dof dof skrev:
Då måste ni ha bra förutsättningar. Själv har jag 1500l som värms från ca 40°till 90°. Detta måste jag göra 2ggr per dygn då det är kallt ute. Ca 150m2 + 100m2 garage uppvärmt.
Ja vi har lite bättre än standardvillan. Så himla glad att vi gick superdjupt med borran och pumpen mot nibes rekommendationer. Men hade önskat bättre element, 2-rörssystem, bättre golvvärmestyrning, tilläggsisolerade innerväggar. Men det duger för nu.
 
dof dof skrev:
Har ni kört pumpen "vanligt" någon gång för att jämföra? Eller går det kanske inte pga tankarna?
Hur menar du? De är anslutna mot acktankarna. Däremot stänger vi av 1000 liter på våren/sommaren och öppnar upp dem först i september.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Hur menar du? De är anslutna mot acktankarna. Däremot stänger vi av 1000 liter på våren/sommaren och öppnar upp dem först i september.
Det jag menar är om ni kört pumpen utan tankar helt, där pumpen bara producerar det som behövs för stunden. Som de flesta vp-anläggningar dvs
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
dof dof skrev:
Det jag menar är om ni kört pumpen utan tankar helt, där pumpen bara producerar det som behövs för stunden. Som de flesta vp-anläggningar dvs
Nej det har vi inte. Det skulle inte gå. Det är en on/off-modell på 15kw. Den skulle stanna på 5 minuter. Det var ett vedeldat system med acktankar när vi flyttade in här. Energikonsulten sa behåll, nibe sa riv. Att riva skulle kostat ca 50000.
 
  • Gilla
dof
  • Laddar…
Är det bara tankarna som är kvar eller sparades pannan också?
 
dof dof skrev:
Är det bara tankarna som är kvar eller sparades pannan också?
Pannan sålde jag för 5000kr för 7 år sedan. Jag hade gärna behållt den men den fick inte plats. Det var en väldigt gammal vedex. På den tiden var de närmast värdelösa i stockholm.
 
  • Gilla
dof
  • Laddar…
C
V Viktorbyggahus skrev:
Ja det stämmer. Men vid högre temperaturer ute går pumpen igång varannan/tredje kväll i 1-2 timmar och iom att tankarna är ca 20-25 grader så blir det väldigt bra verkningsgrad.
Vad jag menar är att kompressorns verkningsgrad avtar ju varmare vatten den jobbar med, typiskt COP 5 vid 35° och COP 4 vid 55°. Den skillnaden kanske i och för sig drunknar i de, åtminstone historiskt, ofta dramatiska prisskillnaderna mellan dag/natt(?) Eller menar du att pumpen blockeras på något annat sätt innan den laddat till de 50° som ges av kurvan? Vad hindrar den från att gå igång varje kväll? Dvs hur vet den hur lågt temperaturen i tanken kan tillåtas sjunka?

Annars torde det finnas ytterligare potential i att köra pumpen så ofta det är ekonomiskt optimalt och inte hålla högre temperatur i tanken än vad som behövs fram till nästa körning + lite marginal.

Angående @dof s fråga är det ju fullt möjligt att köra helt flytande även med tank genom att låta shunten stå helt öppen och köra pumpen enligt husets kurva. Så att tanken bara agerar volymförstorare.
 
C cpalm skrev:
Vad jag menar är att kompressorns verkningsgrad avtar ju varmare vatten den jobbar med, typiskt COP 5 vid 35° och COP 4 vid 55°. Den skillnaden kanske i och för sig drunknar i de, åtminstone historiskt, ofta dramatiska prisskillnaderna mellan dag/natt(?) Eller menar du att pumpen blockeras på något annat sätt innan den laddat till de 50° som ges av kurvan? Vad hindrar den från att gå igång varje kväll? Dvs hur vet den hur lågt temperaturen i tanken kan tillåtas sjunka?

Annars torde det finnas ytterligare potential i att köra pumpen så ofta det är ekonomiskt optimalt och inte hålla högre temperatur i tanken än vad som behövs fram till nästa körning + lite marginal.

Angående @dof s fråga är det ju fullt möjligt att köra helt flytande även med tank genom att låta shunten stå helt öppen och köra pumpen enligt husets kurva. Så att tanken bara agerar volymförstorare.
Ja vp har absolut koll på tempen. Vps cirkpump går hela tiden (på låg %) utan att kompressorn är på så den har koll. Kompen är blockerad by default. Det finns schemalagd blockering i nibes app. Så den får bara vara på vissa timmar.

Men så logiken är typ såhär:
1-Vp ska producera 55gradig vatten.
2-Acktankarna har 20grader varmt vatten.
3-kompressorn är blockerad och vill producera. Men får inte. Så den gör inget.
4- 00 börjar varmt vatten produceras.

Därefter händer antingen 5a eller 5b

5a-vattnet värms till 55 grader innan blockeringen träder i kraft. Bör-framledning matchar faktiskt framledning. Gradminuter ökar till 100 och kompressorn stängs av.
eller
5b-klockan slår 0600 innan faktisk framledning överstiger bör (55). Säg att tankerna är 53. Men kompressorn stängs ändå av.

Det går inte att öppna shunten och låta vps cirkpump driva hela systemet. Jag har en för lina radiatorer och en för golvvärmen så det räcker inte med bvp i sig.
Hoppas jag förstod dina frågor korrekt
 
C
V Viktorbyggahus skrev:
Hoppas jag förstod dina frågor korrekt
Jag var nog lite otydlig, för så långt var jag med. Det lät eventuellt som att du inte körde upp tankarna till 50° när det t.ex. är +15° ute, men jag antar att det är precis det du gör. Det var det som jag tyckte var lite "lyxkörning" att köra upp den så högt.

Ang. cirkpump är väl inte scenariot annorlunda än vid för låg temp i tanken när shuntarna öppnar fullt för att plocka ut maximal effekt från tanken?
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag var nog lite otydlig, för så långt var jag med. Det lät eventuellt som att du inte körde upp tankarna till 50° när det t.ex. är +15° ute, men jag antar att det är precis det du gör. Det var det som jag tyckte var lite "lyxkörning" att köra upp den så högt.

Ang. cirkpump är väl inte scenariot annorlunda än vid för låg temp i tanken när shuntarna öppnar fullt för att plocka ut maximal effekt från tanken?
ah. Ja precis. När det är 15+ så kör jag upp tankarna till 45. Men var tredje dag typ. Och så är volymen 1000l istf 2000l. Och iom att kbin är typ 3-4 grader så är det inte så farligt.

Mitt system tar vv från en radiatorstig och vp lämnar vv till en annan ”port” på acktanken. Så stigen behöver en egen cirkpump. Eller så är det möjligt att inkopplingen är inkorrekt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.