Gav rådet då det med kompressor är lätt att blåsa i för mycket. 0,5 bar är typ 4 pumpningar med en vanlig fotpump...

• Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Nej det är det inte. Det handlar om volym. För att få 0,5bars övertryck behöver du fylla på med 1,5 gånger kärlets volym. Det är inte i närheten av 4pump.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Okej, då får jag hitta en bra cyckelpump med mätare då, och nu står vatten trycket på 0,6 bar så om jg tömmer lite vatten och sen fyller kärlet 0,5-0,8 bar luft då säger ni..?

Gör så. Ett vanligt villakärl brukar vara på 12 liter, behövs inget avancerat.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Går det att koppla på en bra koppling på kärlet utan att all luft går ut?

kristofer12345
I Martenw skrev:
Gör så. Ett vanligt villakärl brukar vara på 12 liter, behövs inget avancerat.
Aha och 12 liter motsvarar? Hur många bar..menar du

Det är vanlig bilventilen, går inte att göra fel.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Fattar dock inte hur kärlet kan förlora luft.. säkerhetsventilen läcker väll bara vatten inte luft eller hur funkar det.?!

Titta på mätaren när du fyller. Du ska få 0,5b mot trycklöst system. Oavsett volym på kärl eller system.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Jag har läst i en tråd här om hur man kan fylla på luft även med inkopplat kärl. Något i stil med att växelvis fylla i luft och släppa ut vatten via säkerhetsventilen. Men jag kommer inte ihåg hur man skulle veta när det är klart.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Du får läsa på hur ett exp.kärl fungerar, orkar inte förklara. Over and out.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Fattar dock inte hur kärlet kan förlora luft.. säkerhetsventilen läcker väll bara vatten inte luft eller hur funkar det.?!
Inne i kärlet finns en luftfylld boll. När vatten expanderar i systemet så tränger vatten in i kärlet, bollen trycks ihop, och tvärtom när systemet svalnar.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Men är det inte olika för olika system hur högt tryck man ska ha till sitt system
Eller kan mn se detta på kärlet man har!?

kristofer12345
Vad säger detta kärl att jag ska ha !?
Trycket har snart sjunkit till 0,5..:/

• Expansionskärl med etikett som visar tryck- och kapacitetsinformation, märkt 'AIRFIX A'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer på tryckkärl visar 0.5 bar, bekymrad över fallande tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skiljer om du har ett höghus.

Det är viktigt att trycket är så högt att det inte blir undertryck ( lägre än lufttrycket i rummet) vid högsta punkten i huset. För då kan det sugas in luft via kopplingar. De är vattentäta men inte säkert gastäta.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.