Fairlane Fairlane skrev:
Som sagt, det är skillnad som privatperson och som företag, plus att det finns ett avtal redan med resebyrån. Jag har mängder med sådana resor också, mest utomlands, där det även skulle bokas hotell. Oftast fick vi dock göra det själva genom någon uselt fungerande webbsida, men ibland var det helt omöjligt att hitta flyg som inte tog 24 timmar när man kollade på webben, men resebyrån kunde hitta andra varianter som gick betydligt snabbare. I vårt fall (mer än ett större företag som jag jobbat på har haft likadant) så fanns det regler för hur mycket resa och hotell fick kosta. Om det inte fanns vanliga biljetter kvar, utan bara en biljett i businessklass för 5 ggr pengarna, så meddelade de priset så var de tvungna att ha ett godkännande från min chef innan. Dvs, avvek priset från det "normala" så meddelade man det.

Det som stör mig mest är att man inte förstår att en privatperson kanske vill veta att det kommer kosta 11500.- för en utryckning som inte ger kunden ett dugg, eller att det kostar 4500:- att täta en läckande toalett på 30 minuter.
Nu måste jag fråga. Har det framgått någonstans att beställaren inte fick reda på vad jourutryckningen skulle kosta?
Jag kan inte minnas det. Däremot så minns jag att TS i den tråden var besviken och kanske förvånad över att han fått en så hög faktura trots att inte hantverkarna klättrat upp på taket.

Jag lade upp 2 olika Arn utslag som båda handlade om elektriker.
Så har Ts inte fått någon info alls eller det inte står något på hemsidan så har Ts stora chanser att pruta på fakturan.

Tyvärr för Ts del har jag en känsla av att det inte var så i detta fall. Kanske lämnade han tråden snabbt också just därför.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Sotaren vet hur man fakturerar en brandskyddskontroll. Check panna 5 min, check skorsten 5 min och 5 minuter senare ser man ett sotigt ansikte dyka upp bakom grannens skorsten.
Låt oss säga att sotaren hinner med fyra grannar i timmen och behöver således bara jobba halvdag och har ändå lyckats hinna med 16 kunder a 1200 kr. 19 200 drar han in om dagen och kan duscha i fyra timmar innan han slutar.
Fast nu killgissar du ju bara. Finns INGEN kommun i HELA Sverige som tar 1200 för en sotning. Vet inte om någon kommun har BSK för dom summorna men inga som driver det med entreprenör i alla fall.
En brandskyddskontrollant blir väldigt sällan sotig. Om du såg en sotig kille på grannens tak var det troligen inte den som BSKade hos dig utan en helt annan person.
Om du inte ens har koll på skillnaden så har du nog inte koll på tiden heller.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Fast nu killgissar du ju bara. Finns INGEN kommun i HELA Sverige som tar 1200 för en sotning. Vet inte om någon kommun har BSK för dom summorna men inga som driver det med entreprenör i alla fall.
En brandskyddskontrollant blir väldigt sällan sotig. Om du såg en sotig kille på grannens tak var det troligen inte den som BSKade hos dig utan en helt annan person.
Om du inte ens har koll på skillnaden så har du nog inte koll på tiden heller.
Sotarverksamhet var ditt område precis som jag gissade.

Brandskyddskontroll var precis vad snubben sysslade med och det var samma snubbe som titta fram hos grannen. Sotaryrket lär vara skitigt för dom som sotar eldstäder och de vet med sig att ta betalt med då konkurrens nästan saknas på de orter de är verksamma på.

Så vill man tälja guld ska man satsa på att starta sotarfirma

V Ville_Vessla skrev:
Det där är väl ändå borttaget sen typ 10år. Du är fri att välja sotare och jag råkar väl ha en bra sotare som inte är så dyr, får ett mail om att sotning är på gång,sen tar han alla hus på gatan så ingen framkörningsavgift eller vad man ska kalla det.
Du verka vara från jämtland och i följande kommuner på sökning av sotare jämtland

så är det upphandlat medsotarbolaget i Jämtland. Kollade inte övriga kommuner. Om du tror att sotningen är fri så bor du i Finland eller har du väldigt dålig koll.

L Linda_71 skrev:
Du verka vara från jämtland och i följande kommuner på sökning av sotare jämtland
  • Östersund
  • Berg
  • Krokom

så är det upphandlat medsotarbolaget i Jämtland. Kollade inte övriga kommuner. Om du tror att sotningen är fri så bor du i Finland eller har du väldigt dålig koll.
Vad menar du med fri?

Jag kan väll välja att sota min panna själv om jag vill?

L Linda_71 skrev:
  • Östersund
  • Berg
  • Krokom

Jag kan välja en annan sotare, sen finns det kanske ingen annan i närområdet och jag har fullt fötroende för min sotare så det har aldrig varit en fråga, men jag är inte tvingad att använda detta bolag.

Jag har sotning 3 gånger om året och har begärt att jag vill ha sotningen december, mars och augusti men ändå kommer de maj, augusti och november, är de rädda att frysa?

Eldar med ved så jag sotar själv i december och februari

Sotarverksamhet var ditt område precis som jag gissade.

Brandskyddskontroll var precis vad snubben sysslade med och det var samma snubbe som titta fram hos grannen. Sotaryrket lär vara skitigt för dom som sotar eldstäder och de vet med sig att ta betalt med då konkurrens nästan saknas på de orter de är verksamma på.

Så vill man tälja guld ska man satsa på att starta sotarfirma
Nu gissar du igen...
Taxan bestäms av kommunen INTE av sotaren.
Sotning och BSK är 2 helt olika förrättningar.
Taxan för sotning har definitivt INTE följt index i prisökning. Det är idag ingen större skilnad på priset för sotning än det var i början på 2000-talet.
Nya kostsamma metoder och redskap krävs också idag med hänvisning till arbetsmiljön.

• Gilla
toyboy
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Alltså... "goda gamla" är ett talesätt, det där väljer du att missförstå med flit tror jag. :p Det är väl klart att priserna pressas nedåt i offentliga upphandlingar, varför skulle de inte göra det när det oftast bara pris man utvärderar anbuden på. Men med vinst går man ändå, antingen genom att minska ickedebiterbar tid, eller överskriva. Eller så tar man en förlust. Anledningarna är många och kryphålen är desto fler.
Tror faktiskt helt ärligt att många kommuner eller kommunala bostadsbolag skulle kunnat utföra många tjänster billigare i egen regi.
Inom sjukvården hade man interna pooler på sjukhusen. Men det blev för dyrt då slopade man desss pooler och började hyra in personal istället.
Tänk vad billigt det har blivit. Å tänk vad landstigen sparar pengar.

Det finns ett kommunalt bostadsbolag som nu gått i bräschen för en seriös upphandling i Stockholm. Då satte man själva lägst pris på olika yrkeskategorier. Och man satte seriösa priser men ställde också krav att man skall jobba efter dessa priser och att tidsredovisningar kommer att granskas noga.
Jag känner flera som jobbar under detta avtal nu. För första gången på länge kan dom fokusera på att arbeta och inte mygla med timmar (som beställaren mycket väl förstår) eller lämna fasta priser på minsta lilla jobb då det tidigare inte gick att utföra arbetet på löp.

Just nu verkar både beställare och entreprenörer nöjda och detta visar att det går att göra bra lou upphandlingar om man vill. Men jag påstår absolut inte att det är lätt.

”när det oftast bara pris man utvärderar anbuden på”
Jag kan bara byggsidan. Då är det massa fastställda kriterier som måste uppfyllas. Gör man inte det blir man direkt bortsållad oavsett pris.
Men sen kommer oftast lägsta pris. Tidigare har vissa kommuner satt ett eget lägst pris på låt säga 300kr/Tim. Då lägger sig alla på 300kr/Tim. Men eftersom alla förstår att det inte går att jobba för denna peng så myglas det och man använder kryphål. Allt vet självfallet beställaren. Sätter dom hårt mot hårt så blir det inga arbeten utförda. Då får man gå till 2:an som av naturliga skäl kommer agera likadant.

Så att lou pressar priser och man spar pengar tror jag inte en sekund på.

Jag har ett bra exempel på ett företag vi samarbetar lite med. Dom har avtal med kommunala fastighetsbolag och med privata fastighetsbolag. Som tjänar mer pengar på dom kommunala trots mycket lägre Tim penning.
Det säger det mesta om hur denna soppa fungerar i praktiken.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Vad menar du med fri?

Jag kan väll välja att sota min panna själv om jag vill?
V Ville_Vessla skrev:
Jag kan välja en annan sotare, sen finns det kanske ingen annan i närområdet och jag har fullt fötroende för min sotare så det har aldrig varit en fråga, men jag är inte tvingad att använda detta bolag.
Läs mitt inlägg #517 vad det innebär att vara egensotare.
Brandskyddskontroll MÅSTE dock ALLTID utföras av den av kommunen avtalade.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Tror faktiskt helt ärligt att många kommuner eller kommunala bostadsbolag skulle kunnat utföra många tjänster billigare i egen regi.
Inom sjukvården hade man interna pooler på sjukhusen. Men det blev för dyrt då slopade man desss pooler och började hyra in personal istället.
Tänk vad billigt det har blivit. Å tänk vad landstigen sparar pengar.

Det finns ett kommunalt bostadsbolag som nu gått i bräschen för en seriös upphandling i Stockholm. Då satte man själva lägst pris på olika yrkeskategorier. Och man satte seriösa priser men ställde också krav att man skall jobba efter dessa priser och att tidsredovisningar kommer att granskas noga.
Jag känner flera som jobbar under detta avtal nu. För första gången på länge kan dom fokusera på att arbeta och inte mygla med timmar (som beställaren mycket väl förstår) eller lämna fasta priser på minsta lilla jobb då det tidigare inte gick att utföra arbetet på löp.

Just nu verkar både beställare och entreprenörer nöjda och detta visar att det går att göra bra lou upphandlingar om man vill. Men jag påstår absolut inte att det är lätt.

”när det oftast bara pris man utvärderar anbuden på”
Jag kan bara byggsidan. Då är det massa fastställda kriterier som måste uppfyllas. Gör man inte det blir man direkt bortsållad oavsett pris.
Men sen kommer oftast lägsta pris. Tidigare har vissa kommuner satt ett eget lägst pris på låt säga 300kr/Tim. Då lägger sig alla på 300kr/Tim. Men eftersom alla förstår att det inte går att jobba för denna peng så myglas det och man använder kryphål. Allt vet självfallet beställaren. Sätter dom hårt mot hårt så blir det inga arbeten utförda. Då får man gå till 2:an som av naturliga skäl kommer agera likadant.

Så att lou pressar priser och man spar pengar tror jag inte en sekund på.

Jag har ett bra exempel på ett företag vi samarbetar lite med. Dom har avtal med kommunala fastighetsbolag och med privata fastighetsbolag. Som tjänar mer pengar på dom kommunala trots mycket lägre Tim penning.
Det säger det mesta om hur denna soppa fungerar i praktiken.
Jag tror vi är egentligen överens, bara uttrycker det olika. Priserna (menar väl framförallt timpriser) pressas ju, men slutsumman minskas sällan jämfört med en annan ordentlig upphandling.

Jag har sotning 3 gånger om året och har begärt att jag vill ha sotningen december, mars och augusti men ändå kommer de maj, augusti och november, är de rädda att frysa?

Eldar med ved så jag sotar själv i december och februari
Våra kunder som har önskemål hjälper vi. Dock kan vi inte göra det till ordinarie taxa utan det är då vi måste lägga på en extra framkörning. Ordinarie taxa bygger på att alla hus i området tas samtidigt.

L Linda_71 skrev:
Nu gissar du igen...
Taxan bestäms av kommunen INTE av sotaren.
Sotning och BSK är 2 helt olika förrättningar.
Taxan för sotning har definitivt INTE följt index i prisökning. Det är idag ingen större skilnad på priset för sotning än det var i början på 2000-talet.
Nya kostsamma metoder och redskap krävs också idag med hänvisning till arbetsmiljön.
Om taxan bestäms av kommunen är ju sotaryrket privilegiat och behöver således aldrig jaga sina kunder själva som vvs, el, snickeri måste göra.

Jag vänder på dina argument direkt. För mig är dwtv
Sittställning Forlowt skrev:
Äääh men lite skillnad på pizza som diffar mellan 85-110 runt där jag bor och badrumsrenovering som är 150-500k beroende på.. och vårt badrum vi tog in offerter på ca 200-400k diff på samma mtrl val och liknande inredning.

Dom flesta har beställt pizza i sitt liv men dom flesta har nog inte beställt en renovering. Så även om du säger att hantverkaren ska vara tydlig så ser det ut som du klappar högt så fort någon skriver att kunden ska fråga pris, det råder inga tvivel om att alla BÖR bry sig om priset.

Jag har själv upplevt att det är svårt att få pris från hantverkare så det är inte enkelt att fråga om pris alla ggr... Det är ju jag som köper en tjänst och den jag köper av borde kunna svara _alla_ ggr.

Alla människor har olika förutsättningar, vissa ser bara problem och andra ser inga. Det sätter press på hantverkaren att ha stor social kompetens att förutse men liksom vi ser här i forumet så vill man inte jobba mot privatpersoner så man kan ju lätt solla ut vilka som tycker det är tufft...[/QUOT]
Jag vänder på dina argument direkt. För mig är det en fullständig självklarhet att jag vill ta reda på priset ifall jag ska renovera ett badrum för 200 brak. Att ens tänka tanken att beställa en tjänst för dessa belopp utan ett tydligt avtal är för mig helt främmande.

Däremot pris på Pizzan eller pris hos tandläkaren känns inte lika viktigt i sammanhanget.
Men vill man roa sig med att jämföra tandläkarpriser så skiljer det sig åt en hel del.

Jag vänder på dina argument direkt. För mig är det en fullständig självklarhet att jag vill ta reda på priset ifall jag ska renovera ett badrum för 200 brak. Att ens tänka tanken att beställa en tjänst för dessa belopp utan ett tydligt avtal är för mig helt främmande.

Däremot pris på Pizzan eller pris hos tandläkaren känns inte lika viktigt i sammanhanget.
Men vill man roa sig med att jämföra tandläkarpriser så skiljer det sig åt en hel del.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Jag tror vi är egentligen överens, bara uttrycker det olika. Priserna (menar väl framförallt timpriser) pressas ju, men slutsumman minskas sällan jämfört med en annan ordentlig upphandling.
Exakt så. I en ordentlig upphandling pressas slutsumman.
En ganska stor skillnad med andra ord.

Lite samma som privatare som springer och jagar lägsta timpris. Det blir sällan billigare på slutraden. Man känner sig bara lite mer lurad och bedragen.;)

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.