Hej! Behöver all hjälp jag kan få!!

Tagit över landstället från pappa som dött som är helt off-grid. Skulle sätta igång vattnet för säsongen och efter att ha satt i vattenfiltrena och satt på elen till pumpen så kommer det vatten i kranen ca 10 sek. Därefter slutar det.

Se gärna bilderna på systemet som papp byggt. Det kom alltså upp lite vatten men hydroforen fylldes inte och min digital pressure switch visar 0. Den lyser upp på ”run” när jag slår på elen till systemet.

Pumpen låter som om den ska pumpa så elen går dit men sen kommer inget vatten. Provade skruva loss slangarna och inget vatten kommer ens förbi första slangen så kan inte vara något hål högre upp som förstör. Vad hade ni gjort här?

Tack!
 
  • Vattenförsörjningssystem med vattenfilter, digital tryckmätare och hydrofor i ett off-grid sommarhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattensystem vid röd vägg med digital tryckmätare, blå och svarta rör kopplade till en hydrofor, omgivet av gräs och kablar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital pump switch installerad på vattenrör vid trävägg, visar 0 bar tryck med "run"-läge aktiverat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borrhålspump med etikett på öppet fält, omgiven av torrt gräs, flera specifikationer synliga på pumpens märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig vattenpump från IBO installerad i gräsbevuxen mark, del av ett off-grid vattensystem som inte fungerar korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en person som håller en del av ett metalliskt vattenfiltersystem med tre små hål, omgiven av verktyg och handskar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en grävd brunn? Når vattennivån upp över pumpen?

Det kan inte vara så att det är en ispropp i slangen som går mellan pump och filter under jorden om det är tjäle?

Om pumpen går och den är i vattnet så ska den pumpa vatten igenom slangen sålänge det inte är igensatt. Förutsatt att pumpen inte har gått sönder vilket kan hända även om motorn går så kan det vara något mekaniskt fel.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Är det en grävd brunn? Når vattennivån upp över pumpen?

Det kan inte vara så att det är en ispropp i slangen som går mellan pump och filter under jorden om det är tjäle?

Om pumpen går och den är i vattnet så ska den pumpa vatten igenom slangen sålänge det inte är igensatt. Förutsatt att pumpen inte har gått sönder vilket kan hända även om motorn går så kan det vara något mekaniskt fel.
Hej! Tack för svar. Skickar bild på brunnen.

Ja vattennivån är över. Får nog prova att köpa en ny pump pga insåg att den tidigare vi haft av samma slag också gick sönder efter ca 4 år.

Verkar inte vara is i. Vattnet kom upp till huset ca 50 m bort vid första testet men nu kommer det inte ens upp något över första slangen.

Rädd att något kanske hände när systemet slogs igång efter vintern. Något med trycket?

Tack!
 
Bild
 
  • Gammal grön vattenpump fäst med rep står på en träplatta omgiven av torra grenar och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan inte hända så mycket av att sätta igång systemet sålänge det inte är fruset.

Det viktiga för kommande vinter är att tömma systemet för att förhindra frysning. Men det har ni kanske koll på.
 
Tack!

Yes det har vi koll på. Men i och med att vi lämnades med allt lite plötsligt så fick vi göra det bästa vi kunde och hoppas allt vatten tömdes. Pumpen har varit nere i vattnet i brunnen hela tiden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.