Hejsan,

Jag håller på och bygger ett förråd i samband med min carport. Det blir ett 5,5m x 6m förråd så ca 33kvm kvadratisk förrådsyta.

Målet är att hålla ca 10-15 grader där inne året om. Det är en träregelbyggnad på isolerad betongplatta.

Jag började fundera på vilket som är det ekonomiskt mest effektiva sättet att värma detta på.

Jag tänkte isolera väggar med 95mm och tak med ca 200mm isolering.

Ett alternativ är att installera 1-2 elektriska element med termostat.

Ett annat alternativ tänker jag är en luft-luft pump.

Jag har ingen brunn i byggnaden eller golvvärmeslingor så vattenburna alternativ går bort. Därför tänker jag att dessa två alternativ är de mest rimliga, vet inte om jag missar något alternativ.

Det jag blir nyfiken på är huruvida det vore värt att lägga lite större initial investering på kanske 15.000-20.000kr för en luft-luft, för att sedan tjäna in detta på lägre elförbrukning. Detta då kontra el-element som bara kostar ett par tusenlappar i initial investering, men såklart drar mer ström per uppvärmd kvm.

Jag bor i Småland så klimatet är hyfsat milt.

Vad tror ni? Finns det något sätt för mig som amatör att räkna ut detta? Jag hittade några kalkylatorer när jag googlade runt men det blev fort alldeles för komplicerat för mig att förstå alla parametrar som behövde anges osv.

Hur hade ni tänkt, och vad tror ni blir billigast/bäst över tid?

Har försökt hitta trådar i ämnet men de jag hittar fokuserar mest på att jämföra med vattenburna lösningar.

Mvh
Joakim

Redigerat:
Med dagens elpriser vinner nog luftvärmepumpen. 1kw i ett element ger 1kw värme. 1kw i en luftvärmepump ger 2-5kw värme beroende på utetemp dessutom får du bättre cirkulation på värmen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jockegg skrev:
Hejsan,

Jag håller på och bygger ett förråd i samband med min carport. Det blir ett 5,5m x 6m förråd så ca 33kvm kvadratisk förrådsyta.

Målet är att hålla ca 10-15 grader där inne året om. Det är en träregelbyggnad på isolerad betongplatta.

Jag började fundera på vilket som är det ekonomiskt mest effektiva sättet att värma detta på.

Jag tänkte isolera väggar med 95mm och tak med ca 200mm isolering.

Ett alternativ är att installera 1-2 elektriska element med termostat.

Ett annat alternativ tänker jag är en luft-luft pump.

Jag har ingen brunn i byggnaden eller golvvärmeslingor så vattenburna alternativ går bort. Därför tänker jag att dessa två alternativ är de mest rimliga, vet inte om jag missar något alternativ.

Det jag blir nyfiken på är huruvida det vore värt att lägga lite större initial investering på kanske 15.000-20.000kr för en luft-luft, för att sedan tjäna in detta på lägre elförbrukning. Detta då kontra el-element som bara kostar ett par tusenlappar i initial investering, men såklart drar mer ström per uppvärmd kvm.

Jag bor i Småland så klimatet är hyfsat milt.

Vad tror ni? Finns det något sätt för mig som amatör att räkna ut detta? Jag hittade några kalkylatorer när jag googlade runt men det blev fort alldeles för komplicerat för mig att förstå alla parametrar som behövde anges osv.

Hur hade ni tänkt, och vad tror ni blir billigast/bäst över tid?

Har försökt hitta trådar i ämnet men de jag hittar fokuserar mest på att jämföra med vattenburna lösningar.

Mvh
Joakim
Skulle nog satsa på en luft-luft och du behöver inget stor värmepump.Om du är orolig för att din värmepump inte räcker till kan du gå upp en storlek.
Om du räknar på 45-50w/m2.150 m² × 50 W = 7 500 W, vilket är lika med 7,5 kilowatt (kW).

Hade också gått på en enklare LL-pump.
33m2 bör inte kräva någon större effekt.
Värmde 15m2 till ca 8-10°C med element på 750W (Skåne).
Då hade jag isolerad trossbotten och bara 120mm isolering i tak.

Kolla bara så den går att ställa temperaturen så lågt som 10°C
Kanske går på alla idag men tidigare fanns modeller där lägsta temperaturen var 18°C

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Stort tack för alla svar, då ska jag kolla närmre på lite olika luft-luft modeller!

Bör jag fortfarande sätta två st friskluftsventiler i byggnaden eller räcker det med en (utgående luft) på motsatt väg från luft-luft fläkten, om man då kör på det uppvärmningsalternativet?

Jag tänker eftersom den skapar en form av till-luftsflöde och tar väl in friskluft? Eller tänker jag fel då?

Jag skulle bygga klart förrådet och sen ställa in en vanlig byggfläkt och se vad elförbrukningen faktiskt blir innan en luftvärmepump köps och monteras.
Inköpet av luftvärmepumpen motsvarar sådär 10.0000 timmars drift av en värmefläkt. Och det kanske räcker att köra den 12 timmar per dygn i 3 eller 4 månader beroende på hur milt det är utanför.

Om jag räknar hyfsat bra så tar det 7 år innan elkostnaden för byggfläkten når upp till 20.000 vid en elkostnad på 2 kr/kWh. Men då har ju luftvärmepumpen dragit el under tiden, samt kan ha behövt underhåll eller gått sönder.

• Gilla
jockegg
  • Laddar…
J jockegg skrev:
Stort tack för alla svar, då ska jag kolla närmre på lite olika luft-luft modeller!

Bör jag fortfarande sätta två st friskluftsventiler i byggnaden eller räcker det med en (utgående luft) på motsatt väg från luft-luft fläkten, om man då kör på det uppvärmningsalternativet?

Jag tänker eftersom den skapar en form av till-luftsflöde och tar väl in friskluft? Eller tänker jag fel då?
Tilluft behöver du ändå.
En LL-pump tar ingen luft utifrån utan värmer bara luften inne och cirkulerar.

Kan ju som @Pjosk75 säger testa en period med fläkt/element bara för att se hur mycket det faktiskt krävs.
Sen är det ju ganska enkelt att räkna ut om det lönar sig med en LL-pump eller inte.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Mitt garage på 35 kvm har tilluften i springan under slagport och avluft så högt det går .
Värmer med en LLVP + avfuktare .

• Gilla
jockegg
  • Laddar…
Jag hade börjat med elelement eftersom det behövs även med l/l vp, sen sparat ihop till en premiumpump från en duktig lokal installatör (om pengarna verkar ha svårt att sparas ihop och installationen drar ut på tiden kan man ju sen ändra sej ang pumpval och själv montera en qvickconect pump om och när det blir tillåtet)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag tror att 50 eller 100% tjockare isolering nu i byggskedet är lönsamt om man ska äga och hålla 15°C i tex 10år, inget tyder på att köpt energi eller för den delen isolering kommer att bli väsentligt billigare än vad det varit det sista året.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag hade börjat med elelement eftersom det behövs även med l/l vp, sen sparat ihop till en premiumpump från en duktig lokal installatör (om pengarna verkar ha svårt att sparas ihop och installationen drar ut på tiden kan man ju sen ändra sej ang pumpval och själv montera en qvickconect pump om och när det blir tillåtet)
Menar du att man skulle behöva ett elelement även om man har en LLVP? Jag tänkte snarare antingen det ena eller det andra - missar jag något här?

Mvh
Jocke

J jockegg skrev:
Menar du att man skulle behöva ett elelement även om man har en LLVP? Jag tänkte snarare antingen det ena eller det andra - missar jag något här?

Mvh
Jocke
Du behöver en element även med l/l pump, de dagar på året pumpen inte ger tillräckligt med värme får elradiatorn stötta för att komma upp till önskad temp.

Hur mycket kostar det att isolera enl din plan? Hur mycket dyrare blir det att korsregla och lägga 2*95mm i väggarna och dubbla tak isoleringen?

Jag tycker 95mm vägg och 200 m tak låter fultl rimligt. Såklar man alltid kan isolera mer, men det var det jag hade i min sommarstuga i dalarna, och det funkade fint även vid -27 ute.
Där hade jag el-element, och satte ned dom till 6 C när vi inte var där.

Hade inte extrema elräkningar.
Hade man bott där permanent hade jag installerat en LLVP förstås dock

Men om du tål tex nedåt 10C vintertid så är det inte fruktansvärt många kWh som går åt. Eftersom el element ändå är bra som backup så hade jag provat med två sådana först.

Vi har en gäststuga (90 mm isolering tak, 120mm isolering golv och bara 70mm timmer i väggarna just nu) som står uppvärmd till 6- 10 grader när ingen bor där, och hitills i vinter har den kostat ca 600 kWh (inklusive en period under jul 18-20C inne, med minus ute - i mälardalen). Men säg att säsongen slutar på 1200 kWh för oss - det är ca 2500 kr/år. Om en LLVP sparar hälften och kostar 10kkr i inköp + installation så sparar vi in den på ca 7-8 år. I mitt fall så avvaktar jag lite, kanske blir det ett inköp, och/eller mer isolering, vi får se har andra projekt att lägga pengar på just nu...

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur mycket kostar det att isolera enl din plan? Hur mycket dyrare blir det att korsregla och lägga 2*95mm i väggarna och dubbla tak isoleringen?
Svarar mig själv, att köpa dubbelt så mycket isolering lär kosta ca 6000kr så om elräkningen blir 50kr i månaden lägre med dubblad isoleringstjocklek lär investeringen betala sig inom tio år och sen kommer byggnaden för alltid vara lättare och billigare att värma än i ditt ursprungsförslag.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.