24 056 läst ·
138 svar
24k läst
138 svar
Varför spela musik i trädgården?
Har ni ljudisolerande luft eller har du dålig hörsel?[SKPG]Zamora skrev:
Självklart stannar inte ljudet vid tomtgränsen..
Klart det finns många chanser att det hörs 30 meter bort…B Bästerortarn skrev:
Din slutsats om ljudets räckvidd tillhör väl också kategorin ”felaktig slutsats”… du har ju inte ensamrätt på sådana.B Bästerortarn skrev:
Exakt, och andra kanske inte har samma musiksmak. Det finns väldigt bra hörlurar, varför inte använda det?KristinaRT skrev:
Tråden handlr inte om något av det…B Bannerb skrev:
Eller också kanske det är en mindra bra idé att alla spelar musik i högtalare i trädgården…B Bannerb skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Spelar ute men inte särskilt ofta. Mina högtalare är dock placerade lågt (nerpressade i marken) och riktade mot huset. Det sprider betydligt mindre ljud till grannar än fasad högtalare som riktad utåt.
Du menar då att ni har speciell ljudisolerande luft just där?[SKPG]Zamora skrev:
För på alla platser jag varit stannar inte ljuden vid tomtgränsen.
Det verkar snarare som att det är du som fått för dig något… förstår inte hur du kan tro att någon skall tro på det.
Bor du ensam? Hur gammal är du egentligen? Du låter som en bitter, misslyckad gammal man.Nissens skrev:
Låt folk njuta lite under de få soliga dagarna vi får i det här landet – du har ändå gott om dagar att vila i tystnad hemma.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Tänkte inte på det, att jag har fått för mig att det inte hörs ute vid tomtgränsen. Men det är klart Nissen vet, för han har bestämt sig för att det är så helt enkelt...dessutom vet han exakt hur lång jag har till tomtgräns. Vet också vilken volym jag spelar med.Nissens skrev:
Tur att vi har den allvetande @Nissens ibland oss
Obs: viss ironi kan förekomma.
Stör mig mer på dom som inte kör eldrivna trädgårdsredskap än dom som spelar musik.
Har en äldre granne som är en gammal trädgårdsmästare som har en bensin eller ethanol-motor på allt han använder i trädgården. När hans fruktträd ska trimmas så är det en vecka av en ettrig motor som går på högvarv, samma sak med hans kanttrimmer. Får hans gräsklippare att låta som en dröm i jämförelse.
Har bra relation med honom i övrigt och snackat med honom men han påstår sig vara för gammal för att bry sig om vad andra tycker.
Skulle tro att det är en generationsfråga, för resten av grannskapet har gått över till elektriskt.
Har en äldre granne som är en gammal trädgårdsmästare som har en bensin eller ethanol-motor på allt han använder i trädgården. När hans fruktträd ska trimmas så är det en vecka av en ettrig motor som går på högvarv, samma sak med hans kanttrimmer. Får hans gräsklippare att låta som en dröm i jämförelse.
Har bra relation med honom i övrigt och snackat med honom men han påstår sig vara för gammal för att bry sig om vad andra tycker.
Skulle tro att det är en generationsfråga, för resten av grannskapet har gått över till elektriskt.
Det är jag (verkligen intresserad, alltså). Menar du att den felaktiga slutsatsen är att det som hörs i min egen trädgård, även hörs hos grannen? Det beror såklart på hur långt jag har till grannarna och vad som finns emellan oss – ber om ursäkt för en slarvig formulering. Det är ju enkelt att testa (som @[SKPG]Zamora skrev här ovanför om att helt enkelt lyssna vid tomtgränsen en dag när vinden blåser åt "fel" håll), men mitt intryck är nog att många inte gör det.B Bästerortarn skrev:Jag brukar ta med mig högtalaren ut på tomten. Med 30-35 m till tomtgräns och en del bös i vägen så finns det inte ens chans att jag skulle störa någon med lagom volym på högtalaren.
Eftersom TS kombinerar frågan här ovan med en direkt felaktig slutsats ställer jag mig frågan om hen verkligen är intresserad av svaren eller bara vill provocera igång en diskussion.
Det får nog en granne tåla. Men som vanligt är det beroende på många saker. Hur du bor, frekvens, tidpunkt, volym e.t.c.
Det är nog få här inne som tycker det är ok att ha en granne som spelar på maxvolym dagligen. Men att ha en högtalare ute när vänner är över på en fredag efter jobbet får man nog tugga i sig i ett villaområde.
Det är nog få här inne som tycker det är ok att ha en granne som spelar på maxvolym dagligen. Men att ha en högtalare ute när vänner är över på en fredag efter jobbet får man nog tugga i sig i ett villaområde.