92 533 läst ·
873 svar
93k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?
Vi kan inte börja förbjuda folk att starta eget. Marknaden reglerar vilka som överlever och inte. Därför är det extra viktigt att konsumenter undersöker det dom ska köpa så noga det går.Forlowt skrev:
Detta är ju exakt poängen... Alla ska inte syssla med eget.
Precis som du säger så jagar man lyckan men sällan att den kommer.. vem hamnar i kläm om inte kunderna som hela tiden ska täcka upp för en taskig affärsmodell. Givetvis är detta inte regel för hela branschen men det är nog vanligt förekommande bland små bolag.
Men också anställda som hamnar i kläm för en girig chef tycker kafferaster är dyr..
Jag har idag en faktura som ifrågasätts på grund av att det gått onormalt många timmar innan arbete ens kommit igång. Detta skyller man på detektivarbete utspritt på lite mer än en månad.
Varför sprider man ut det ?.. för att täcka upp timmar ? För man har tid sporadiskt ? Är det rimligt jag ska betala extra för start sträckan är lång varje gång man plockar upp bollen ?
Hur vet man det gått onormalt många timmar? Jo för man har år och åter år av liknande jobb att jämföra med.
Ett rimligt krav måste vara effektivitet och driver man eget bör man kunna kalla sig proffs och där med vara effektiv.
Och självfallet avtala om pris.
Hoppar du in i fel taxi utan att kolla pris så blir det dyrt.
Lyssnar du på servitrisens råd om vin till maten utan att kolla priset så kan flaskan bli dyrare än vad du förväntat dig.
Jag läste precis om sotningreformen i Finland. Deras motsvarighet till Konsumentverket rekommenderar boende att noga kontrollera alla avgifter innan men beställer sotning. Av en händelse så stod det också: ”Glöm inte att kontrollera om sotaren tar betalt för bil eller ej”.
Vidare så stod det att sotaren skall informera om sina priser tydligt.
Känns detta igen från Sverige?
”kunderna som hela tiden ska täcka upp för en taskig affärsmodell. Givetvis är detta inte regel för hela branschen men det är nog vanligt förekommande bland små bolag.”
Där håller jag nog inte med dig alls. Min erfarenhet är att stora bolag kan vara seriösa eller oseriösa och precis likadant med små bolag. Jag har aldrig sett någon skillnad.
Storleken har ingen betydelse
Har inte sagt någon ska förbjuda någon, det handlar om självinsikt där företagare klappar sig på axeln allt för ofta...Krille-72 skrev:
Vi kan inte börja förbjuda folk att starta eget. Marknaden reglerar vilka som överlever och inte. Därför är det extra viktigt att konsumenter undersöker det dom ska köpa så noga det går.
Lyssnar du på servitrisens råd om vin till maten utan att kolla priset så kan flaskan bli dyrare än vad du förväntat dig.
Jag läste precis om sotningreformen i Finland. Deras motsvarighet till Konsumentverket rekommenderar boende att noga kontrollera alla avgifter innan men beställer sotning. Av en händelse så stod det också: ”Glöm inte att kontrollera om sotaren tar betalt för bil eller ej”.
”kunderna som hela tiden ska täcka upp för en taskig affärsmodell. Givetvis är detta inte regel för hela branschen men det är nog vanligt förekommande bland små bolag.”
Där håller jag nog inte med dig alls. Min erfarenhet är att stora bolag kan vara seriösa eller oseriösa och precis likadant med små bolag. Jag har aldrig sett någon skillnad.
Storleken har ingen betydelse![]()
Det där med att fråga pris är utrett sen länge, du vill bara lägga det på alla kunder istället. Men hur löjligt är det inte när det är företagaren som har prislistan, bara lämna den och klar! Alla bör bli/vara prismedvetna men bördan bör ligga till större del på den som faktiskt säljer en tjänst.
Du har faktiskt rätt i sista meningen där, det är ett stort bolag jag ifrågasätter .. pressen från chefen att fakturera alla timmar är stor
Mycket bra inlägg. En väldigt vanlig missuppfattning bland många verkar vara att näringsidkare håller ner sina egna löner för att sedan ta just utdelning. Men så enkelt är det alltså inte.L Tommy Lövgren skrev:Fel fel fel.
1. Man tar inte ut utdelning i slutet av året. Det gör man när året har gått och bokslutet har gjorts klart. Då fastställer man hur årets eventuella vinst ska behandlas om det finns någon och då kan man välja att spara vinsten i bolaget, göra utdelning av en del, allt, eller mer om man har sparade vinstmedel sen förut. Sen får man inte dela ut mer än vad företaget behöver för att fortsätta att må bra.
I undantagsfall så har man en extra bolagsstämma och beslutar om utdelning vid annan tidpunkt på året om man har sparade medel kvar sen sist gjorda bokslut som man kan dela ut, men inte vanligt att man gör så, speciellt inte i ett hantverkarföretag.
2. Utdelning är det inte lönsamt att ta istället för lön om man inte först har tagit ut en lön på minst 7,5 basbelopp. För 2021 är det 44.766 kr / månad = gränsen för statlig skatt.
3. Om företaget inte går bra så är den enda lönen man kan sänka företagarens egen. Dom anställdas löner är det inte lätt att sänka. SAS har lyckats några gånger med att sänka bl a pilotlönerna men det hör till undantagen.
4. Jag jobbar som redovisningskonsult och har sett flera fall där ägaren inte tar utdelning, men tar ut lägre lön än sina högst betalda anställda då dom är viktiga att behålla för företaget. Jag har även gjort det själv tidigare.
Slutligen så finns det regler för hur man kan ta utdelning också att ta hänsyn till.
Vi arbetar med många olika UE. Genom åren har jag sett många ägare slita häcken av sig och ändå inte kunna ta ut samma lön som sina anställda. Precis som du också vittnar om.
Orsakerna har varit olika och ibland har man lyckats vända skutan. Andra gånger inte.
Att sänka löner för de anställda har mig veterligt aldrig varit ett alternativ.
Sänka antalet är vanligt.Krille-72 skrev:
Mycket bra inlägg. En väldigt vanlig missuppfattning bland många verkar vara att näringsidkare håller ner sina egna löner för att sedan ta just utdelning. Men så enkelt är det alltså inte.
Vi arbetar med många olika UE. Genom åren har jag sett många ägare slita häcken av sig och ändå inte kunna ta ut samma lön som sina anställda. Precis som du också vittnar om.
Orsakerna har varit olika och ibland har man lyckats vända skutan. Andra gånger inte.
Att sänka löner för de anställda har mig veterligt aldrig varit ett alternativ.
Inte det lättaste att sänka antalet anställda när det går neråt. Först ska man skriva ihop en skrivelse till facket sen ska det kallas till MBL ( vilket facken inte brukar lägga på prio 1) sen 3-6 månaders uppsägning så ofta står man med löneutgifter i mer än 6 månader efter att det börjar gå dåligt innan man lyckas dra ner på personalen. Kan vara helt förödande för ett litet företag.Forlowt skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 950 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 950 inlägg
Har du kollat dessa resor geom att bläddra i en katalog, kollat på nätet eller har du pratat med någon representant för resebyrån? Jag tror att om du pratar med någon på resebyrån så kommer de upplysa dig om priset, vare sig du frågar eller inte. De brukar förstå att priset är intressant för de flesta kunder, undantaget är de som har så mycket pengar så de överhuvudtaget inte bryr sig.Alfredo skrev:
Kanske är det så att hantverkare tror att samtliga deras kunder har så mycket pengar så de är ointresserade av priset?!
I Finland är sotningen inte lagstadgad utan det åligger dig som kund att skörta dina sotningar.Krille-72 skrev:
Vi kan inte börja förbjuda folk att starta eget. Marknaden reglerar vilka som överlever och inte. Därför är det extra viktigt att konsumenter undersöker det dom ska köpa så noga det går.
Storleken har ingen betydelse![]()
I Sverige ansvarar kommunen för sotningen och har det antingen i egen regi eller har dom lagt ut det på entreprenör. Du kan som fastighetsägare välja att bli egensotare, det finns 2 typer av egensotare.
1. Du sotar själv, olika från kommun till kommun vilka krav som ställs för det.
2. Du påtar dig ansvaret själv men låter en annan sakkunnig utföra det.
Den upphandlade sotningen ligger väldigt lågt i taxa som du frågade om.
Detta då man sotar efter pärlbandsprincipen alltså flera hus på samma gata samtidigt.
Förr var det aldrig några problem men nu för tiden är det många som inte har förståelse för att taxan avser den tid man får tilldelad och vill man om/avboka så tillkommer det avgifter vilket informeras om på aviseringen. På aviseringen står även var man kan hitta taxan.
Ändå gnäller folk " Vem läser det finstilta" får man ofta till svar.
Det är fastighetsägarens ansvar att meddela förändringar i sin fastighet, har detta inte gjorts när avisering skickats så utgår det en avgift för avbokning ( i flertalet kommuner).
De kommuner som har fri avbokning har ofta en högre taxa för sotning, vilket jag tycker blir orättvist mot de kunder som alltid löser åtkomst.
L Linda_71 skrev:Inte det lättaste att sänka antalet anställda när det går neråt. Först ska man skriva ihop en skrivelse till facket sen ska det kallas till MBL ( vilket facken inte brukar lägga på prio 1) sen 3-6 månaders uppsägning så ofta står man med löneutgifter i mer än 6 månader efter att det börjar gå dåligt innan man lyckas dra ner på personalen. Kan vara helt förödande för ett litet företag.
Ok då har jag kommit fram till att företagare tjänar dåligt. Inte klarar att ha en bra lön trots 650kr h med 25% påslag på mtrl.
Man måste betala personal dyrt och det är ännu dyrare än alla vanliga dödliga tror.
Men kan inte säga upp personal för det är ännu dyrare än att ha kvar dom.
Privatpersoner fattar inget och ska fråga pris annars är dom dumma, spelar ingen roll ifall det är första gången dom nånsin beställer.
Rotavdrag kostar mer än det gör företagare..
Hmm har jag missat något ?
Fattar ärligt inte varför folk vill driva eget då.. fattar heller inte hur min granne kan köra miljonbil som egenföretagare där det dessutom finns 3 delägare! Det borde rimligtvis vara 30k delat på 3 personer 10k i lön var då...
Lite skämt och överdrivet men det måste ju finnas någon business som blommar
”Det där med att fråga pris är utrett sen länge, du vill bara lägga det på alla kunder istället”Forlowt skrev:
Har inte sagt någon ska förbjuda någon, det handlar om självinsikt där företagare klappar sig på axeln allt för ofta...
Det där med att fråga pris är utrett sen länge, du vill bara lägga det på alla kunder istället. Men hur löjligt är det inte när det är företagaren som har prislistan, bara lämna den och klar! Alla bör bli/vara prismedvetna men bördan bör ligga till större del på den som faktiskt säljer en tjänst.
Du har faktiskt rätt i sista meningen där, det är ett stort bolag jag ifrågasätter .. pressen från chefen att fakturera alla timmar är stor![]()
Jag vill absolut inte lägga över ansvaret på kunderna. Däremot så rekommenderar jag alltid konsumenter på detta forum att se till att få ett avtal innan start av tjänst.
En viss skillnad kan jag tycka. Eller?
Men några här på forumet envisas med att tycka att det är hantverkaren som ska informera om pris vilket hantverkaren också ska.
Men tyvärr kan vi konstatera att så inte alltid är fallet. Ibland har man fått en Tim peng och blir förbannad över servicebilen. Ibland är det påslag material man inte är överens om. Ibland är det tiden innanför kundens tröskel som inte överensstämmer med fakturan.
Ibland har man inte fått något pris alls. Och ibland har man med stor sannolikhet missuppfattat varandra.
Men det som verkar hända i de allra flesta fall när priset inte följer avtalet och ärendet hamnar hos Arn eller Tinget är att §36 Ktjl tillämpas.
Då bedöms naturligtvis skäligheten i det som inte följer avtalet.
Det blir liksom inte som vissa verkar tro. Att det blir gratis för tant Agda. Eller att Agda slipper betala för servicebilen för att inte näringsidkaren informerat om detta innan.
Rätt eller fel får är upp till var och en att avgöra.
Själv skulle jag aldrig beställa en tjänst utan att först ha klart för mig vad det kommer att kosta.
Men med hantverkstjänster är det komplicerat många gånger eftersom vi själva inte alltid vet vad det kommer att kosta. Då får man avtala om Tim peng, Servicebil och påslag material. Kanske även påslag på Ue om det behovet finns.
Hoppat in i fel Taxi har jag gjort en gång i Sverige. Men inte 2 gånger.
Nej jag har inte kollat i vare sig någon katalog eller på nätet. Jag har ring min kontakt på resebyrån och beställt med fraser som "Jag måste vare i Umeå senast klockan 10 på tisdag. Vill hem så snart som möjligt efter 15. Skickar du biljetterna som vanligt? Tack!". I många fall varade hela samtalet under mindre än en minut.Fairlane skrev:
Jag kan garantera dig att vid den typ av bokningar jag pratar om här har ingen av oss någonsin tagit upp något pris.Fairlane skrev:
Det har stått ett pris på flygbiljetten jag fått men jag har ingen aning om det var det priset vi betalade eller kanske en bråkdel. Jag har heller ingen aning om det var det priset slutkunden betalade eller kanske denne betalade betydligt mer. Priset var helt enkelt inte intressant för mig.
Verkligen inte lätt att sänka antalet anställda lite snabbt vid behov.L Linda_71 skrev:Inte det lättaste att sänka antalet anställda när det går neråt. Först ska man skriva ihop en skrivelse till facket sen ska det kallas till MBL ( vilket facken inte brukar lägga på prio 1) sen 3-6 månaders uppsägning så ofta står man med löneutgifter i mer än 6 månader efter att det börjar gå dåligt innan man lyckas dra ner på personalen. Kan vara helt förödande för ett litet företag.
Det som verkar ha blivit poppis är rekonstruktion. Har inga siffror på om det blivit vanligare eller inte men senaste åren har jag hört många firmor som gått igen en rekonstruktion. Både stora och små.
Så min känsla är att detta ökat.
@Tommy Lövgren svarade så bra i sitt inlägg så jag skippar att besvara ditt inläggJetkokos skrev:
Då får jag nog också lägga mig i och komplettera det där något. En vanlig anledning till att den som äger företaget tar ut mindre lön är att man betalar mycket mindre skatt om man istället tar utdelning på slutet av året. Att det skulle vara vanligt för företagare att ha omotiverat (för det finns ju en hel del dyr expertkompetens man gärna betalar för) mindre inkomst totalt än deras anställda tror jag inte på, men du får gärna komma med lite relevanta källor så ändrar jag mig.
Men du köpte inte biljetten som privatperson. Som anställd är du inte så intresserad av vad det kostar då det inte drabbar dig personligen, Möjligen skulle din kund kunna klaga på att du tex skulle åkt hem en timme senare för ett lägre pris. Det är inte så vanligt, men jag har varit med om liknande. Då har vi låtit kunden boka flyg och hotell så kan de inte klaga sedan. Detta blev ofta dyrare än när vi själva bokade.Alfredo skrev:
Nej jag har inte kollat i vare sig någon katalog eller på nätet. Jag har ring min kontakt på resebyrån och beställt med fraser som "Jag måste vare i Umeå senast klockan 10 på tisdag. Vill hem så snart som möjligt efter 15. Skickar du biljetterna som vanligt? Tack!". I många fall varade hela samtalet under mindre än en minut.
Jag kan garantera dig att vid den typ av bokningar jag pratar om här har ingen av oss någonsin tagit upp något pris.
Det har stått ett pris på flygbiljetten jag fått men jag har ingen aning om det var det priset vi betalade eller kanske en bråkdel. Jag har heller ingen aning om det var det priset slutkunden betalade eller kanske denne betalade betydligt mer. Priset var helt enkelt inte intressant för mig.
Fel fel fel my butt. Ja, man tar självklart utdelning efter att året är stängt, en felskrivning från min sida. Men resten är bara detaljer. Nu kanske jag bara haft erfarenhet av "bättre ställda" entreprenörer och konsulter, men inte en enda företagare hade en lön långt under brytpunkten. Kanske bara begränsad erfarenhet från min sida, vad vet jag.L Tommy Lövgren skrev:Fel fel fel.
1. Man tar inte ut utdelning i slutet av året. Det gör man när året har gått och bokslutet har gjorts klart. Då fastställer man hur årets eventuella vinst ska behandlas om det finns någon och då kan man välja att spara vinsten i bolaget, göra utdelning av en del, allt, eller mer om man har sparade vinstmedel sen förut. Sen får man inte dela ut mer än vad företaget behöver för att fortsätta att må bra.
I undantagsfall så har man en extra bolagsstämma och beslutar om utdelning vid annan tidpunkt på året om man har sparade medel kvar sen sist gjorda bokslut som man kan dela ut, men inte vanligt att man gör så, speciellt inte i ett hantverkarföretag.
2. Utdelning är det inte lönsamt att ta istället för lön om man inte först har tagit ut en lön på minst 7,5 basbelopp. För 2021 är det 44.766 kr / månad = gränsen för statlig skatt.
3. Om företaget inte går bra så är den enda lönen man kan sänka företagarens egen. Dom anställdas löner är det inte lätt att sänka. SAS har lyckats några gånger med att sänka bl a pilotlönerna men det hör till undantagen.
4. Jag jobbar som redovisningskonsult och har sett flera fall där ägaren inte tar utdelning, men tar ut lägre lön än sina högst betalda anställda då dom är viktiga att behålla för företaget. Jag har även gjort det själv tidigare.
Slutligen så finns det regler för hur man kan ta utdelning också att ta hänsyn till.
Om nu företagande är så himla olönsamt så får man väl se sig efter en annan anställningsform, om jag ska formulera mig som somliga andra här gör mot privatpersoner. Det är ju trots allt eget ansvar att inte gå under ekonomiskt. Allt detta daltande och curlande av företagare...