B Bjoern skrev:
Den vänstra ser ut att gå till inkommande och den högra ser ut o gå till central 2 den 3e stora utan blå tejp går till statistikmätare
Kabeln som går till central 2 har alltså en ledare märkt som PEN? Finns det någon ledare ansluten på nollskenan i den kabeln? Är fasledarna i den kabeln anslutna till säkringar eller direkt till inkommande?

• Gilla
Bjoern
  • Laddar…
O
E elmont skrev:
Oldfart, jag vill bara rätta dig lite det heter inte felström
Jag skulle säga att båda benämningarna är minst lika korrekta. Dock noterar jag att vi ingenjörer oftare föredrar att kalla det felström, medan elektriker hellre verkar säga jordfel.

Du kan själv räkna hur många gånger ABB skriver "felström" respektiva "jordfel":
https://new.abb.com/low-voltage/sv/.../jordfelsskydd/jordfelsbrytare-vanliga-fragor

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kabeln som går till central 2 har alltså en ledare märkt som PEN? Finns det någon ledare ansluten på nollskenan i den kabeln? Är fasledarna i den kabeln anslutna till säkringar eller direkt till inkommande?
Ska kolla det imrrn! Men eftersom dom går från c1 till c2 så räknar jag att dom ligger på säkringar, tre 25a skickar med bild och ska kolla de imrrn.
Förövrigt så är jag osäker på ledare. Jag ser tre faser och jord från c1-c2 och från c2-c3 men som sagt det är svårt att se helt utan att plocka bort skenorna.

Ja av vad jag ser så är fetjord blåmärkt vidare till c2 och är ansluten på jord i c1 lite svårt o följa eftersom allt är lite hullerombuller.

• Elcentral med säkringsbrytare och etiketter för olika strömkretsar i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bjoern skrev:
Ska kolla det imrrn! Men eftersom dom går från c1 till c2 så räknar jag att dom ligger på säkringar, tre 25a skickar med bild och ska kolla de imrrn.
Förövrigt så är jag osäker på ledare. Jag ser tre faser och jord från c1-c2 och från c2-c3 men som sagt det är svårt att se helt utan att plocka bort skenorna.

Ja av vad jag ser så är fetjord blåmärkt vidare till c2 och är ansluten på jord i c1 lite svårt o följa eftersom allt är lite hullerombuller.
Alla dvärgbrytare sitter ihop med en fasskena. Det innebär att om central 2 är matad via säkringar så är den också skyddad av jordfelsbrytaren i central 1. Om det då är fråga om ett fyrledarsystem vilket den blåtejpade jordledaren antyder så har du ett fel där. Om det å andra sidan skulle finnas en neutralledare i kabeln och den verkligen används som sådan och är ansluten till nollskenan i båda centralerna så är den blå tejpen en felmärkning.

• Gilla
Bjoern
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Alla dvärgbrytare sitter ihop med en fasskena. Det innebär att om central 2 är matad via säkringar så är den också skyddad av jordfelsbrytaren i central 1. Om det då är fråga om ett fyrledarsystem vilket den blåtejpade jordledaren antyder så har du ett fel där. Om det å andra sidan skulle finnas en neutralledare i kabeln och den verkligen används som sådan och är ansluten till nollskenan i båda centralerna så är den blå tejpen en felmärkning.
Ja, tanken var att han skulle sätta jfb i c1 av den anledningen. Han bytte c2 och sen c3 och håller på med omdrag av tjärtråd o skit nu i källare och provade att sätta in jfb i c1 som första led så det år därför det är lite extra huvudkli nu tror jag. Ska kolla de där med ledare imrrn å. Jag har för mig att vi surrat om de och han förklarat för mig att det är tre faser och jord i matningarna.

Oklart om han gjort något med märkningar eftersom c1 inte är utbytt.

Vad är felet med 4L och blå markering om det är på det viset?

Min kunskap i det är att ugga bugga, El kommer in från gatan och därefter skapas nolla för att sluta kretsen och jord är funktionen att leda strömmen genom koppar istället för kroppen. Iofs borde nollan gå tillbaka till gatan för att sluta huvudkretsen antar jag.

B Bjoern skrev:
Ja, tanken var att han skulle sätta jfb i c1 av den anledningen. Han bytte c2 och sen c3 och håller på med omdrag av tjärtråd o skit nu i källare och provade att sätta in jfb i c1 som första led så det år därför det är lite extra huvudkli nu tror jag. Ska kolla de där med ledare imrrn å. Jag har för mig att vi surrat om de och han förklarat för mig att det är tre faser och jord i matningarna.

Oklart om han gjort något med märkningar eftersom c1 inte är utbytt.

Vad är felet med 4L och blå markering om det är på det viset?

Min kunskap i det är att ugga bugga, El kommer in från gatan och därefter skapas nolla för att sluta kretsen och jord är funktionen att leda strömmen genom koppar istället för kroppen. Iofs borde nollan gå tillbaka till gatan för att sluta huvudkretsen antar jag.
Är det en riktig elektriker du har hemma hos dig? Att hitta och åtgärda jordfel är knappast så svårt men det kan ta lite tid. Och har ni tre faser och jord i matningarna ut från första centralen så kommer JFB att lösa ut omedelbart.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…

Bästa svaret

B Bjoern skrev:
Jag har för mig att vi surrat om de och han förklarat för mig att det är tre faser och jord i matningarna.
Någonstans i matningen är det tre faser och PEN-ledare. Alltså fyra ledare. I någon punkt delas detta upp till tre faser, PE och N. Alltså fem ledare. Detta måste ovillkorligen ske före en eventuell jordfelsbrytare. Så när han pratar om tre faser och jord antyder det fyrledarsystem. Det pekar även den blåtejpade jordledaren på. Det är inte i sig fel med fyrledarsystem mellan centralerna. Det är tvärt om vanligt. Men om det är fyrledarsystem mellan centralerna så kan inte jordfelsbrytaren skydda båda centralerna. Matningen till central 2 måste om det är fyrledarsystem läggas utanför jordfelsbrytaren.

• Gilla
Bjoern
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Någonstans i matningen är det tre faser och PEN-ledare. Alltså fyra ledare. I någon punkt delas detta upp till tre faser, PE och N. Alltså fem ledare. Detta måste ovillkorligen ske före en eventuell jordfelsbrytare. Så när han pratar om tre faser och jord antyder det fyrledarsystem. Det pekar även den blåtejpade jordledaren på. Det är inte i sig fel med fyrledarsystem mellan centralerna. Det är tvärt om vanligt. Men om det är fyrledarsystem mellan centralerna så kan inte jordfelsbrytaren skydda båda centralerna. Matningen till central 2 måste om det är fyrledarsystem läggas utanför jordfelsbrytaren.
Så då behövs det en jfb per plan då med andra ord i det fall vi inte drar om en 5ledare matning från c1 till c2 och sen c3? Ska kolla upp det här till veckan.

B Bjoern skrev:
Så då behövs det en jfb per plan då med andra ord i det fall vi inte drar om en 5ledare matning från c1 till c2 och sen c3? Ska kolla upp det här till veckan.
Precis så. Men är det verkligen en elektriker som inte vet det? Det är inget bra betyg åt denne.

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Precis så. Men är det verkligen en elektriker som inte vet det? Det är inget bra betyg åt denne.
Neh, förstår det. Han har ju rimligtvis sett om det är 4a ledare och borde kunna göra den bedömningen. Nu när du förklarat så förstår jag att det är ju en enkel grej.

MaxHugo skrev:
Har du en katt i hushållet? Dom kan vara jävliga ibland 😅
Hehe, nej, ingen katt, jag är certifierad allergiker.

O Oldfart skrev:
Det där är lite av ett internskämt vid det här laget. Allt startade med det här: [länk]
Classic katter! 🌻

Uppdatering. Förutom att jag har fått en större förståelse för hur det här fungerar med el-centraler o jfb så har jag tillslut fått tag i en annan elektriker som kommer att åtgärda problemen med centralerna. Ville bara uppdatera er eftersom jag är tacksam att ni tog er tid och förklarade kring dom frågorna jag hade. Må eran kommande tid vara förgylld av stora njutningar och stor lycka! 🌻

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.