1 908 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
värma upp sovrummen i huset?
Tack för alla svar, jag tror det lutar åt att vi tar smällen och lägger in vattenburen golvvärme för att slippa elvärme helt, även i badrum. sen är tanken att det blir vattenburna radiatorer i resterande del av huset där vi kommer behålla befintliga trägolvet.
det skulle nog kännas jobbigt om man ångrar sig efter allt golv är lagt😅
det skulle nog kännas jobbigt om man ångrar sig efter allt golv är lagt😅
Hej allihopa igen!
Nu har jag en ny frågeställning som har gett mig lite ångest som hör lite inom samma kategori så tänker att jag forsätter på den här tråden.
Jo det är så att detta är ett fritidshus som skall total renoveras till permanent boende för oss, vi ska föröka göra allt själva så gott som det går.
Har bara pulat med lägenhet innan och hus är verkligen mer att tänka på, måste säga att detta forumet är särklass där man hittar bäst information så tack.
Jo till frågan
Det här med ångspärr som alla villor verkar ha, det finns det inte i det här huset.
När vi ska installerat vattenburna golvvärmen i hela huset och har bjälklaget öppet. Ska man ha en ångspärr där då?
Då blir det ju bara i golvet, ska man även riva ned alla ytskikt i hela huset och installera ångspärr där också? Det känns som ett mega projekt som jag personligen inte hade reflekterat en sekund på när jag köpte ett fritidshus att förvandla till permanent.
Vi tänkte ju även tillägsisolera både i grund, väggar och vind, samt byta till nya treglasfönster. Och då var det mer viktigt med ångspärr om jag förstod det rätt?
Stuga. Är från 40 talet.
Tips/ råd någon?
Tack snälla! 🤩
Nu har jag en ny frågeställning som har gett mig lite ångest som hör lite inom samma kategori så tänker att jag forsätter på den här tråden.
Jo det är så att detta är ett fritidshus som skall total renoveras till permanent boende för oss, vi ska föröka göra allt själva så gott som det går.
Har bara pulat med lägenhet innan och hus är verkligen mer att tänka på, måste säga att detta forumet är särklass där man hittar bäst information så tack.
Jo till frågan
Det här med ångspärr som alla villor verkar ha, det finns det inte i det här huset.
När vi ska installerat vattenburna golvvärmen i hela huset och har bjälklaget öppet. Ska man ha en ångspärr där då?
Då blir det ju bara i golvet, ska man även riva ned alla ytskikt i hela huset och installera ångspärr där också? Det känns som ett mega projekt som jag personligen inte hade reflekterat en sekund på när jag köpte ett fritidshus att förvandla till permanent.
Vi tänkte ju även tillägsisolera både i grund, väggar och vind, samt byta till nya treglasfönster. Och då var det mer viktigt med ångspärr om jag förstod det rätt?
Stuga. Är från 40 talet.
Tips/ råd någon?
Tack snälla! 🤩
Redigerat:
Någon som har bra svar på denna fråga? 🤩
Grundfrågan är vad för ventilation ni kommer att ha i framtiden!.
Detta avgör allt efter det beslutet.
Då det är gammalt hus så skulle jag gå på undertrycksventilation med någon av lösningarna med mekanisk frånluftsfläkt / FTX / frånluftsvärmepump och då är ångspärrskikt inte viktig längre utan bara skikt som minska luftflödena genom golv och väggarna in mot bodelen.
skall du ha ventilation som inte baseras på undertryck så blir det att vara jättenoga med ångspärrskikten överallt med tejpning och inga hål i lagret på allt över golvytan ungefär, och det får du inte till i ett gammalt hus, som kanske också har en murstock genom huset.
Då det är gammalt hus så skulle jag gå på undertrycksventilation med någon av lösningarna med mekanisk frånluftsfläkt / FTX / frånluftsvärmepump och då är ångspärrskikt inte viktig längre utan bara skikt som minska luftflödena genom golv och väggarna in mot bodelen.
skall du ha ventilation som inte baseras på undertryck så blir det att vara jättenoga med ångspärrskikten överallt med tejpning och inga hål i lagret på allt över golvytan ungefär, och det får du inte till i ett gammalt hus, som kanske också har en murstock genom huset.
Hej!
Tack för svar!
Tanken är att installera ett ftx system på vinden, då behöver vi alltså inte vara lika noga med ångspärren?
Men ska man ändå sätta det på golvet när man har det uppe?
Sen har jag förstått att man kan göra det från vinden också?
Men då blir det inget i fasaden för den är ju stängd.
skulle det funka?
Tack för svar!
Tanken är att installera ett ftx system på vinden, då behöver vi alltså inte vara lika noga med ångspärren?
Men ska man ändå sätta det på golvet när man har det uppe?
Sen har jag förstått att man kan göra det från vinden också?
Men då blir det inget i fasaden för den är ju stängd.
skulle det funka?
X xxargs skrev:Grundfrågan är vad för ventilation ni kommer att ha i framtiden!.
128 kvm husyta... Mindre s a s inomhus.
Stängt av all el för uppvärmning.
Har en större täljstensugn placerad centralt. Öppen planlösning.
Eldar morgon och kväll under vintern.
Upplever det gott o mysigt.
Visst, det är lite jobb sena våren med att såga o klyva ved. Men de e bara gott i vårsolen.
Två mindre värmepumpar som komplettering när man blir äldre verkar vara bra.
Då kan man bara myselda. Äääääh det gör jag ändå.
Stängt av all el för uppvärmning.
Har en större täljstensugn placerad centralt. Öppen planlösning.
Eldar morgon och kväll under vintern.
Upplever det gott o mysigt.
Visst, det är lite jobb sena våren med att såga o klyva ved. Men de e bara gott i vårsolen.
Två mindre värmepumpar som komplettering när man blir äldre verkar vara bra.
Då kan man bara myselda. Äääääh det gör jag ändå.
Klicka här för att svara