Jetkokos Jetkokos skrev:
Det kan inte ha något med den goda gamla LOU-upphandlingen att göra då? De som vinner lämnar inte sällan så låga priser bara för att konkurrera ut de andra, och räknar det som investering/marknadsföringspeng.
Gamla lou upphandlingar? Det är väl färska lou upphandlingar kommunerna ägnar sig åt får jag hoppas.

”De som vinner lämnar inte sällan så låga priser bara för att konkurrera ut de andra, och räknar det som investering/marknadsföringspeng”
:rofl: Tänk om det skulle vara på detta vis. Då skulle lou upphandlingar vara riktigt framgångsrika. Istället är det precis tvärtom. Fortfarande 2021 vinns upphandlingar där företag, tex, elektriker eller bygg lämnat priser på tex 270 kr/ Tim.
Det borde rimligen inte gå så bra för dessa företag då dom får skjuta till pengar. Men det är allt som oftast precis tvärtom. Företagen tjänar riktigt bra med pengar.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Så himla bra var inte svaret. Den saknade dessutom de tidigare efterfrågade källorna, så nog kan du lämna ett svar ändå. :)
Källan var min erfarenhet som redovisningskonsult sen många år samt min egen lön tidigare i förhållande till högst betalda anställda. Se punkt 4 i mitt inlägg #507

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men du köpte inte biljetten som privatperson.
Nej detta exempel handlade om tjänsteresor. Min poäng var dock att det inte är någon självklarhet att säljaren tar upp priset utan allt beror på omständigheterna.

Även som privatperson köper jag saker utan att i förväg veta det exakta priset även om man oftast har en viss uppfattning. Några exempel är veterinärbesök, tandläkarbesök och diverse "löpande tjänster" som elabonnemang och liknande.

Min enda riktiga poäng är dock att om man vid ett avtal/beställning vill veta priset och det inte framgår tydligt får man väl helt enkelt fråga. Har man inte förnuft nog att göra det förstår jag inte varför man blir förvånad om priset visar sig avvika från det man gissade.

• Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Så himla bra var inte svaret. Den saknade dessutom de tidigare efterfrågade källorna, så nog kan du lämna ett svar ändå. :)
#513 skriver jag lite om mina erfarenheter. Men exempel på mina källor som är företag vi arbetat med eller fortfarande arbetar med behåller jag nog helst för mig själv om du ursäktar.
Men egna dagen åt att titta runt på ”alla bolag” så får du se lite exempel på hur olika byggföretag går.
Vissa bra. Vissa mindre bra är ett stalltips. :rofl:

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Ja fy fan, men Skorstenfejaringenjör(sotaren) , jävlar vad respekt jag har för denne. Han dyker upp vart 3:e år. Täcker för öppningen på öppen spisen, rusar upp på taket och kör viskan ordentligt och sedan beskriver alla eventuella problem för mig. han minns ju alla tidigare gånger han varit här. Detta på runt 15 min och sedan får man en faktura på 700kr. Helt rimligt.
Sotaren vet hur man fakturerar en brandskyddskontroll. Check panna 5 min, check skorsten 5 min och 5 minuter senare ser man ett sotigt ansikte dyka upp bakom grannens skorsten.
Låt oss säga att sotaren hinner med fyra grannar i timmen och behöver således bara jobba halvdag och har ändå lyckats hinna med 16 kunder a 1200 kr. 19 200 drar han in om dagen och kan duscha i fyra timmar innan han slutar.

Som jag nyss skrev i en annan tråd.
Jag hade min elektriker här i vintras halv-akut (Ringde fredageftermidag/kväll och elektrikern var hos mig måndag morgon)
Felsköningen av el-patronerna och eldragningen gick på 1.5 timme
fakturan var på 2400 efter ROT
Frågade inte ens efter pris uppskattning innan, men väl efteråt innan han åkte bara för att ha ett hum om hur mycket det skulle hamna på.
Tryckte de 2400 för 1.5 timme var dyrt ur synvinkeln, det var på vanlig arbetstid.
Sen kom jag på att han hade säker släppt nått för att komma ut till mig då det var halv-akut (minus -18C o proppar som gick titt som tätt och då stängdes all uppvärmning av i huset)
Då tyckte jag det var asbilligt.

Så var som är dyrt och billigt beror även mycket på synvinkel ( samt givetvis förväntad kostnad )

Alfredo Alfredo skrev:
Nej detta exempel handlade om tjänsteresor. Min poäng var dock att det inte är någon självklarhet att säljaren tar upp priset utan allt beror på omständigheterna.

Även som privatperson köper jag saker utan att i förväg veta det exakta priset även om man oftast har en viss uppfattning. Några exempel är veterinärbesök, tandläkarbesök och diverse "löpande tjänster" som elabonnemang och liknande.

Min enda riktiga poäng är dock att om man vid ett avtal/beställning vill veta priset och det inte framgår tydligt får man väl helt enkelt fråga. Har man inte förnuft nog att göra det förstår jag inte varför man blir förvånad om priset visar sig avvika från det man gissade.
”Min enda riktiga poäng är dock att om man vid ett avtal/beställning vill veta priset och det inte framgår tydligt får man väl helt enkelt fråga. Har man inte förnuft nog att göra det förstår jag inte varför man blir förvånad om priset visar sig avvika från det man gissade.”

EXAKT SÅ! Bra formulerat.

När jag skriver något liknade får jag mothugg att jag vill lägga över ansvaret på konsumenten. Så är det naturligtvis inte. Men vill man veta priset för en tjänst man beställer så är det för mig ganska självklart att man frågar om man inte blir informerad.
Det är bara naivt att tro att detta forum kommer att förändra en fråga som varit aktuell så länge jag kan minnas. Det krävs ändrad lagstiftning eller nya prejudikat ifall detta ska förändras.

Skulle Pizzerian riskera att behöva ge bort Pizzan när man ringer och beställer och dom säger ”10-min” så skulle dom nog börja säga till om priset också.
Samma gäller tandläkare, taxi och allt vad det kan vara.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag har inte kollat i vare sig någon katalog eller på nätet. Jag har ring min kontakt på resebyrån och beställt med fraser som "Jag måste vare i Umeå senast klockan 10 på tisdag. Vill hem så snart som möjligt efter 15. Skickar du biljetterna som vanligt? Tack!". I många fall varade hela samtalet under mindre än en minut.

Jag kan garantera dig att vid den typ av bokningar jag pratar om här har ingen av oss någonsin tagit upp något pris.

Det har stått ett pris på flygbiljetten jag fått men jag har ingen aning om det var det priset vi betalade eller kanske en bråkdel. Jag har heller ingen aning om det var det priset slutkunden betalade eller kanske denne betalade betydligt mer. Priset var helt enkelt inte intressant för mig.
Som sagt, det är skillnad som privatperson och som företag, plus att det finns ett avtal redan med resebyrån. Jag har mängder med sådana resor också, mest utomlands, där det även skulle bokas hotell. Oftast fick vi dock göra det själva genom någon uselt fungerande webbsida, men ibland var det helt omöjligt att hitta flyg som inte tog 24 timmar när man kollade på webben, men resebyrån kunde hitta andra varianter som gick betydligt snabbare. I vårt fall (mer än ett större företag som jag jobbat på har haft likadant) så fanns det regler för hur mycket resa och hotell fick kosta. Om det inte fanns vanliga biljetter kvar, utan bara en biljett i businessklass för 5 ggr pengarna, så meddelade de priset så var de tvungna att ha ett godkännande från min chef innan. Dvs, avvek priset från det "normala" så meddelade man det.

Det som stör mig mest är att man inte förstår att en privatperson kanske vill veta att det kommer kosta 11500.- för en utryckning som inte ger kunden ett dugg, eller att det kostar 4500:- att täta en läckande toalett på 30 minuter.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Sotaren vet hur man fakturerar en brandskyddskontroll. Check panna 5 min, check skorsten 5 min och 5 minuter senare ser man ett sotigt ansikte dyka upp bakom grannens skorsten.
Låt oss säga att sotaren hinner med fyra grannar i timmen och behöver således bara jobba halvdag och har ändå lyckats hinna med 16 kunder a 1200 kr. 19 200 drar han in om dagen och kan duscha i fyra timmar innan han slutar.
Klaga hos kommunen.
Kommunen bestämmer vilken sotare som ska göra kontrollen, och kommunen bestämmer vad den ska kosta.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det som stör mig mest är att man inte förstår att en privatperson kanske vill veta att det kommer kosta 11500.- för en utryckning som inte ger kunden ett dugg, eller att det kostar 4500:- att täta en läckande toalett på 30 minuter.
Vet inte exakt vem "man" är men jag förstår absolut att man vill veta det! Jag förstår dock absolut inte varför man inte frågar om priset innan man beställer något med helt okänt pris.

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Klaga hos kommunen.
Kommunen bestämmer vilken sotare som ska göra kontrollen, och kommunen bestämmer vad den ska kosta.
Det där är väl ändå borttaget sen typ 10år. Du är fri att välja sotare och jag råkar väl ha en bra sotare som inte är så dyr, får ett mail om att sotning är på gång,sen tar han alla hus på gatan så ingen framkörningsavgift eller vad man ska kalla det.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Gamla lou upphandlingar? Det är väl färska lou upphandlingar kommunerna ägnar sig åt får jag hoppas.

”De som vinner lämnar inte sällan så låga priser bara för att konkurrera ut de andra, och räknar det som investering/marknadsföringspeng”
:rofl: Tänk om det skulle vara på detta vis. Då skulle lou upphandlingar vara riktigt framgångsrika. Istället är det precis tvärtom. Fortfarande 2021 vinns upphandlingar där företag, tex, elektriker eller bygg lämnat priser på tex 270 kr/ Tim.
Det borde rimligen inte gå så bra för dessa företag då dom får skjuta till pengar. Men det är allt som oftast precis tvärtom. Företagen tjänar riktigt bra med pengar.
Alltså... "goda gamla" är ett talesätt, det där väljer du att missförstå med flit tror jag. :P Det är väl klart att priserna pressas nedåt i offentliga upphandlingar, varför skulle de inte göra det när det oftast bara pris man utvärderar anbuden på. Men med vinst går man ändå, antingen genom att minska ickedebiterbar tid, eller överskriva. Eller så tar man en förlust. Anledningarna är många och kryphålen är desto fler.

Sittställning
Äääh men lite skillnad på pizza som diffar mellan 85-110 runt där jag bor och badrumsrenovering som är 150-500k beroende på.. och vårt badrum vi tog in offerter på ca 200-400k diff på samma mtrl val och liknande inredning.

Dom flesta har beställt pizza i sitt liv men dom flesta har nog inte beställt en renovering. Så även om du säger att hantverkaren ska vara tydlig så ser det ut som du klappar högt så fort någon skriver att kunden ska fråga pris, det råder inga tvivel om att alla BÖR bry sig om priset.

Jag har själv upplevt att det är svårt att få pris från hantverkare så det är inte enkelt att fråga om pris alla ggr... Det är ju jag som köper en tjänst och den jag köper av borde kunna svara _alla_ ggr.

Alla människor har olika förutsättningar, vissa ser bara problem och andra ser inga. Det sätter press på hantverkaren att ha stor social kompetens att förutse men liksom vi ser här i forumet så vill man inte jobba mot privatpersoner så man kan ju lätt solla ut vilka som tycker det är tufft...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Överdrev kraftigt tidigare, kollade min faktura för sotningen och den var på 468kr, obegripligt att dom går runt på detta. Så att sota själv skulle spara mig runt 150kr/år, känns inte direkt värt det.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
#513 skriver jag lite om mina erfarenheter. Men exempel på mina källor som är företag vi arbetat med eller fortfarande arbetar med behåller jag nog helst för mig själv om du ursäktar.
Men egna dagen åt att titta runt på ”alla bolag” så får du se lite exempel på hur olika byggföretag går.
Vissa bra. Vissa mindre bra är ett stalltips. :rofl:
Det är väl klart att jag inte vill att du ska speca alla dina kunder. Jag trodde du hade bättre källor än så bara. ;)

Men det är ju precis det här jag reagerar på. Ni går ut jäkligt hårt både i denna och många andra trådar och raljerar över vilken urdålig ekonomisk situation hantverkare sitter i och att det är ännu värre om man dessutom råkar vara företagare. Vad baseras raljerandet på då? Nä men det är "egen erfarenhet", vilket enligt alla statistiska mått bara är förkastligt. Det är ju ändå inte så att alla går på knäna, och vilket fall är det inte en ursäkt till att försöka lura privatpersoner. Detta tar så klart inte bort det ansvar som privatpersonerna borde ta, om inget annat i egen överlevnadssyfte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.