Badrum byggt 2016. Jag upptäckte för några dagar sedan lite svarta (mögel?) prickar på silikonfogen. Idag när jag städade med en fogborste så ramlade en del av silikonet av. Jag tänkte inte mer på det då jag ändå skulle byta ut det. När jag inspekterade resterande av fogen så ser jag att kaklet är sprucket i hörnet i duschen. Plattan är fast mot väggen och knackar jag så låter det lika som resterande plattor. Är detta något jag borde åtgärda? Jag ska byta ut silikonfogen i hela duschen imorgon, men bör jag också ha en professionell göra något åt kaklet? Jag funderar också på om dessa ”problem” hör ihop eller om det är normalt att en silikonfog som är snart 10 år behöver bytas? Tacksam för svar, det är min första lägenhet så jag har inte någon erfarenhet men vill göra rätt för att undvika skador.
Produkter som diskuteras: "fogborste"
Fogborste Maria
Rengör kakelfogar och andra trånga utrymmen
149 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Jag hade inte gjort ett skvatt med det där. Ser inget behov.
Och pga. den lilla flisan i hörnet hade jag gärna låtit bli att mecka med fogen, ifall det inte behövs. Synd om man skulle råka få den att lossna.
Och pga. den lilla flisan i hörnet hade jag gärna låtit bli att mecka med fogen, ifall det inte behövs. Synd om man skulle råka få den att lossna.
Problemet är att silikonet redan har lossnat så det är ett gap på 2-3cm. Därför tänkte jag ta bort resten och sätta dit nytt. Behövs inte silikonet?R Räknenisse skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden