F fribygg skrev:
Tänker du på m/59?
M/59 var bomull, M/58 var grått ylle.

D Daniel 109 skrev:
Jag tror nog mer på den officiella deklarationen.
[bild]
Här finns originalet. [länk]
Minns inte att den var rödfärgad när jag gjorde lumpen. Denaturerad borde spriten varit, annars hade det varit party ute på övningarna.
Har för mig att vi hämtade spriten från en cistern på platsen (motorplan) där drivmedel och andra vätskor hämtades.

Uppväxt med triangia och har sedan 15 år ett eget t25. Spritbrännaren är inte använd, kör på gas trots att jag egentligen inte gillar att inte veta exakt hur mycket som är kvar (har alltid 2 burkar med)
Dessutom en extra minibrännare så att jag få kan köra 2 lågor.
Nackdelen är att grytorna blivit alldeles för små med 2 pastabarn så till denna säsongen har jag köpt en stor kittel anpassad för all rymma hela köket - ser fram emot att testa!

D Dsl skrev:
Uppväxt med triangia och har sedan 15 år ett eget t25. Spritbrännaren är inte använd, kör på gas trots att jag egentligen inte gillar att inte veta exakt hur mycket som är kvar (har alltid 2 burkar med)
Dessutom en extra minibrännare så att jag få kan köra 2 lågor.
Nackdelen är att grytorna blivit alldeles för små med 2 pastabarn så till denna säsongen har jag köpt en stor kittel anpassad för all rymma hela köket - ser fram emot att testa!
Ett tips är att väga tuben när den är ny, då vet du ungefär hur mycket vikt tomburken står för och kan väga burken inför användning ifall man är osäker.

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
Gasburkarna skall ändå köras tomma så kan man släpa på vikten så tar man med sig 2 st flaskor.

Har också kört på trangia, då trangia 27 på gas, spritbrännaren åkte fort in i förrådet när man insåg regelbarheten med gas samt det väldigt bra värmeverkningsgraden köket har trots plattbottnad gryta och utan att behöva tunga kylflänsade gytor. - visst har också flaskmonterade brännare etc. av lågvikt, men när det är lite vind så är det fortfarande Trangian man tar fram.

Trangian vågar man köra inne i tältet när det är riktigt surt utanför, den risken tar man inte med kök som använde kylflänsade grytor pga. kraftigt ökade kolmonoxidrisken med dem - att köra låga hårt in i kylflänsar ger ofullständig förbränning för att lågan kyls av för tidigt i förbränningsprocessen och kolmonoxiden som finns där i stor mängd bränns inte av, medans flyter låga ut under en plan gryta så hinner kylda gasen närmast grytan att virvlas upp till brännzonen igen och det mesta hinner brinna ut innan synliga delen av lågan avslutar av sig själv.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Denautering handlar bara om smak, inte effekt.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Trangia kokare, stekpanna.... Rubbet utom brännaren.
Kör med Omnifuel brännare.

Använt min glitigt i typ 40 år.

Sugen på en sån med ljuddämpare.

Så mycket effektivare. Och kan användas som värmekälla i tält.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.