Upptäckte precis en spricka i kakelväggen där man står och duschar. Sprickan är väl ca 2m lång - väldigt ytlig i min mening så inte djup mer än max 1mm. Värst är sprickorna i hörnet. Men lite intressant varför sprickan uppkommit - kan det vara en orsak bakom ett större problem? Finns det något att göra åt? Huset byggdes 2011 som bostadsrätt och badrummet har inte renoverats.
Se bilder
Se bilder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 355 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 355 inlägg
Ibland beror det på en vattenskada. Ibland på att man har slagit mot kaklet t.ex. vid städning. Ibland kan det vara en sättningsskada, dvs. huset har rört sig mycket.
Kontakta ditt försäkringsbolag och fråga om de kan komma ut och kolla.
Kontakta styrelsen och fråga om de har hört om fler har råkat ut för samma sak.
Längs hela badrummet?E Edholax skrev:
Sprickan går över 5 ish plattor vid duschenBirgitS skrev:
Ibland beror det på en vattenskada. Ibland på att man har slagit mot kaklet t.ex. vid städning. Ibland kan det vara en sättningsskada, dvs. huset har rört sig mycket.
Längs hela badrummet?
Och bara för att förtydliga, det är ett betonghus från 2011?
Är det yttervägg?
Bottenvåning?
Har grannen badrum vägg i vägg?
Är det yttervägg?
Bottenvåning?
Har grannen badrum vägg i vägg?
Jag hade liknande i min förra lägenhet, cirka 5 cm från golv. Löpte någon meter eller så.
En kunnig människa i min närhet hävdade att en orsak kunde vara att kaklet satts innan betongväggarna hunnit torka ut ordentligt.
En kunnig människa i min närhet hävdade att en orsak kunde vara att kaklet satts innan betongväggarna hunnit torka ut ordentligt.
Skulle det vara fallet känns det ju som att ingen åtgärd behövsG Glad armatur skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Jag vet att det finns exempel på sådana skador som beror på just ny betong. Tillverkarna av kakelfix rekommenderar att betongunderlag skall ha härdat i 6 - 12 månader (olika fabrikat är olika elastiska) innan man sätter kakel. Betong krymper under hela sin livstid, men mest den första tiden.
Jag är ganska övertygad om att ingen byggare väntar 6 månader efter gjutning innan man sätter kakel eller klinkers.
Jag är ganska övertygad om att ingen byggare väntar 6 månader efter gjutning innan man sätter kakel eller klinkers.
Klicka här för att svara