och det är endast när det är -15 i 2-3 dagar i rad (vilket händer 1 gång per år) så slutar den pga kylan. Är det -5 ute, så kör den på. Har den inställd på 50% och den drar 3-5kwh per dag. Jag bryr mig inte om det är 2c eller 10. Jag vill bara ha låg luftfuktighet och frostfritt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.