A
Kondensatorn i en enfasmotor ger fasförskjutningen för start(hjälp)lindningen så rotorn kan börja rotera. Om det inte finns någon fasförskjutning (dålig kondensator) eller om hjälplindningen har avbrott så blir motorn svårstartad i egen regi.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Så det finns en risk att motorn är kass?
A avh67f skrev:
Kondensatorn i en enfasmotor ger fasförskjutningen för start(hjälp)lindningen så rotorn kan börja rotera. Om det inte finns någon fasförskjutning (dålig kondensator) eller om hjälplindningen har avbrott så blir motorn svårstartad i egen regi.
Så det finns en risk att motorn är kass?

Det som förbryllar mig är mängden tåtar till motorn, fler än där borde vara för en vanlig oborstad enfasmotor.. går det att få en helbild av baksidan av kretskortet så att det går att följa koppar banorna?

Om det är en oborstad enfasmotor, och start kondensatorn är ok, då kan det vara startlindningen som är dålig, men för att ta reda på det så måste man först komma fram till vad de olika tåtarna har för funktion

J JSten skrev:
Det som förbryllar mig är mängden tåtar till motorn, fler än där borde vara för en vanlig oborstad enfasmotor.. går det att få en helbild av baksidan av kretskortet så att det går att följa koppar banorna?

Om det är en oborstad enfasmotor, och start kondensatorn är ok, då kan det vara startlindningen som är dålig, men för att ta reda på det så måste man först komma fram till vad de olika tåtarna har för funktion
Det är sju kablar som går till motorn och två av dessa är från kondensatorn.
Motorn har 5 hastigheter så jag antar att därför mängden tåtar.

• 20260418_091811 (2).jpg
  • 20260418_091842 (2).jpg
Fläkten har FYRA hastigheter, inte fem.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Tack! Om jag tolkar det rätt så går blå till en av de inkommande polerna, så en återledaren. Brun och gul går till startkondensatorn. Vit går till en mindre transistor, svart, grå och röd går till tre till synes lika dana, lite större, transistorer... Bara på mobilen, så lite svårt att följa, men ser ut som att den ena transistorn, den som går till svart ledare, sedan går genom den röda lysdioden för att sedan gå någon stans. De andra försvinner bort långt ut på kretskortet...
Personligen hade jag antingen börjat mäta mellan motorns ledare, främst, blå-vit, blå-svart, blå-grå och blå-röd. Hade även varit intressant att försöka mäta hur kondensatorn hänger ihop med ovan nämnda färger.
Ett steg hade nog också varit att börja rita kretsschema.

Leif55 Leif55 skrev:
Ja, det lär förklara varför där är fyra transistorer

Den här kondensatorn som du har lött i trådarna. Hur exakt matchade du värdet på den? Var det 2 mikrofarad även på den som satt där?

Leif55 Leif55 skrev:
Jag har skrivit på denna sidan om just dessa kondensatorer. Vill minnas att de du satt dit i originalutförande är en X2 på 680nF. Dvs byt den stora runda. Kolla vilket värde du hade på den som satt där! Kort svar från mig skall iväg men kollar här senare. Mvh Magnus

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Leif55 Leif55 skrev:
Vad skulle vara den felande länken?
Den här:
1776502473452.png
Hade du bytt den? Det framgår inte.

• Wow
JSten
  • Laddar…
Ja är inte den kondensatorn bytt så är det ju prio ett att byta den. Dumt av mig att anta att den var bytt 🤦‍♂️

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den här:
[bild]
Hade du bytt den? Det framgår inte.
Så här såg original-kondensatorn ut. Den vita är en ny.

• Konding.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, har aldrig sett motorkondensator i detta utförande.
Står det "2MF" eller "2µF" på den? 2 µF är rimligt. Och fläkten gick bra efter det?
Återigen, symptomet tyder på denna kondensator. Inget avbrott någonstans?
Det bör ju vara enkelt att prova med en ny kondensator, ev med aningen högre kapacitans.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, har aldrig sett motorkondensator i detta utförande.
Står det "2MF" eller "2µF" på den? 2 µF är rimligt. Och fläkten gick bra efter det?
Återigen, symptomet tyder på denna kondensator. Inget avbrott någonstans?
Det bör ju vara enkelt att prova med en ny kondensator, ev med aningen högre kapacitans.
Vad skulle "2MF" stå för?
Bytte till den vita kondingen för att försöka lösa problemet med motorstart men utan framgång.
Har beställt en kapacitansmätare. Får se om det kan ge något.

På andra sidan Atlanten där "han" bor verkar de inte ha tecknet µ utan de skriver M(icro). Förstår inte hur en sådan kondensator har hamnat i Sverige.
Motorstart, jaha, det är väl det problem du har nu också?
Är det så att fläkten aldrig har fungerat med denna nya motorkondensator??
Gå upp lite i kapacitans då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.