37 232 läst ·
129 svar
37k läst
129 svar
Varför sjunker mitt tryck till golvvärmen?!?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Gav rådet då det med kompressor är lätt att blåsa i för mycket. 0,5 bar är typ 4 pumpningar med en vanlig fotpump...
Nej det är det inte. Det handlar om volym. För att få 0,5bars övertryck behöver du fylla på med 1,5 gånger kärlets volym. Det är inte i närheten av 4pump.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Gör så. Ett vanligt villakärl brukar vara på 12 liter, behövs inget avancerat.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Det är vanlig bilventilen, går inte att göra fel.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Titta på mätaren när du fyller. Du ska få 0,5b mot trycklöst system. Oavsett volym på kärl eller system.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag har läst i en tråd här om hur man kan fylla på luft även med inkopplat kärl. Något i stil med att växelvis fylla i luft och släppa ut vatten via säkerhetsventilen. Men jag kommer inte ihåg hur man skulle veta när det är klart.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Du får läsa på hur ett exp.kärl fungerar, orkar inte förklara. Over and out.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Inne i kärlet finns en luftfylld boll. När vatten expanderar i systemet så tränger vatten in i kärlet, bollen trycks ihop, och tvärtom när systemet svalnar.kristofer12345 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det skiljer om du har ett höghus.
Det är viktigt att trycket är så högt att det inte blir undertryck ( lägre än lufttrycket i rummet) vid högsta punkten i huset. För då kan det sugas in luft via kopplingar. De är vattentäta men inte säkert gastäta.
Det är viktigt att trycket är så högt att det inte blir undertryck ( lägre än lufttrycket i rummet) vid högsta punkten i huset. För då kan det sugas in luft via kopplingar. De är vattentäta men inte säkert gastäta.