92 484 läst ·
873 svar
92k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?
NEJ sotningen är inte fri, däremot kan DU få dispens att själv ansvara för din sotning genom egensotning.Fotografen skrev:
Sotningen är fri.
Följande från Räddningstjänsten Östra Götaland:
"Låta annan sota
Du kan även låta någon annan än kommunens sotare utföra rengöring på din fastighet.
Villkoren är då att:
- kompetenskravet för den som ska utföra rengöringen för fastighetsägarens räkning på den egna fastigheten ska vara det samma som för den som utför rengöringen för kommunens räkning Med andra ord: den person som ska utföra rengöring på annans fastighet bör ha lägst skorstensfejarutbildning.
- ändrade förhållanden vad gäller eldningsanläggningen ska anmälas till kommunen.
- fastighetsägaren ska iaktta de sotningsfrister som fastställts av kommunen.
- fastighetsägaren ska journalföra genomförda rengöringar."
Sota själv:
"Krav för att sota själv
Om du vill rengöra (sota) på egen fastighet behöver du:
- ha nödvändig kunskap om eldstaden och tillkommande anordningar för att kunna utföra rengöring
- ha fysisk förmåga att arbeta på tak
- ha nödvändiga redskap för rengöring.
Du förbinder dig att följa rengöringsfrister samt att dokumentera rengöringen och ska på begäran kunna visa upp dokumentation för kommunen.
Vid prövningen av din ansökan om att få rengöra (sota) själv, tar kommunen hänsyn till förbränningsanordningens komplexitet, risksituationen, dina kunskaper samt de generella förutsättningarna för uppgiften."
Ref [länk]
Det kan göras på 2 sätt. LÄS #517
MEN då måste du ansöka om detta, ALLTSÅ kan inte vem som bara be vilken sotare som helst att komma och sota. I din ansökan fråntar du dig den kommunala tryggheten och Kommunens ansvar om det hände något.
ex om den sotaren du anlitar lägger ner sin verksamhet är det DITT ansvar att ha koll på att sotning blir utförd. Det är DITT ansvar att se till så det finns täckande försäkringar. Det är DITT ansvar att dokumentera att sotning utförs enligt kommunens fastslagna frister. Det är DITT ansvar om något hände gent emot försäkringsbolagen.
Och sedan gnäller de på den låga pensionen och får sälja sina fastigheter och andra investeringar som gjort för att slippa skattJetkokos skrev:
Då får jag nog också lägga mig i och komplettera det där något. En vanlig anledning till att den som äger företaget tar ut mindre lön är att man betalar mycket mindre skatt om man istället tar utdelning på slutet av året. Att det skulle vara vanligt för företagare att ha omotiverat (för det finns ju en hel del dyr expertkompetens man gärna betalar för) mindre inkomst totalt än deras anställda tror jag inte på, men du får gärna komma med lite relevanta källor så ändrar jag mig.
Fast besiktningen tror det var vart 6:e år kommer man inte ifrånL Linda_71 skrev:NEJ sotningen är inte fri, däremot kan DU få dispens att själv ansvara för din sotning genom egensotning.
Det kan göras på 2 sätt. LÄS #517
MEN då måste du ansöka om detta, ALLTSÅ kan inte vem som bara be vilken sotare som helst att komma och sota. I din ansökan fråntar du dig den kommunala tryggheten och Kommunens ansvar om det hände något.
ex om den sotaren du anlitar lägger ner sin verksamhet är det DITT ansvar att ha koll på att sotning blir utförd. Det är DITT ansvar att se till så det finns täckande försäkringar. Det är DITT ansvar att dokumentera att sotning utförs enligt kommunens fastslagna frister. Det är DITT ansvar om något hände gent emot försäkringsbolagen.
Det var du som skrev: "Och sedan gnäller de på den låga pensionen och får sälja sina fastigheter och andra investeringar som gjort för att slippa skatt" Då skrev jag "Har dom gjort privata investeringar för att slippa skatt?"K kortis skrev:
För att förtydliga, vad är det för privata investeringar dom gjort för att slippa skatt?
Och jag ser inte att jag skrivit ngt om privat gör duL Tommy Lövgren skrev:Det var du som skrev: "Och sedan gnäller de på den låga pensionen och får sälja sina fastigheter och andra investeringar som gjort för att slippa skatt" Då skrev jag "Har dom gjort privata investeringar för att slippa skatt?"
För att förtydliga, vad är det för privata investeringar dom gjort för att slippa skatt?
Jo du skriver varken företag eller privat rent ut, men du skriver underförstått privat då ett företag har inte pension, det har man bara privat sen fortsätter du "och får sälja sina fastigheter och andra investeringar som gjort för att slippa skatt. Då blir det privat.K kortis skrev:
Tolka på du. Fast den företagare som investerar privat i fastigheter o övrigt måste ju vara idiotisk idiotL Tommy Lövgren skrev:
Nej jag har inte haft en företagare som klient som inte ägt den villa hen bor i privat. Skulle i de flesta fall vara idiotiskt att låta företaget äga villan. Har även företagare som äger fastigheten där man har företaget privat också. Är inte idiotiskt det heller i vissa fall.K kortis skrev:
Du skulle nog behöva vara företagare några år så skulle du se saker på ett helt annat sätt.