Upptäckte precis en spricka i kakelväggen där man står och duschar. Sprickan är väl ca 2m lång - väldigt ytlig i min mening så inte djup mer än max 1mm. Värst är sprickorna i hörnet. Men lite intressant varför sprickan uppkommit - kan det vara en orsak bakom ett större problem? Finns det något att göra åt? Huset byggdes 2011 som bostadsrätt och badrummet har inte renoverats.
Se bilder

• Spricka i vit kakelvägg i badrum nära golvet, synlig i mörkt kaklat hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i kakelvägg i duschhörn, ytlig cirka 1 mm djup och 2 m lång, med sprickan särskilt synlig i hörnet. Badrum byggt 2011.
    Skapa konto
  • Spricka i kakelvägg i duschens hörn, ca 2m lång och 1mm djup, visar ytlig skada och potentiellt större problem i bostadsrätt byggd 2011.
    Skapa konto
  • Spricka i vitt kakel i duschområde, ytlig och cirka 2 meter lång, särskilt synlig nära golvet och i hörnet, byggd 2011, ej renoverat badrum.
    Skapa konto
  • Spricka i vit kakelvägg ovanför mörkt golv i duschrum, sprickan löper horisontellt nära hörnet.
    Skapa konto
  • Spricka i kakelvägg ovanför duschområdet, ca 2 meter lång, ytlig och max 1mm djup. Synlig spricka i hörnet av vitt kakel.
    Skapa konto
BirgitS
Ibland beror det på en vattenskada. Ibland på att man har slagit mot kaklet t.ex. vid städning. Ibland kan det vara en sättningsskada, dvs. huset har rört sig mycket.

Kontakta ditt försäkringsbolag och fråga om de kan komma ut och kolla.
Kontakta styrelsen och fråga om de har hört om fler har råkat ut för samma sak.
E Edholax skrev:
Sprickan är väl ca 2m lång
Längs hela badrummet?

BirgitS BirgitS skrev:
Ibland beror det på en vattenskada. Ibland på att man har slagit mot kaklet t.ex. vid städning. Ibland kan det vara en sättningsskada, dvs. huset har rört sig mycket.

Kontakta ditt försäkringsbolag och fråga om de kan komma ut och kolla.
Kontakta styrelsen och fråga om de har hört om fler har råkat ut för samma sak.

Längs hela badrummet?
Sprickan går över 5 ish plattor vid duschen

BirgitS
Kan du med ett vattenpass eller annat helt spikrakt föremål se om väggen buktar där kaklet har spruckit?

• Gilla
Edholax
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du med ett vattenpass eller annat helt spikrakt föremål se om väggen buktar där kaklet har spruckit?
Spikrakt över sprickan, ingen utbuktning

Och bara för att förtydliga, det är ett betonghus från 2011?
Är det yttervägg?
Bottenvåning?
Har grannen badrum vägg i vägg?

• Gilla
Edholax
  • Laddar…
Ja betonghus
Innervägg
Våning 3/6
Nej inget badrum intill

Jag hade liknande i min förra lägenhet, cirka 5 cm från golv. Löpte någon meter eller så.

En kunnig människa i min närhet hävdade att en orsak kunde vara att kaklet satts innan betongväggarna hunnit torka ut ordentligt.

• Gilla
Jonis.F och 1 till
  • Laddar…
Okej! Ja alltså det är inget vi noterat tidigare så kan ha varit där länge

G Glad armatur skrev:
Jag hade liknande i min förra lägenhet, cirka 5 cm från golv. Löpte någon meter eller så.

En kunnig människa i min närhet hävdade att en orsak kunde vara att kaklet satts innan betongväggarna hunnit torka ut ordentligt.
Skulle det vara fallet känns det ju som att ingen åtgärd behövs

Jag vet att det finns exempel på sådana skador som beror på just ny betong. Tillverkarna av kakelfix rekommenderar att betongunderlag skall ha härdat i 6 - 12 månader (olika fabrikat är olika elastiska) innan man sätter kakel. Betong krymper under hela sin livstid, men mest den första tiden.

Jag är ganska övertygad om att ingen byggare väntar 6 månader efter gjutning innan man sätter kakel eller klinkers.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.