Har ett äldre Elitfönster som spärren inte fungerar på, när man öppnar fönstret så öppnas det upp helt direkt utan att spärren tar emot.
”kroken” på spärren som skall fastna inne i den lite mörkare låsmekanismen fastnar inte alls, bara glider ut.

• Defekt låsmekanism på ett öppet Elitfönster med en krok som inte fastnar korrekt i den mörkare mekanismen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal Elitfönster-låsmekanism där spärrkroken inte fastnar korrekt i den mörkare låsdelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åker/glider den svarta delen (barnspärren) uppåt när piggen på gångjärnet går in i svarta delen?

Åker/glider den svarta delen nedåt när fönstret stängs så mycket så att man knappt ser svarta delen?

Demmpa Demmpa skrev:
Åker/glider den svarta delen (barnspärren) uppåt när piggen på gångjärnet går in i svarta delen?

Åker/glider den svarta delen nedåt när fönstret stängs så mycket så att man knappt ser svarta delen?
Den svarta delen åker uppåt när piggen åker in.

När jag stänger fönstret ser jag bara att piggen börjar lyfta den svarta delen men den svarta delen sänks nog inte som den skall, man ser ju inte det eftersom fönstret ju stängs och skymmer sikten…

Ok, jag har smörjt och den svarta delen flyttar sig lätt uppåt o neråt men det är som att den inte kan falla ner över piggen av någon anledning…

Du får undersöka noggrannare varför det inte fungerar och vad som är fel.
Kanske är det bara nedslitet och du behöver byta beslaget.
Det ser ut som ett Spilka Classic.

1 123abc skrev:
Du får undersöka noggrannare varför det inte fungerar och vad som är fel.
Kanske är det bara nedslitet och du behöver byta beslaget.
Det ser ut som ett Spilka Classic.
Jag får göra så! Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.