För två sedan upptäkte jag sprickor i plattorna längst ner på väggen i duschen och kontaktade en firma för att göra en fuktmätning (se bild 1). Han kunde inte göra någon avancerad fuktmätning eftersom att han inte kom åt väggen från andra sidan men sa ändå att han inte tror att det är någon fuktskada. Han menade att det t.ex. skulle kunna vara resultatet av en sättning och endast vara kostmetiskt fult utan att själva tätskicktet är trasigt. Badrummet är inte nyrenoverat kan jag tilläga. Det är säkert 8-9 år gammalt.

Nu har jag upptäkt att en till platta på rad 2 från golvet fått en likadan spricka i sig och jag börjar bli orolig för fuktskada. Jag hade en snickare över här idag som sa att det utan tvekan är en fuktskada. Men eftersom att fuktmätaren va så säker på att det troligtvis inte är det blir jag lite förvirrad. Vad borde jag göra nu egentligen?

Det ska även tilläggas att jag upptäkte detta strax efter att Stockholm Stad hade sprängt en gång om dagen ganska länge pga utbyggnad av gula linjen. Varje kväll så vibrerade hela huset så att vibrationerna kändes i golvet. Jag har varit i kontakt med Stockholm Stad ang. detta och dom hävdade att de haft vibrationsmätare utplacerade i närheten av vårt hus och att det inte mätt upp vibrationer utöver det vanliga.

• Spickor i duschplattor vid golvets hörn, med synlig mörk missfärgning i nederkanten. Plattorna är vita och golvet mörkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i vita väggplattor längst ner i duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det tänkbart att en fuktskada har orsakat felet. Men det är inte helt ovanligt att den här typen av sprickor uppstår just i över eller under änden av en kakling på grund av mikroskopiska sättningar. Om det ex. är ett nybyggt hus så krymper väggarna något under de första åren, det ger spänningar mellan väggen och kakelplattorna som ju håller sin form. Oftast tar elasticiteten i kakefixet upp rörelsen. Men ibland blir det för mycket.

Även betong krymper egentligen lite varje år för all framtid, men krympningen är större under 6 - 12 månader efter gjutningen. Tillverkarna av kakelfix brukar ange att betong som underlag skall var 6 - 12 (beror på fabrikat) månader gammalt innan man får sätta plattor på det. En tid som det !"alltid" fuskas med.

OM det finns spänningar så kan man mycket väl tänka sig att måttliga vibrationer triggar en spricka.

• Gilla
MrRude
  • Laddar…
Tack för svar, hempularen! Det är ett gammal sekelskiftslägenhet. Är det någon vitts att be Stockholm Stad skicka hit en besiktningsman för att reda ut om det faktiskt är pga sprängningarna? Jag menar, vad är sannlolikheten att det inte är några problem i så många år och att sprickor dyker upp direkt i anslutning till sprängningar i närområdet?

Tjaa, då håller kanske inte tanken på färsk byggand som krymper. Men det finns andra skäl till små rörelser. Du kan ju alltid försöka få dem att inspektera. Jag gissar att de vägrar.

Vi har bekanta som drabbades av stora putsskador på ett garage i samband med spängning av avloppstunneln under västerort/bromma. Kommunen vägrade ta ansvar, garaget låg för långt från arbetsområdet. Men de lyckades hitta att skador hade uppstått ungefär samtidigt på 6 - 8 byggnader inom ett par kvarter. Och med den bevisningen (och en advokat) fick de Stockholm vatten att ta ansvar, trots att mätningarna "bevisade" att sprängningarrna inte hade skapat för stora vibationer.

Skada på en byggnad kan avskrivas som att putsen höll på att rasa ändå, men när det sker på många byggnader samtidigt så¨blir det för osannolikt att alla har dålig puts. Och just för att avståndet var så stort så fanns det inga mätar just där. Sprängvågor kan gå märkliga vägar så att vibrationerna blir större en bit bort än i närområdet.

Så det kan ev. vara ett tips att kolla om fler drabbats i närheten.

Sedan verkar det vara lite si och så med dessa mätningar. För många år sedan lade man fjärrvärme i gatan utanför där jag bodde. Det sprängdes oavbrutet i ett år. Sedan kom de för att göra slutinspektion en dag. Jag blev lite förvånad, det är ju inte färdigsprängt? Jo vi är klara. Då visade jag ut genom mitt fönster hur det var laddat för nästa salva på trotoaren utanför rakt under mitt fönster. Det satt en laddtratt ca 40 cm från grundmuren på huset. Men nej "det är färdigsprängt", den laddningen sprängdes mitt i natten kl. 03, för att inte störa busstrafiken. Och mätarna var bortplockade.

Kaklet verkar sitta dikt an mot klinkern, så det behövs inga stora rörelser för att det ska bli spänningar och sprickor.
En nitisk besiktningsman skulle säkert kunna skylla på felaktigt utförande av kaklingen.

H hempularen skrev:
Tjaa, då håller kanske inte tanken på färsk byggand som krymper. Men det finns andra skäl till små rörelser. Du kan ju alltid försöka få dem att inspektera. Jag gissar att de vägrar.

Vi har bekanta som drabbades av stora putsskador på ett garage i samband med spängning av avloppstunneln under västerort/bromma. Kommunen vägrade ta ansvar, garaget låg för långt från arbetsområdet. Men de lyckades hitta att skador hade uppstått ungefär samtidigt på 6 - 8 byggnader inom ett par kvarter. Och med den bevisningen (och en advokat) fick de Stockholm vatten att ta ansvar, trots att mätningarna "bevisade" att sprängningarrna inte hade skapat för stora vibationer.

Skada på en byggnad kan avskrivas som att putsen höll på att rasa ändå, men när det sker på många byggnader samtidigt så¨blir det för osannolikt att alla har dålig puts. Och just för att avståndet var så stort så fanns det inga mätar just där. Sprängvågor kan gå märkliga vägar så att vibrationerna blir större en bit bort än i närområdet.

Så det kan ev. vara ett tips att kolla om fler drabbats i närheten.

Sedan verkar det vara lite si och så med dessa mätningar. För många år sedan lade man fjärrvärme i gatan utanför där jag bodde. Det sprängdes oavbrutet i ett år. Sedan kom de för att göra slutinspektion en dag. Jag blev lite förvånad, det är ju inte färdigsprängt? Jo vi är klara. Då visade jag ut genom mitt fönster hur det var laddat för nästa salva på trotoaren utanför rakt under mitt fönster. Det satt en laddtratt ca 40 cm från grundmuren på huset. Men nej "det är färdigsprängt", den laddningen sprängdes mitt i natten kl. 03, för att inte störa busstrafiken. Och mätarna var bortplockade.
Tack! Jag ska försöka att se om det finns fler personer i närboendet som har gjort liknande upptäkter. Har redan två grannar i samma trapphus som menar att de också upptäkt märkliga sprickor som uppkom för ca 2 år sedan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.