T
Har man ett särskilt akutarvode bör ju kunden informeras om det, alla kanske inte förstår det. För er egen skull så bör det ju kunna resultera i en massa mindre administrativt merarbete = bättre effektivitet = (om konkurrens vore ett faktum inom hantverken) lägre priser.
Eller är det möjligen så att ni undviker att informera för att dessa arbeten är lukrativa och ni med prisinformation riskerar att skrämma bort kunder?

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
I Finland är sotningen inte lagstadgad utan det åligger dig som kund att skörta dina sotningar.
I Sverige ansvarar kommunen för sotningen och har det antingen i egen regi eller har dom lagt ut det på entreprenör. Du kan som fastighetsägare välja att bli egensotare, det finns 2 typer av egensotare.
1. Du sotar själv, olika från kommun till kommun vilka krav som ställs för det.
2. Du påtar dig ansvaret själv men låter en annan sakkunnig utföra det.

Den upphandlade sotningen ligger väldigt lågt i taxa som du frågade om.
Detta då man sotar efter pärlbandsprincipen alltså flera hus på samma gata samtidigt.
Förr var det aldrig några problem men nu för tiden är det många som inte har förståelse för att taxan avser den tid man får tilldelad och vill man om/avboka så tillkommer det avgifter vilket informeras om på aviseringen. På aviseringen står även var man kan hitta taxan.
Ändå gnäller folk " Vem läser det finstilta" får man ofta till svar.
Det är fastighetsägarens ansvar att meddela förändringar i sin fastighet, har detta inte gjorts när avisering skickats så utgår det en avgift för avbokning ( i flertalet kommuner).
De kommuner som har fri avbokning har ofta en högre taxa för sotning, vilket jag tycker blir orättvist mot de kunder som alltid löser åtkomst.
Då är sotarbranschen en guldgruva för den som vill jobba och för den som driver sotarfirman. Utan kommunens monopol skulle det vara konkurrens men den slipper ni.

Pärlbandsprincipen är ju precis det konceptet ni jobbar efter då kunderna inte kan välja själva när de vill ha sotat.

harry73
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det finns ett kommunalt bostadsbolag som nu gått i bräschen för en seriös upphandling i Stockholm. Då satte man själva lägst pris på olika yrkeskategorier
Tyvärr får man inte sätta tröskelpriser i en offentlig upphandling. Så den upphandling var olagligt och skulle inte hålla vid ett överklagande.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Sittställning
Jag vänder på dina argument direkt. För mig är det en fullständig självklarhet att jag vill ta reda på priset ifall jag ska renovera ett badrum för 200 brak. Att ens tänka tanken att beställa en tjänst för dessa belopp utan ett tydligt avtal är för mig helt främmande.

Däremot pris på Pizzan eller pris hos tandläkaren känns inte lika viktigt i sammanhanget.
Men vill man roa sig med att jämföra tandläkarpriser så skiljer det sig åt en hel del.

Du utgår du från dig själv eller från mig.

Det för mig blir helt absurt... Utgå ifrån Felix 23 dom nu jobbat ihop och köpt lägenhet och ska göra sitt badrum. Han tar in proffs som och får offert på 200k och vet inte alls frågor han bör ställa. Hur ska han gå reda på detta ? Han vet inte ens att frågorna bör ställas, vad ingår, tid, påslag, osv osv .. vem ska visa Felix ? Mamma pappa ? Bror ? Kollega ? Internet ? Allt det förutsätter att Felix vet han borde fråga.

Info bördan bör ligga helt hos hantverkaren här... Sälja in sin tjänst ärligt utan fallgropar.

L Linda_71 skrev:
Våra kunder som har önskemål hjälper vi. Dock kan vi inte göra det till ordinarie taxa utan det är då vi måste lägga på en extra framkörning. Ordinarie taxa bygger på att alla hus i området tas samtidigt.
Precis.

Förstår inte varför du starta den här tråden då sotaryrket inte är ett hantverkaryrke och ni får kunderna gratis av kommunen. Ni behöver inte ens annonsera efter kunderna.

Skulle vara bättre om sotarna avreglerades som bilprovningen och att man kunde välja sotare själv

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Skulle vara bättre om sotarna avreglerades som bilprovningen och att man kunde välja sotare själv
Ökade iofs inte både priserna och antalen klagomål efter att statens monopol avskaffades? Tror jag såg någon RIR rapport om det för inte alls länge sen.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Det där är väl ändå borttaget sen typ 10år. Du är fri att välja sotare och jag råkar väl ha en bra sotare som inte är så dyr, får ett mail om att sotning är på gång,sen tar han alla hus på gatan så ingen framkörningsavgift eller vad man ska kalla det.
Sotningen är fri men brandskyddskontrollen ska göras av en utpekad/upphandlad sotare till ett pris kommunen bestämmer.

Om taxan bestäms av kommunen är ju sotaryrket privilegiat och behöver således aldrig jaga sina kunder själva som vvs, el, snickeri måste göra.
Då är sotarbranschen en guldgruva för den som vill jobba och för den som driver sotarfirman. Utan kommunens monopol skulle det vara konkurrens men den slipper ni.

Pärlbandsprincipen är ju precis det konceptet ni jobbar efter då kunderna inte kan välja själva när de vill ha sotat.
1. Sotning är hantverksyrke/skråyrke.

Som upphandlingarna ser ut idag är det ingen guldgruva, Kan hålla med om att dom som sitter med livstidskontrakt på en ort med mycket skogsfastigheter JA.
Nya upphandlingar med gigantiska kravlistor från upphandlaren så NEJ.

Sotning kostar 450-500 kr i detta ingår ALLT som listades i en av mina tidigare trådar, det är inte särskilt lukrativt. Däremot kommer man lättare in på ventilationssidan om man har sotningen och det är en privat marknad.
Spännande att folk gnäller på en sotning för 450kr men lätt betalar 3000kr för en ventilationsrensning.

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Sotningen är fri men brandskyddskontrollen ska göras av en utpekad/upphandlad sotare till ett pris kommunen bestämmer.
Sotningen är INTE FRI.
Se inlägg #517

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
S
Jag vänder på rubriken. Varför tror hantverkare att dom kan ta betalt hur mycket som helst med obskyra faktureringsmodeller? Dolda kostnader och tveksam timdebitering. Köp en timme, betala för tre.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
harry73
L Linda_71 skrev:
Spännande att folk gnäller på en sotning för 450kr men lätt betalar 3000kr för en ventilationsrensning.
Vem gnäller på en sotning för 450 kr?
Det var några som gnällde på en sotning för 700-800 kr eller mer (1200kr)

L Linda_71 skrev:
Sotningen är INTE FRI.
Se inlägg #517
Sotningen är fri.
Följande från Räddningstjänsten Östra Götaland:

"Låta annan sota

Du kan även låta någon annan än kommunens sotare utföra rengöring på din fastighet.

Villkoren är då att:

• kompetenskravet för den som ska utföra rengöringen för fastighetsägarens räkning på den egna fastigheten ska vara det samma som för den som utför rengöringen för kommunens räkning Med andra ord: den person som ska utföra rengöring på annans fastighet bör ha lägst skorstensfejarutbildning.
  • ändrade förhållanden vad gäller eldningsanläggningen ska anmälas till kommunen.
  • fastighetsägaren ska iaktta de sotningsfrister som fastställts av kommunen.
  • fastighetsägaren ska journalföra genomförda rengöringar."

Sota själv:

"Krav för att sota själv

Om du vill rengöra (sota) på egen fastighet behöver du:

• ha nödvändig kunskap om eldstaden och tillkommande anordningar för att kunna utföra rengöring
  • ha fysisk förmåga att arbeta på tak
  • ha nödvändiga redskap för rengöring.

Du förbinder dig att följa rengöringsfrister samt att dokumentera rengöringen och ska på begäran kunna visa upp dokumentation för kommunen.

Vid prövningen av din ansökan om att få rengöra (sota) själv, tar kommunen hänsyn till förbränningsanordningens komplexitet, risksituationen, dina kunskaper samt de generella förutsättningarna för uppgiften."

Ref https://rtog.se/hem-fritid/boende/sotning/

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte exakt vem "man" är men jag förstår absolut att man vill veta det! Jag förstår dock absolut inte varför man inte frågar om priset innan man beställer något med helt okänt pris.
Klart att det är bra om kunden frågar, men om kunden inte frågar tycker jag att det är vettigt om företaget upplyser om detta. Vissa kunder bryr sig inte, men de flesta lär nog göra det så jag tror att företaget vinner på att säga något.
Jag förstår absolut inte mentaliteten "Skyll dig själv om du inte frågar, vi har ingen anledning att säga något om du inte frågar".

Fairlane
Nu måste jag fråga. Har det framgått någonstans att beställaren inte fick reda på vad jourutryckningen skulle kosta?
Jag kan inte minnas det. Däremot så minns jag att TS i den tråden var besviken och kanske förvånad över att han fått en så hög faktura trots att inte hantverkarna klättrat upp på taket.

Jag lade upp 2 olika Arn utslag som båda handlade om elektriker.
Så har Ts inte fått någon info alls eller det inte står något på hemsidan så har Ts stora chanser att pruta på fakturan.

Tyvärr för Ts del har jag en känsla av att det inte var så i detta fall. Kanske lämnade han tråden snabbt också just därför.
Jag erkänner att jag faktiskt inte vet det. Dina två ARN-utslag tycker jag var riktigt bra. Det gav något åt båda sidor i diskussionen.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
1. Sotning är hantverksyrke/skråyrke.

Som upphandlingarna ser ut idag är det ingen guldgruva, Kan hålla med om att dom som sitter med livstidskontrakt på en ort med mycket skogsfastigheter JA.
Nya upphandlingar med gigantiska kravlistor från upphandlaren så NEJ.

Sotning kostar 450-500 kr i detta ingår ALLT som listades i en av mina tidigare trådar, det är inte särskilt lukrativt. Däremot kommer man lättare in på ventilationssidan om man har sotningen och det är en privat marknad.
Men vill man vara sotare och tjäna pengar får man jobba hårdare eller byta yrkesbana

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.