Hej!
Håller på att planera utbyggnadsdelen i huset som vi ska renovera. just nu är det luft -luftvärmepump i sällskapsdelen som angränsar till höger om badrummet och elelment i sovrummen. tanken är att ha elgolvärme i korridoren och badrummen. men hur löser jag värme i sovrummen? vill få bort el elementen helt. installera vattenburen värme känns om det blir en väldigt dyr historian som vi inte riktigt har råd med, kan man ha en luftvärmepump med två innedelar, en i vardera sovrum? eller ska man ha två luftvärmepumpar en för varje sovrum? finns det smarta bättre alternativ som jag inte har koll på?

Kommer vara klinkers enligt bild samt massiv furugolv i sovrummen.

er erfarenhet uppskattas och tas tacksamt emot!
Planritning av hus med markerade kvadratmeterytor; två sovrum, korridor och badrum med möbler och installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Det finns LLVP med 2 innerdelar. Man får väl tänka på ljudnivån bara.

Men om du kan tänka dig att ha dyr elgolvvärme på ungefär 18 kvm varför inte ha det på resten också?
Det är ju bara 1,5 gånger mer.

Jag skulle ju inte tycka att det är så trevligt att behöva gå på blöt golvyta fram till toaletten så fort någon har duschat. Sen antar jag att den där duschdörren bara är någon sorts markering av att det ska finnas duschdörrar.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns LLVP med 2 innerdelar. Man får väl tänka på ljudnivån bara.

Men om du kan tänka dig att ha dyr elgolvvärme på ungefär 18 kvm varför inte ha det på resten också?
Det är ju bara 1,5 gånger mer.

Jag skulle ju inte tycka att det är så trevligt att behöva gå på blöt golvyta fram till toaletten så fort någon har duschat. Sen antar jag att den där duschdörren bara är någon sorts markering av att det ska finnas duschdörrar.
är det rimligt att ha elgolvärme i hela Utbyggnaden? Ca 45kvm ? Blir det onödigt hög kostnad eller är det en bra lösning?

K Killen som behöver hjälp skrev:
är det rimligt att ha elgolvärme i hela Utbyggnaden? Ca 45kvm ? Blir det onödigt hög kostnad eller är det en bra lösning?
Jag snålar med elgolvvärmen i min övervåning och skulle vara tveksam till att lägga in detta i sovrummen. LLVP låter bra utanför själva sovrummen maa ljudnivån. Varför inte komplettera med "varm" heltäckningsmatta (och finare tjockt duntäcke)?

Det är egendomligt att vi här i norden är så vansinnigt rädda för heltäckningsmattor som frekvent används i resten av världen.

Vad är orsaken till att du vill ha bort elementen? Luftvärmepumpar är bra. Men att ha det till sovrum på 17 respektive 10 m² verkar dyrt i installation. Golvvärme är komfortabelt. Men det ökar förbrukningen.

Elvärme är dyrt att använda men billigt att installera. Men om du ska bygga det här nytt så skulle jag absolut välja vattenburen golvvärme. Sedan kan du värma vattnet direkt med el eller en luft/vatten-värmepump.

BirgitS
K Killen som behöver hjälp skrev:
Jag tänkte om att du kan tänka dig att värma upp ungefär 18 kvm med golvvärme, dessutom ett badrum där man gärna håller lite högre temperatur än andra rum, särskilt sovrum som man ofta kan hålla lite svalare än normal rumstemperatur, dock kanske inte dagtid om det är barnsovrum, så är det inte så stor skillnad att värma upp drygt dubbla den ytan.

Men själv skulle jag ju inte göra det, och jag skulle inte heller välja att värma upp 18 kvm med elgolvvärme. El är alltid ineffektivt jämfört med någon sorts värmepump.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
El är alltid ineffektivt jämfört med någon sorts värmepump.
Direktel är såvitt jag vet väldigt effektivt (100% verkningsgrad)

BirgitS
F fribygg skrev:
Visserligen ;) men det var väl inte den sortens effektivt jag tänkte på, utan mer på att med en pump som har ett COP-värde så går det åt mindre energi för att hålla samma temperatur.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Värmepumpen har 300% verkningsgrad.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L LennartMimmi skrev:
Är den lämplig i TS sovrum?

BirgitS
F fribygg skrev:
Är den lämplig i TS sovrum?
Det verkar vara det som TS tänkte från början i alla fall.

Mata in 1kw i ett direktverkande element och du får ut 1kw värme.
Mata in 1kw i en värmepump och du får ut 3-5 kw värme beroende på utesluten remp, det är det som är värmepumpen finess. Sen måste man en öppen planlösning för att kunna sprida värmen.

N Nissegandhi skrev:
Sen måste man en öppen planlösning för att kunna sprida värmen.
Det går utmärkt att koppla en värmepump till exempelvis radiatorer eller golvvärme och på så sett värma utan att ha öppen planlösning

L LennartMimmi skrev:
Då är det är en rätt medioker värmepump anser jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.