I
Innerdelen har börjat läcka ut vatten vid ena pumpen helt plötsligt, hur ser jag vilken pump som jag ska beställa?
Jag behöver även en ny säkerhetsventil.
Detta är en AV 290.
Först en översikts bild.
Översiktsbild av inre komponenter i en varmvattenberedare med rör, kopplingar och en mätare; läckage nära en pump syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa den läckande pumpen.

IMG_20260226_100844309.jpg
Skapa konto

Närbild på pumpen med beteckningarna.

Cirkulationspump från Wilo, modell RS15/6-3 C, med röranslutningar och elsladdar.
Skapa konto

En bild på säkerhetsventilen som läcker också.

Bild på läckande pump i ett värmesystem, med kopparrör och övertrycksventil i fokus, märkning på pumpen synlig.
Skapa konto

Rörisen som jag har anlitat tidigare har pensionerat sej och den lokala har dåligt rykte så jag tänkte byta dessa båda själv.

Redigerat:
Exakt vart läcker det?

I
useless useless skrev:
Exakt vart läcker det?
Troligen mellan huset och packningen, det gjorde så på den förra som byttes för ca 2 år sedan, jag har dragit de båda skruvarna lite och läckaget har nog minskat lite.
Den är från -12 eller -13 så det är lika bra att sätta dit en ny pump tror jag.

I
Den andra pumpen som byttes tidigare såg ut så här när jag delade den.

En motorenhet med rostig komponent på en arbetsbänk omgiven av verktyg och sprayburkar.
Skapa konto

Närbild på en gammal metallisk maskindel med rost, omgiven av olika verktyg och kablar i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

I
Nu när jag ändå ställer frågor om värmepumpen så vad är det som sitter över cirkpumpen?
Det ser ut som att man kan ställa in något med vredet.

Värmepumpinstallation med cirkulationspump och justerbart vred från Esbe, omgiven av koppar- och anslutningsledningar.
Skapa konto

I
Talar beteckningen på säkerhetsventilen om både vilken gänga och vilket tryck den ska klara?
Jag har kommunalt vatten.
Jag kollar på Rinkabys sida nu så får jag ta en sväng till enklaven Malmö och handla om de har rätt grejer hemma.
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-514-sakerhetsventil-2-5-kg/

Rörinstallation med säkerhetsventil, flera kopparrör och en flexibleslang kopplad till en ventil i en metallstruktur, möjligen del av ett värmesystem.
Skapa konto

I Incinerator skrev:
Nu när jag ändå ställer frågor om värmepumpen så vad är det som sitter över cirkpumpen?
Det är shunten. Den öppnar och släpper ut vatten ur varmvattenberedarens mantel (där elpatronen sitter) till värmesystemet när eltillskottet aktiveras.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
useless useless skrev:
Det är shunten. Den öppnar och släpper ut vatten ur varmvattenberedarens mantel (där elpatronen sitter) till värmesystemet när eltillskottet aktiveras.
Går den automatiskt eller behöver man ändra den ibland?

I Incinerator skrev:
Går den automatiskt eller behöver man ändra den ibland?
Den är helt automatisk. Under normal drift ska den vara stängd.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
När jag ska byta säkerhetsventilen, stängs trycket av när jag vrider kranen jag pekar på medurs eller ska man stänga huvudkranen på inkommande vatten?

En person pekar på en temperaturegulator bland rör och ventiler i ett värmesystem. Det finns även en tryckmätare och rörkopplingar.
Skapa konto

Det ska räcka att stänga med den ventilen.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.