1 349 läst ·
40 svar
1k läst
40 svar
Varför startar inte fläktmotorn
Du kan börja med att mäta att det inte är avbrott i lindningen kondensatorn är kopplad mot. Värdet är inte så kritiskt så hade det varit gamla kondingen som felade skulle du märkt skillnad med den nya. Som sagt typiskt att du startar lika bra i båda riktningarna vid fel på kondensator eller hjälplindning.Leif55 skrev:
Tillbaka en kort stund! Jag har en likadan fläkt och i mitt fall visade sig felet genom att motor ej startade om ex lampa var tänd. Startade jag fläkt kunde den bara köra på lägsta fast dvs 1 av 4 där 4 är TURBO.Leif55 skrev:
Jag bytte bägge kondensatorerna både den som du bytt till en rund på 2µF samt den andra som du tycks ha bytt det var nog den som var mitt problem. Den är en del för att skapa "lågvolten" till elektroniken. Jag hade dessutom en vanlig elektrolytkondensator som hade svällt och pyst i toppen. Vill minnas det var den "fysiskt" största av elektrolyterna. MVH Magnus
Råkade se det blev felstavvninng! Det alltså att motorn bara gick på lägsta FART ej FAST. Min fläkt har 1-3 samt TURBO (som kör under kort stund). Jag har dessutom försökt komma håg vad jag gjorde MEN jag hade ju bra mätinstrument till hjälp. Sedan kunde jag ju ockulärt se att en av elektrolyterna hade "pyst". Har två gamla instrument till min hjälp Fluke 195 samt Agilent U1731C. Kommer ofta rätt på felet med dem, sedan tiden har gått så bättre produkter FINNS. MVH MagnusM _Magnus L skrev:Tillbaka en kort stund! Jag har en likadan fläkt och i mitt fall visade sig felet genom att motor ej startade om ex lampa var tänd. Startade jag fläkt kunde den bara köra på lägsta fast dvs 1 av 4 där 4 är TURBO.
Jag bytte bägge kondensatorerna både den som du bytt till en rund på 2µF samt den andra som du tycks ha bytt det var nog den som var mitt problem. Den är en del för att skapa "lågvolten" till elektroniken. Jag hade dessutom en vanlig elektrolytkondensator som hade svällt och pyst i toppen. Vill minnas det var den "fysiskt" största av elektrolyterna. MVH Magnus
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Jo jag tror det finns en längre tråd här för rött många år sedan om kondensatorn i dessa fläktar. Och då alltså den andra elektrolyt kondensatorn. Inte morotkondensatorn.
Men det ger andra symptom, med helt eller halvdöd elektronik. Den mindre (storleksmässigt) av kondensatorerna är del av strömförsörjningen till elektroniken.
Här stämmer alla symptom med trasig motorkondensator, men den är ju utbytt.
Granska och gör om samtliga kopplingar till motorkondensatorn, både de du har lött själv, och lödningarna på kretskortet. Den går ju även till kontakten för motorn, granska den. Och ev. byt ut kondenastorn igen, du kan ha fått tag på en dålig komponent (extremt osannolikt). Sedan är det väl möjligt med avbrott på någon del av motorlindningen, men det låter lite långsökt för en fläktmotor, det drabbar väl oftare motorer som får jobba väldigt hårt och blir överhettade.
Men det ger andra symptom, med helt eller halvdöd elektronik. Den mindre (storleksmässigt) av kondensatorerna är del av strömförsörjningen till elektroniken.
Här stämmer alla symptom med trasig motorkondensator, men den är ju utbytt.
Granska och gör om samtliga kopplingar till motorkondensatorn, både de du har lött själv, och lödningarna på kretskortet. Den går ju även till kontakten för motorn, granska den. Och ev. byt ut kondenastorn igen, du kan ha fått tag på en dålig komponent (extremt osannolikt). Sedan är det väl möjligt med avbrott på någon del av motorlindningen, men det låter lite långsökt för en fläktmotor, det drabbar väl oftare motorer som får jobba väldigt hårt och blir överhettade.
Om jag tar loss det vita kopplingsstycket från kretskortet och ohm- mäter mellan alla kablarna till motorn så får jag för det mesta mellan ca 50 och 150 ohm.
Men för den bruna kabeln, som normalt är kopplad mot kondensatorn, så får jag inget”ohm-utslag” (alltså avbrott??) mot någon av de andra 6 kablarna.
Betyder detta att en lindning inne i motorn är kass?
Men för den bruna kabeln, som normalt är kopplad mot kondensatorn, så får jag inget”ohm-utslag” (alltså avbrott??) mot någon av de andra 6 kablarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Jag har begränsad kunskap om hur de här motorerna är kontruerade. Men som jag ser de så borde samtliga trådar vara kopplade till någon linding eller del av en lindning. Och då borde det inte vara avbrott vid mätning. Så jag gissar (men kan ha fel) att antingen en lindning, eller anslutning till lindning är trasig.
Granska för säkerhets skull själva kontaktblocket, så det inte är avbrott där. Visserligen osannolikt, men i mina ögon är även avbrott på en lindning osannolikt på en sådan motor.
Granska för säkerhets skull själva kontaktblocket, så det inte är avbrott där. Visserligen osannolikt, men i mina ögon är även avbrott på en lindning osannolikt på en sådan motor.
2 MikroFarad dvs använder ett 'M' istället för µ för mikro - vilket är mina ögon tokigt/dålig/slarvigt då 'M' i många andra sammanhang står för 'milli' - men tillverkarna antar att 2 MilliFarads konding av icke elektrolytisk typ är lätt att skilja åt då den skulle vara stor som en mindre hink.Leif55 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Det verkar tyvärr så. Den bruna skulle motsvara den ledning jag markerat i denna bild, den som går till hjälplindningen. Jag tror det är ovanligt att den lindningen (a) går sönder.Leif55 skrev:
Om jag tar loss det vita kopplingsstycket från kretskortet och ohm- mäter mellan alla kablarna till motorn så får jag för det mesta mellan ca 50 och 150 ohm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om alla följde reglerna ja, men när det gäller kondensatorernas kapacitet så skiter man i sådant på många håll och har stora M för 'mikro' (medan litet 'm' kan faktiskt betyda 'milli' för stora elektrolytkondingar)... med antagandet att kondensatorer med milli och Mega-faradstorlek är så sällsynta och sistnämnda så enormt stora att det bara kan vara mikro... ibland kan man också på underförstått sätt satt 1 pF som grundenhet och 2,4M kan stå för 2,4 miljoner picoFarad för att beskriva 2,4 µF - och sådan skall man bara 'veta' både som elektronikkonstruktör och i senare led reparatör av sådana produkter... suck...A avh67f skrev:
gillar man ordning och reda på Si-enheter så skall man inte handla med kondingar och läsa dess märkningar, om man inte vill få sammanbrott...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden