B Bjoern skrev:
Nej, jag tror han gjorde den felsök med att koppla ur faser bara. Ska kolla de med han. Jfb plockades bort och var tänkt att sättas upp i huvudcentralen där allt kommer in.
Är kabeln mellan centralerna med fem ledare?

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
4a och mantel

A Avemo skrev:
Ska fota öppen central när grabben gått o lagt sig. 👍

A Avemo skrev:
Jag menade med locket av så att man ser vad som finns däri. Var är jordfelsbrytaren? Skall den skydda båda centralerna? Om jordfelsbrytaren slår ifrån omedelbart vid belastning av vilken grupp som helst verkar det helt klart som att nolla och jord ligger ihop någonstans. Har du provat att koppla ur alla grupper och sedan koppla in en i taget? Alltså inte bara fälla ner dvärgbrytaren utan även koppla loss nollan? Sedan lägger du tillbaka en i taget och ser när problemet uppstår.

• Elektrisk säkringsbox med kretsbrytare, jordfelsbrytare och ledningar mot betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar, isolerband, ledningar och strömbrytare, otillslutet skåp under installation eller service.
    Skapa konto
B Bjoern skrev:
4a och mantel
Ska förtydliga,

Elc 1 4a ledare o mantel till
Elc 2 5 ledare till
Elc 3

Om jag förstår din uppgift om matningen rätt så är det alltså femledarsystem mellan alla centralerna? På den övre bilden syns två skärmflätor varav den ena är märkt som PEN-ledare. Dessutom finns en till tråd märkt som PEN-ledare. Är det felmärkt eller finns det fler centraler inblandade?

Man ser ganska dåligt på bilderna. Är någon av de utgående kablarna med PEN-ledare? Och i så fall. Lade du den utanför jordfelsbrytaren?

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om jag förstår din uppgift om matningen rätt så är det alltså femledarsystem mellan alla centralerna? På den övre bilden syns två skärmflätor varav den ena är märkt som PEN-ledare. Dessutom finns en till tråd märkt som PEN-ledare. Är det felmärkt eller finns det fler centraler inblandade?

Man ser ganska dåligt på bilderna. Är någon av de utgående kablarna med PEN-ledare? Och i så fall. Lade du den utanför jordfelsbrytaren?
Jag tror att det är 5 ja, jag försöker vara behjälpig att avlösa det här problemet då min elektriker med kollega inte fått till det och inte riktigt vet vad som ska lösa det. Alla era frågor försöker jag besvara och förhoppningsvis så kan han lösa det med era förslag o frågor om det är nåt han missat.

Jag vet inte varför det är uppmärkt två ledare, matningarna är ju inte nya och det kan vara gamla som är ommärkta, det var typ 8kvadrat upp från c1-c2 och sen ner igen och det är lite för snurrigt för mig o hålla koll på vad som är vad då jag inte kopplat dom. Kan inte svara bättre än så tyvärr.

Jag har haft en dialog med elektriker ang. Vad som finns kvar som kan vara fel då jag har sökt kopplingsdosor men inte hittat nå mer. Jag är 99% säker på att all kablage är under kontroll och det svar jag fick från elektriker var att vi skulle sätta jfb våning för våning och se om det löser det. Jag bor i huset och har som sagt en relativ kunskap om detta.

O
B Bjoern skrev:
Brygga mellan nolla och jord borttagen i källare på befintlig autoskåp utan jfb.
Varför då?

Det låter tokigt!

Det finns exakt två anledningar till lossa "nollskruven" och separera skenorna:

1. Du ändrar matning av centralen från fyrledare med PEN (TN-C) till femledare med separat PE och N (TN-S). Eftersom PE och N är åtskilda redan i matningsledningen måste de även separeras i centralen.

2. Du installerar en jordfelsbrytare i centralen. Det vill säga: Lossa skruven för att separera skenorna, dra en neutralledare från skyddsjordsskenan till ingående på jordfelsbrytare och från utgående på jordefelsbrytaren till neutralskenan.

Har ni gjort något annat och då av någon outgrundlig anledning fått för er att lossa nollskruven så har ni ingen aning om vad ni håller på med och bör sluta omedelbart.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Varför då?

Det låter tokigt!

Det finns exakt två anledningar till lossa "nollskruven" och separera skenorna:

1. Du ändrar matning av centralen från fyrledare med PEN (TN-C) till femledare med separat PE och N (TN-S). Eftersom PE och N är åtskilda redan i matningsledningen måste de även separeras i centralen.

2. Du installerar en jordfelsbrytare i centralen. Det vill säga: Lossa skruven för att separera skenorna, dra en neutralledare från skyddsjordsskenan till ingående på jordfelsbrytare och från utgående på jordefelsbrytaren till neutralskenan.

Har ni gjort något annat och då av någon outgrundlig anledning fått för er att lossa nollskruven så har ni ingen aning om vad ni håller på med och bör sluta omedelbart.
2. Ja, altså JAG håller inte på med något. Jobbet består av att byta två centraler i huset och installera jfb samt jorda alla uttag

Då det inte varit jfb så har nolla och jord sammankopplats med bryggor i central och i vissa fall i kopplingsdosor. Jag skriver här för att kunna lösa problemet då elektriker verkar ha det lite tufft, jag kan inte bedöma om han är okapabel som sitt arbete eller inte och oavsett så är jag lösningsorienterad nog att mitt
Första prio är att få in jfb och inte gå i konflikt med elektriker ang. Hans yrkeskunskap då jag inte har nog kunskap i ämnet för att kunna avgöra det. Det är ett gammalt hus och dragningen är lite mer
Förvirrande än vad jag tidigare har sett.

• Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
B Bjoern skrev:
Jag vet inte varför det är uppmärkt två ledare, matningarna är ju inte nya och det kan vara gamla som är ommärkta, det var typ 8kvadrat upp från c1-c2 och sen ner igen och det är lite för snurrigt för mig o hålla koll på vad som är vad då jag inte kopplat dom. Kan inte svara bättre än så tyvärr.
Det ser onekligen lite rörigt ut. Men om vi börjar med de grova kablarna som går från centralen. De två som har en ledare märkt som PEN. (De gulgröna med blå tejp). Vart går de och är det fyra eller fem ledare anslutna?

Var meningen att en jordfelsbrytare skulle skydda alla centraler eller skulle det sitta en i varje?

A Avemo skrev:
Det ser onekligen lite rörigt ut. Men om vi börjar med de grova kablarna som går från centralen. De två som har en ledare märkt som PEN. (De gulgröna med blå tejp). Vart går de och är det fyra eller fem ledare anslutna?

Var meningen att en jordfelsbrytare skulle skydda alla centraler eller skulle det sitta en i varje?
Den vänstra ser ut att gå till inkommande och den högra ser ut o gå till central 2 den 3e stora utan blå tejp går till statistikmätare

• Elektriskt skåp med säkringar, mätare och kablar i ett grovt utrustningsrum.
    Skapa konto
Redigerat:
O
B Bjoern skrev:
Jobbet består av att byta två centraler i huset och installera jfb samt jorda alla uttag
Då tar vi en liten snabbkurs så kanske det blir lättare förstå vad elektriker gjort.

En jordfelsbrytare är en liten mätare som mäter ström in och ström ut. Om det skiljer går en del av strömmen någon annan väg, t.ex. genom en person och ned i marken. Om felströmmen blir större än 300mA så slår den av. Den mäter mellan neutralledare och fas vilket innebär att den fungerar oavsett om uttag är skyddsjordade eller inte.

En jordfelsbrytare är därmed en "lokal" funktion. Det vill säga att den bara skyddar de säkringar som kopplas in efter den. Vill man ha en enda jordfelsbrytare för hela huset måste den alltså sitta först i den första centralen, och alla andra centraler måste kopplas in efter den.

B Bjoern skrev:
Ska förtydliga,

Elc 1 4a ledare o mantel till
Elc 2 5 ledare till
Elc 3
Nyss var det två elentralen. Nu är det helt plötsligt tre?

Var sitter jordfelsbrytaren?

Så här borde det se ut:

Elcentral 1:

Inkommande PEN (kombinerad skyddsjord och neutralledare) skall vara gulgrön med blå markering i änden. Den skall sitta på jordskenan.

Om centralen saknar jordfelsbrytare skall jordskenan och neutralskenan vara smmankopplade.

Om centralen har jordfelsbrytare och den skall skydda hela centralen skall skenorna vara separerade. Jordfelsbrytaren skall ha en blå ledare från jordskenan som går till ingången, och sedan en blå som går från utgången till neutralskenan.

Elcentral 2:

Om den skall skyddas av jordfelsbrytaren i central 1 så måste både fas- och neutralledare anslutas efter jordfelsbrytaren. Skyddsjord skall anslutas till jordskenan.

Om den inte skall skyddas av jordfelsbrytaren i central 1 så måste både faser och neutralledare anslutas före jordfelsbrytaren. Det innebär att både skyddsjord och neutralledare skall anslutas till jordskenan.

I central 2 skall allt anslutas på rätt plats:Skyddsjord till jordskenan, Neutralledare till nollskenan och de skall inte vara sammankopplade.

Vad kan gå fel?

Om matningen till central ansluts med faserna innan jordfelsbrytaren men neutralledaren efter så går jordfelsbrytaren direkt när dras ström i central 2 eftersom den bara se strömmen i ena riktningen.

Notera att detta bara är en förklaring av hur det fungerar i teorin, och inte en gissning om vad som är fel i din anläggning.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Då tar vi en liten snabbkurs så kanske det blir lättare förstå vad elektriker gjort.

En jordfelsbrytare är en liten mätare som mäter ström in och ström ut. Om det skiljer går en del av strömmen någon annan väg, t.ex. genom en person och ned i marken. Om felströmmen blir större än 300mA så slår den av. Den mäter mellan neutralledare och fas vilket innebär att den fungerar oavsett om uttag är skyddsjordade eller inte.

En jordfelsbrytare är därmed en "lokal" funktion. Det vill säga att den bara skyddar de säkringar som kopplas in efter den. Vill man ha en enda jordfelsbrytare för hela huset måste den alltså sitta först i den första centralen, och alla andra centraler måste kopplas in efter den.

Nyss var det två elentralen. Nu är det helt plötsligt tre?

Var sitter jordfelsbrytaren?

Så här borde det se ut:

Elcentral 1:

Inkommande PEN (kombinerad skyddsjord och neutralledare) skall vara gulgrön med blå markering i änden. Den skall sitta på jordskenan.

Om centralen saknar jordfelsbrytare skall jordskenan och neutralskenan vara smmankopplade.

Om centralen har jordfelsbrytare och den skall skydda hela centralen skall skenorna vara separerade. Jordfelsbrytaren skall ha en blå ledare från jordskenan som går till ingången, och sedan en blå som går från utgången till neutralskenan.

Elcentral 2:

Om den skall skyddas av jordfelsbrytaren i central 1 så måste både fas- och neutralledare anslutas efter jordfelsbrytaren. Skyddsjord skall anslutas till jordskenan.

Om den inte skall skyddas av jordfelsbrytaren i central 1 så måste både faser och neutralledare anslutas före jordfelsbrytaren. Det innebär att både skyddsjord och neutralledare skall anslutas till jordskenan.

I central 2 skall allt anslutas på rätt plats:Skyddsjord till jordskenan, Neutralledare till nollskenan och de skall inte vara sammankopplade.

Vad kan gå fel?

Om matningen till central ansluts med faserna innan jordfelsbrytaren men neutralledaren efter så går jordfelsbrytaren direkt när dras ström i central 2 eftersom den bara se strömmen i ena riktningen.

Notera att detta bara är en förklaring av hur det fungerar i teorin, och inte en gissning om vad som är fel i din anläggning.
Det är tre centraler, jag fotade två för att jag inte tänkte att det var relevant eftersom dom två är lika men såklart olika i kopplingar.

Endel av sakerna som du beskriver förstår jag och resten är lite överkurs. Allt ni skriver här ska jag vb till elektriker i det fall att det är ngt han missat och jag är tacksam att ni tar er tid o svarar.

Oldfart, jag vill bara rätta dig lite det heter inte felström utan jordfel och om jordfelet är större än 30 mA inte 300 mA bryter jordfelsbrytaren. 30 mA är för personskydd men det finns även "större" JFB tex 300 mA som är till för brandskydd.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
P
Har du en katt i hushållet? Dom kan vara jävliga ibland 😅

• Haha
MrJozk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.