kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Kan du stänga av ut mot delar så gör det, alltid en fördel särskilt om du kan stänga av delar som ligger högre upp.
Ja det kan jag..

kristofer12345
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen anledning att stänga av något. Öppna till samtliga slingor och tappa där det är mest praktiskt. Du kommer sannolikt att få tappa ut ca 8l vatten.
Jag tänkte tappa vid pumpen,, behöver jag verkligen öppna o tappa allt vatten!? Om jag kan stänga av vattnet på de olika planen..

kristofer12345
L Leif i Skåne skrev:
Det är lämpligt att först lufta alla element på övervåning, det är där luften samlas under drift.
På vintern när man har värme på alla element är det lätt att känna efter så det inte ät kallt närmast luftningsventilen = luft i elementet.
Har golvvärme..

Nej. Gör du som jag beskriver tappar du enbart ut den volym som finns i kärlet. Du ska inte tappa ut hela systemet.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Ska jag anväda min kompressor eller är det vågat...

• Bild av en dammig kompressor med slangar och kablar i en rörig verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345
D Daniel 109 skrev:
Nej. Gör du som jag beskriver tappar du enbart ut den volym som finns i kärlet. Du ska inte tappa ut hela systemet.
Tänkte det japp!

kristofer12345
D Daniel 109 skrev:
Tänkte på en sak till,, hur blir det med popanet!? Som är fyllt i systemet den gröna vätskan.. har ju märkt när det läckt ur säkerhetsventilen att även detta förlorar jag behövs det fyllas på med detta efter eller hur funkar det?!?

Du kan ju skruva ner trycket på regulatorn om du vill vara försiktig. Men kärlet är ju märkt 10bar och vattenskadan har säkerhetsventil. Så det är ingen fara även om du gör bort dig.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Kan du isolera statiska trycket som kommer från högre belägna delar så gör det alltid en fördel. Och du ska inte tappa ur mer än vad du bygger upp via att fylla luft i kärlet dvs följ vad som händer på din manometer.

Kör med din kompressor det är inga problem du går helt på vad du ser via manometern vid kärlet. Och stäng mot de delar du kan som inte hindrar dig tappa ur vatten i delen som berör kärlet, det är alltid fördelaktigt oavsett vad som skrivs här.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Tänkte på en sak till,, hur blir det med popanet!? Som är fyllt i systemet den gröna vätskan.. har ju märkt när det läckt ur säkerhetsventilen att även detta förlorar jag behövs det fyllas på med detta efter eller hur funkar det?!?
Brinevätskan till VP'n är ett helt eget system som inte påverkas av tryck eller volym i värmesystemet.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Aha okej
useless useless skrev:
Brinevätskan till VP'n är ett helt eget system som inte påverkas av tryck eller volym i värmesystemet.
aha okej tänkte mer varför det läcker it grön vätska från säken.. bifogad foto

• Vattenläckage med grön vätska på vit rörkoppling och vattenbehållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Kan du isolera statiska trycket som kommer från högre belägna delar så gör det alltid en fördel. Och du ska inte tappa ur mer än vad du bygger upp via att fylla luft i kärlet dvs följ vad som händer på din manometer.

Kör med din kompressor det är inga problem du går helt på vad du ser via manometern vid kärlet. Och stäng mot de delar du kan som inte hindrar dig tappa ur vatten i delen som berör kärlet, det är alltid fördelaktigt oavsett vad som skrivs här.
Måste jg stäng v pumpen eller nått!?

Gk100: Vilken fördel?

Cirkulationspumpen är bra att stänga av.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Kort fråga du hade luft\ vatten, är det samma vätska i systemet ?

Finns det en värmeväxlare som läcker ??? Eftersom du får färgat vatten ur säkerhetsventilen !!

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.